Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů v Německu se zhroutily o 73,4 procenta, spolu s tím půjde ke dnu i celá EU
5.10.2023 | Petr Miler
Překvapení to bude jen pro ty, kteří nesledují dění v oboru a nechali se opít laciným rohlíkem dřívějších růstů. Je to jeden z mnoha dalších důkazů o tom, že elektrická auta neprodává primárně zájem zákazníků o ně, ale hlavně zájem o dotace s nimi spojené.
Upřímně řečeno jsme na dnešní den dlouho čekali, neboť na něj bylo naplánováno zveřejnění dat o prodejích nových aut v Německu za letošní září. Za normálních okolností by nebyl důvod upínat k čerstvým statistikám více pozornosti, tentokrát se ale stalo něco zcela mimořádného. Od 1. září totiž u našich západních sousedů skončily dotace na elektromobily pro firemní zákazníky, a to bez jakýchkoli výjimek. Vzhledem k tomu, že elektrické vozy tam kupovaly právě hlavně firmy a jde o vůbec největší trh s elektromobily v Evropě, dal se čekat velký otřes. A přesně ten nastal.
Naposledy jsme před ním varovali v průběhu měsíce, kdy jsme kritizovali senzacechtivé prezentování výsledků prodejů elektromobilů v Evropě za srpen. Nebyl totiž primárně dán ničím jiným než právě tím, co přijde v září v Německu - spousta firem si ještě zaregistrovala nové elektromobily s vidinou zisku dotací, což tamní i celoevropský odbyt řádně nafouklo. V září pak logicky nemohlo přijít nic jiného než kruté vystřízlivění.
Právě před sebou máme čerstvá čísla německé KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) a jsou ještě tristnější, než se čekalo. Německý trh jako takový problém nemá, s 224 502 prodanými vozy je víceméně na úrovni loňského roku (-0,1 %). Obrovské výkyvy se ale odehrály v zastoupení pohonu jednotlivých prodaných aut, které jdou přesně opačným směrem, než by podle kazatelů čistě elektrické budoucnosti automobilů měly být.
Na trhu znovu jasně vládnou benzinové vozy s 78 979 prodeji následované benzinovými hybridy (pořád fakticky benzinová auta) s 57 795 prodeji. Poté tu máme diesely s 39 900 kupci a až pak elektromobily s 31 714 prodanými auty. To znamená meziměsíční pokles o ohromujících 73,4 % a meziroční o 28,6 %. Dobíjecí hybridy s 15 383 vozy jsou pak meziročně o 45,7 % níž, také jejich dotace dříve skončily. Vidí tu někdo postupný přesun zákazníků k elektrifikovaným vozům, jaký je nám pravidelně líčen jako jediný možný?
Nic takového se pochopitelně neděje a nebýt dotací a dalších výhod, elektrická auta by v Německu stěží dosáhla na jakkoli vyšší tržní podíl. Současný stav přitom pořád zdaleka nereflektuje otevřený trh - dotace zůstávají soukromým kupcům, firmy mají různé daňové výhody, jsou tu uměle zdražovaná fosilní paliva atd. Přesto se jen s koncem dotací pro firmy obraz elektrifikace německého autoparku takto změnil.
Neexistuje lepší důkaz o tom, že většina lidí v podobě elektromobilů nekupují primárně ona auta, ale jen dotace s nimi spojené - mají pocit, že dostávají něco zadarmo. Jakmile tohle změní, party je u konce. Ostatně stav českých prodejů těchto aut maluje podobný obrázek též. Jsme zvědavi na vývoj ve zbytku roku, analytici ale očekávají pokračující výrazný pokles odbytu, který stáhne dolů i prodeje napříč celou EU. Nedá se říci, že bychom očekávali něco jiného.
Auta jako Škoda Enyaq jsou předražený nesmysl, který bez dotací osloví jen pár nadšenců. Vývoj v Německu tuto tezi jen potvrzuje. Foto: Škoda Auto
Zdroj: KBA
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch