Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí

Mnichov se chystá na nejrazantnější přepracování svých modelů v historii. Odnesou to hlavně spalovací motory.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí

9.1.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mnichov se chystá na nejrazantnější přepracování svých modelů v historii. Odnesou to hlavně spalovací motory.

Automobilový průmysl, alespoň v té formě, v jaké ho známe, je evidentně přežitkem. K takovému závěru dospěli naši kolegové z britského Autocaru poté, co si dali dostaveníčko s techniky BMW. Ti se totiž již nyní začínají připravovat na nové regulace spotřeby paliva resp. emisí CO2, jež začnou platit na konci dekády a podle kterých by flotila každé automobilky měla v průměru vyprodukovat maximálně 95 gramů CO2 na jeden kilometr. Zatímco tento metr je sice přísný, ale za stávajících podmínek ještě nějak dosažitelný, další krůček Evropské unie již bude vyžadovat nemalou revoluci v technologiích. Navíc dorazí krátce po zmiňovaném novém limitu, již v roce 2025.

Prozatím sice není jisté, kolik gramů CO2 budou nová pravidla akceptovat, pro BMW to ovšem znamená, že řady 3, 4 a 5 budou muset produkovat nejspíše 50 g CO2 na km či dokonce možná ještě méně, to jsou ekvivalenty zhruba dvoulitrové spotřeby paliva na 100 kilometrů jízdy. Důvodem je, že zmíněné modely tvoří zhruba 75 procent veškeré produkce, a tak musí zajít co nejníže, aby vyrovnaly produkci takové řady 7 nebo modelů značky Rolls-Royce. Řada 1 či rodina Mini se totiž neprodávají v takovém množství, aby daný úkol vzaly na svá bedra.

Jaká je tedy budoucnost automobilů podle BMW? Nechceme vás zbytečně strašit, ale příliš růžově nevypadá. Pro skutečné nadšence je spíše temnější, ačkoliv jsou s ní spojeny exotické materiály, které pomohou snížit hmotnost na minimum. A jak sami dobře víte, méně kilogramů se rovná lepší ovladatelnosti a nižší spotřebě. Bohužel ale ne natolik nízké, aby to stačilo Evropské unii, pročež budou muset přijít ke slovu také elektromotory, a to opravdu ve velké míře.

Aktuálně se tedy zdá, že klasické spalovací agregáty budou odsunuty na vedlejší kolej a budou sloužit maximálně jako generátory elektrické energie, než aby poháněly samotná kola. K tomu se pak připojí třídimenzionální navigace, která bude počítat i s převýšením a při jízdě z kopce ihned vydá pokyn k rekuperaci kinetické energie. Na dálnicích pro změnu přijde ke slovu aktivní aerodynamika, jež automaticky sníží podvozek kvůli co nejnižšímu větrnému odporu.

Vše se samozřejmě odehraje postupně v několika krocích. Tím prvním bude příchod BMW 3 eDrive v roce 2016. To bude nadále používat dvoulitrový benzinový čtyřválec o výkonu 180 koní, se kterým spojí osmistupňovou automatickou převodovku a baterie o kapacitě 7,6 kWh. Ty sice budou umístěny vzadu, zavazadelník však mají omezit minimálně.

Kromě toho vůz dostane elektromotor o výkonu 95 koní navigaci, jež zvládne automaticky přepínat mezi řidičskými módy Comfort, Sport a Eco Pro, či funkci „plachtění“, kdy při rychlostech do 160 km/h může dojít ke kompletnímu odpojení spalovacího agregátu. To je však opravdu jen pouhý začátek budoucích změn.

Zatím to nevypadá až tak zle a následující krok je dokonce ještě lepší. S příchodem roku 2018 totiž BMW plánuje razantní změnu při výrobě karoserií, které již nebudou převážně ocelové, nýbrž vsadí na rozsáhlé užití karbonu, což má hmotnost srazit o nějakých 100 kilogramů. V tomto směru ostatně průkopníkem bude již nová třída 7, která se oficiálně ukáže letos v létě.

Aktuálně má jít o mix hliníku, vysokopevnostní oceli a jen několika komponentů z uhlíkových vláken, jež budou navzájem propojen nejen svařováním, ale také pomocí nýtů a lepidel. Díky tomu budou moci být spojeny úzké pláty materiálu - zejména pak oceli - což nejenom sníží celkovou hmotnost, ale zároveň navýší jejich tuhost.

Daná technologie by do zmiňovaného roku 2018 měla jaksepatří zlevnit, pročež bude moci být použita právě na levnějších modelech, jakými jsou trojka, čtyřka a pětka. Souběžně s tím dojde k přepracování hybridních systémů, mezi jejichž hlavní nevýhody aktuálně patří vysoká hmotnost, nemalá cena a prostorová náročnost.

Náznak věcí budoucích představuje nedávno odhalený systém Power eDrive, který počítá se spalovací jednotkou a dvěma elektromotory, jež mohou vyvinout až 680 koní a 1 020 Nm točivého momentu. Proto BMW dodává, že kromě řady 3 či 5 může ústrojí pohánět i modely Rolls-Royce. Je ale otázkou, co zákazníci značky řeknou na čtyřválec.

Stejně tak bude zajímavé sledovat reakci klientely BMW, neboť dané ústrojí počítá především s pohonem předních kol. O jejich roztáčení se stará hlavně elektromotor nad přední nápravou, při rychlostech nad 80 km/h se ale ke slovu přidá také spalovací jednotka, a to skrze prozatím tajemstvím opředenou převodovku.

Technici BMW dodávají, že za takových situací bude spalovací jednotka využita pouze po nějakých 10 procent, ve zbytku pak bude vypnuta. Z toho důvodu bude moci být zmenšena palivová nádrž, čehož automobilka využije a dané prostory zaplní bateriemi. Jelikož navíc benzinový motor bude spíše generátorem, dojde i k jeho přepracování.

Ve srovnání s dnešními komplikovanými přeplňovanými motory dojde ke zjednodušení, sekundárním jevem pak bude i nižší cena. Navíc pohonné jednotky zamíří blíže ke středu vozidla, což má společně s bateriemi zasazenými do podlahy přinést excelentní rozložení hmotnosti - to prý bude dokonce lepší, než u dnešních zadokolek. Jelikož spalovací jednotky nebudou zapojeny tak často, mají se obejít bez přeplňování. Z toho důvodu bude přebytečná i přítomnost mezichladiče či systému Valvetronic. Převodovky pak dostanou maximálně tři rychlostní stupně, což oproti dnešním osmi- či devítirychlostním automatům přinese další úsporu na ceně i hmotnosti.

Další úbytek kil bude spojen s menšími brzdami, neboť samotné elektromotory se kromě roztáčení kol postarají také o jejich částečné zpomalení. Zároveň s tím má zmizet zadní diferenciál, neboť zadní z oné dvojice elektrických agregátů bude jeho práci suplovat. Z toho je pak jasné, že všechna budoucí velká BMW budou čtyřkolkami.

Milníkem v celé této mnichovské revoluci bude řada 3, která přijde na trh v roce 2022. Má být ve výsledku o 100 kg lehčí než ta dnešní, a to přes přítomnost všeho výše zmíněného - několika motorů a z toho pramenícího pohonu 4x4 či akumulátorů. I když vůz bude formálně nadále hybridem s pohonem všech kol, fakticky půjde spíše o elektromobil s pohonem předních kol a systémem na prodloužení dojezdu pomocí jednoduchého spalovacího motoru. Ten už klíčovou roli opravdu hrát nebude.

Veškeré tyto změny pak má završit změna nomenklatury. Označení vozu se bude odvíjet hlavně od točivého momentu elektromotorů, což bude pozoruhodně absurdní vyvrcholení současného vývoje. Dočkat se tedy máme třeba BMW 345, což bude trojková řada s elektromotorem produkujícím 450 Nm. Zda ale všechno dopadne tak, jak bylo aktuálně oznámeno, není s ohledem na mnohdy až příliš vzdálenou budoucnost vůbec jisté.


Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 1 - BMW 3 2022 ilustrace 01
Ilustrace kolegů z Autocaru pochopitelně naznačuje podobu BMW řady 3 z další dekády jen velmi spekulativně. Jeho chystaná technika ale spekulací není.

Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 2 - BMW 5 GT Power eDrive 01Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 3 - BMW 5 GT Power eDrive 02Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 4 - BMW 5 GT Power eDrive 03Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 5 - BMW 5 GT Power eDrive 04Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 6 - BMW 5 GT Power eDrive 05Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 7 - BMW 5 GT Power eDrive 06
Vrcholná verze nových hybridních technologií Power eDrive byla představena na koncepčním BMW 5 GT...

Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 8 - BMW 3 Power eDrive prototyp 01Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 9 - BMW 3 Power eDrive prototyp 02Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 10 - BMW 3 Power eDrive prototyp 03Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 11 - BMW 3 Power eDrive prototyp 04Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 12 - BMW 3 Power eDrive prototyp 05Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 13 - BMW 3 Power eDrive prototyp 06Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 14 - BMW 3 Power eDrive prototyp 07Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 15 - BMW 3 Power eDrive prototyp 08Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 16 - BMW 3 Power eDrive prototyp 09Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 17 - BMW 3 Power eDrive prototyp 10Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 18 - BMW 3 Power eDrive prototyp 11Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 19 - BMW 3 Power eDrive prototyp 12Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 20 - BMW 3 Power eDrive prototyp 13Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 21 - BMW 3 Power eDrive prototyp 14Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 22 - BMW 3 Power eDrive prototyp 15Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 23 - BMW 3 Power eDrive prototyp 16Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 24 - BMW 3 Power eDrive prototyp 17Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 25 - BMW 3 Power eDrive prototyp 18Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 26 - BMW 3 Power eDrive prototyp 19Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 27 - BMW 3 Power eDrive prototyp 20Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 28 - BMW 3 Power eDrive prototyp 21Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 29 - BMW 3 Power eDrive prototyp 22Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 30 - BMW 3 Power eDrive prototyp 23Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 31 - BMW 3 Power eDrive prototyp 24Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 32 - BMW 3 Power eDrive prototyp 25Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 33 - BMW 3 Power eDrive prototyp 26Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 34 - BMW 3 Power eDrive prototyp 27Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 35 - BMW 3 Power eDrive prototyp 28Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 36 - BMW 3 Power eDrive prototyp 29Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 37 - BMW 3 Power eDrive prototyp 30Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 38 - BMW 3 Power eDrive prototyp 31Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 39 - BMW 3 Power eDrive prototyp 32Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 40 - BMW 3 Power eDrive prototyp 33Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 41 - BMW 3 Power eDrive prototyp 34Příští BMW 3 zahájí elektrickou revoluci, spalovací motory prakticky skončí - 42 - BMW 3 Power eDrive prototyp 35
...do prodeje je ovšem jako první přenese řada 3, a to již v příštím roce

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.