Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů v Německu se zhroutily o 73,4 procenta, spolu s tím půjde ke dnu i celá EU
5.10.2023 | Petr Miler
Překvapení to bude jen pro ty, kteří nesledují dění v oboru a nechali se opít laciným rohlíkem dřívějších růstů. Je to jeden z mnoha dalších důkazů o tom, že elektrická auta neprodává primárně zájem zákazníků o ně, ale hlavně zájem o dotace s nimi spojené.
Upřímně řečeno jsme na dnešní den dlouho čekali, neboť na něj bylo naplánováno zveřejnění dat o prodejích nových aut v Německu za letošní září. Za normálních okolností by nebyl důvod upínat k čerstvým statistikám více pozornosti, tentokrát se ale stalo něco zcela mimořádného. Od 1. září totiž u našich západních sousedů skončily dotace na elektromobily pro firemní zákazníky, a to bez jakýchkoli výjimek. Vzhledem k tomu, že elektrické vozy tam kupovaly právě hlavně firmy a jde o vůbec největší trh s elektromobily v Evropě, dal se čekat velký otřes. A přesně ten nastal.
Naposledy jsme před ním varovali v průběhu měsíce, kdy jsme kritizovali senzacechtivé prezentování výsledků prodejů elektromobilů v Evropě za srpen. Nebyl totiž primárně dán ničím jiným než právě tím, co přijde v září v Německu - spousta firem si ještě zaregistrovala nové elektromobily s vidinou zisku dotací, což tamní i celoevropský odbyt řádně nafouklo. V září pak logicky nemohlo přijít nic jiného než kruté vystřízlivění.
Právě před sebou máme čerstvá čísla německé KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) a jsou ještě tristnější, než se čekalo. Německý trh jako takový problém nemá, s 224 502 prodanými vozy je víceméně na úrovni loňského roku (-0,1 %). Obrovské výkyvy se ale odehrály v zastoupení pohonu jednotlivých prodaných aut, které jdou přesně opačným směrem, než by podle kazatelů čistě elektrické budoucnosti automobilů měly být.
Na trhu znovu jasně vládnou benzinové vozy s 78 979 prodeji následované benzinovými hybridy (pořád fakticky benzinová auta) s 57 795 prodeji. Poté tu máme diesely s 39 900 kupci a až pak elektromobily s 31 714 prodanými auty. To znamená meziměsíční pokles o ohromujících 73,4 % a meziroční o 28,6 %. Dobíjecí hybridy s 15 383 vozy jsou pak meziročně o 45,7 % níž, také jejich dotace dříve skončily. Vidí tu někdo postupný přesun zákazníků k elektrifikovaným vozům, jaký je nám pravidelně líčen jako jediný možný?
Nic takového se pochopitelně neděje a nebýt dotací a dalších výhod, elektrická auta by v Německu stěží dosáhla na jakkoli vyšší tržní podíl. Současný stav přitom pořád zdaleka nereflektuje otevřený trh - dotace zůstávají soukromým kupcům, firmy mají různé daňové výhody, jsou tu uměle zdražovaná fosilní paliva atd. Přesto se jen s koncem dotací pro firmy obraz elektrifikace německého autoparku takto změnil.
Neexistuje lepší důkaz o tom, že většina lidí v podobě elektromobilů nekupují primárně ona auta, ale jen dotace s nimi spojené - mají pocit, že dostávají něco zadarmo. Jakmile tohle změní, party je u konce. Ostatně stav českých prodejů těchto aut maluje podobný obrázek též. Jsme zvědavi na vývoj ve zbytku roku, analytici ale očekávají pokračující výrazný pokles odbytu, který stáhne dolů i prodeje napříč celou EU. Nedá se říci, že bychom očekávali něco jiného.
Auta jako Škoda Enyaq jsou předražený nesmysl, který bez dotací osloví jen pár nadšenců. Vývoj v Německu tuto tezi jen potvrzuje. Foto: Škoda Auto
Zdroj: KBA
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejčtenější články
- Nejbláznivější moderní auto s manuálním řazením spojuje tento „fofrklacek” s motorem 8,0 V10 a ještě větším místem pro náklad
1.1.2025 - Žena ve svých 80 letech vrátila automobilce manuální sporťák, který po 25 letech vlastnictví musela přestat řídit
1.1.2025 - Sběratel po dvou letech vydělá na prodeji jednoho z pouhých deseti vzácných Bugatti až 176 milionů, tomu se říká dobrý kauf
1.1.2025 - Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025 - Jeden z největších držáků moderních aut nezabije jako ojetinu skoro nic, prvních 100 tisíc km je pro něj jen rozcvička
1.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva