Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje aut napříč Evropou dál výrazně klesají, Škoda může mluvit o štěstí v neštěstí
18.12.2020 | Petr Prokopec
Ačkoli se na jaře mluvilo o tom, že zbytek roku alespoň část nerealizovaných prodejů aut dožene, dnes už si můžeme říci, že se to nestane. Přišel od té doby jediný plusový měsíc a listopad to opravdu nebyl.
Jakkoliv bychom byli rádi, kdybychom o koronaviru již nemuseli napsat jediné slovo, stávající situace nám nedává zrovna na výběr. Navzdory letnímu optimismu pandemie nikam nezmizela, ani nebyla poražena. Proto zde máme druhou vlnu a dle expertů třetí nejspíše bude následovat. Právě ta by navíc měla přinést nejvíce obětí, neboť má naplno propuknout v únoru a březnu, kdy dosud v předchozích letech eskalovaly chřipkové epidemie.
Doufat ale vždy musíme to lepší, a to i v případě aut. Ty byly letos na jaře kvůli plošným uzavírkám tak mizerné, že i kdyby byl rok 2021 velmi špatný, mělo by konečně dojít na pozitivní trend. Ten je letos vzácností - jediným plusovým měsícem bylo září, jinak jsme mohli jen přepočítávat ztráty.
To platí i o listopadu, kdy došlo k dalšímu výraznému meziročnímu poklesu odbytu, tentokrát o 12 procent. Prodáno tak bylo 897 692 nových aut, přičemž pád byl nejvíce patrný na čtyřech největších evropských trzích. Francouzi jsou dole o 27 procent, Španělé o 18,7 procenta, Italové o 8,3 procenta. Jen Němci si pohoršili o relativné přijatelná 3 procenta.
Ostrůvky růstu jsou bezvýznamné, v případě Kypru (+10,9 %), Dánska (+0,3 %), Řecka (+2,4 %) či Rumunska (+1,2) jde maximálně o stovkové záležitosti, stejně jako je tomu v Irsku. Za tamním dvacetiprocentním růstem totiž stojí pouhých 152 extra aut. V případě Norska (+24,9 %) tu pak sice máme několikatisícový posun, skandinávská země ale není součástí Evropské unie.
Ani pohled na celkový letošní vývoj není radostný. 8 911 131 prodaných aut znamená oproti loňsku 25,5procentní neboli více než třímilionový pád. Španělsko jím přitom z největších trhů bylo zasaženo nejvíce, registrace jsou totiž dole o 35,3 procenta. Nicméně ani Itálie (-29 %), Francie (-26,9 %) a Německo (-21 %) nemají mnoho důvodů k optimismu. Zvláště když dolů se zjevně půjde i v prosinci.
Závěr letošního roku tak bude pro automobilky smutný, slavit totiž nebude žádná. V rámci celkového vývoje totiž žádný výrobce do plusu nezamířil, jakkoliv během samotného listopadu se pár jiskřiček naděje našlo. Nahoru šlo totiž Audi (+2,7 %) a nezařazené koncernové značky jako Bentley či Bugatti (+27,6 %), stejně jako DS (+0,8 %), Jeep (+19,9 %) a Toyota (+0,2 %). Nicméně pouze v případě americké automobilky stojí za to otevřít šampaňské, jinak jsme znovu jen u stovkových posunů.
Jakkoliv tu nicméně máme všeobecný pád, některé značky strádají více a jiné méně. To mění rovnováhu sil na trhu, pročež kupříkladu podíl Škody vzrostl po 9,7% pádu na 5,4 % za listopad a 5,7 za celý rok. Škoda tak může může hovořit o štěstí v neštěstí, neboť v Evropě ještě jakž takž funguje. Na celém světě se její listopadový odbyt propadl o 17 %, což bude jistě opět dáno ztrátou pozic v Číně. Takové Hyundai se pak sice v listopadu propadlo na 3,2 procenta, celkově však hlásí nárůst na 3,6 procenta. U Volkswagenu však došlo na pád v obou případech, a to konkrétně na 12 procent a 11,4 procenta.
Pokles prodejů napříč Evropou zapříčiněný koronavirem dále pokračuje, v listopadu byly registrace meziročně dole o 12 procent. Je však pravděpodobné, že již blížící se jaro budeme vnímat docela jinak. Grafika: ACEA
Zdroj: ACEA
Bleskovky
- Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
před 5 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- V polovině 3. dne Miller s Yamahou 09:05
- Shakedown Test - 2. den převzala žezlo Yamaha včera 12:06
- HRC Honda: Místo Repsolu Castrol včera 10:45
- Shakedown Test - 2. den průběžně včera 09:59
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 31.1.2025
Nejnovější články
- VW skončil s obcházením vlastních dealerů. Od začátku mizerný plán selhal přesně na tom, na čem měl vzkvétat
před 2 hodinami - Nesmyslně 2,5tunové nové BMW M5 ve sprintech trapně zostudila 8 let stará em-pětka předchozí generace
před 4 hodinami - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
před 5 hodinami - Polovinu mladých v Německu vyhazují od testů v autoškolách. Profesor psychologie zkusil vysvětlit, co se to s námi děje
včera - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 22:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 19:44 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus