Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Před 27 léty zaříznuté BMW M8 se konečně dočkalo zrodu, tady ho máte
28.5.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Mělo jít o jedno z nejrychlejších aut světa, rozhodnutí šéfů BMW jej ale ponechalo mrtvé na prahu sériové výroby. Teď konečně vznikne, už jistě.
Když se řekne „eMkové BMW”, většina lidí si představí M3, neboť právě to byl a je model, který nejrychlejšímu písmenu ze slova „Mnichov” vydobyl nejvíc slávy. Spousta lidí jistě bude znát i M4, M5, M1, M6 a M2, možná i v tomto pořadí. A někteří budou snít také o M7, rychlém luxusním sedanu, který by dostal na lopatky Audi S8 i Mercedes S od AMG. Ale BMW M8? Nic takového tu přece nikdy nebylo a vzhledem k jediné, dnes už dost dávné a svého času dost nepříliš populární iteraci řady 8 se myšlenky na podobný model honí hlavou jen několika nadšencům.
Jenže přesně takový vůz vzniknout mohl. Co více, on vznikl, dodnes existuje i fascinuje, postaven byl ale jen jeden takový. Je to stroj, nad nímž se každému se srdcem na správném místě musí naježit chlupy a vyschnout mu v hrdle - dodnes úchvatná, striktně aerodynamická řada 8 s vyklápěcími světly napěchovaná šestilitrovou V12 z rukou geniálního Paula Roscheho s výkonem 550 koní? K tomu manuál, samosvor, rudá barva a mnichovská trikolóra... Jestli po vyřčení těchto slov nelapáte po dechu, jste na špatném webu nebo přinejmenším čtete špatný článek.
Ano, takové auto jsme chtěli a chceme ho dodnes, vedení BMW ale přes jeho dokončený vývoj řeklo v roce 1990: „Nein.” Přesné důvody nejsou známé. Některé zdroje mluví o tom, že mnichovští šéfové nevěřili tomu, že by tak drahý supersport s logem BMW prodali, však tolik výkonu a dynamiky tehdy nenabízela ani Ferrari - i dobová F40 byla o 72 koní slabší. Jiné pak tvrdí, že tehdy ještě puristické značce nešlo dohromady písmeno M s tak velkým a těžkým autem. Ať už to bylo jakkoli, M8 nevznikla a další 27 let jsme o si ni mohli nechat jen zdát. Teď už nemusíme.
Že BMW s M8 nakonec přijde, se už chvíli mluví, teď je to ale oficiální. Překvapivě hned po odhalení konceptu nové osmičky jako takové v Itálii si Němci střihli o nějakých 700 kilometrů severněji při čtyřiadvacetihodinovce Nürburgringu ještě jinou premiéru, a to právě M8. Tentokrát nejde o koncept, ale rovnou o prototyp sériového auta, který v kamuflované podobě zkusil uhranout diváky jednoho z nejslavnějších vytrvalostních závodů světa.
Automobilka o něm řekla jen velmi málo. Šéf divize M Frank van Meel pouze potvrdil, že vývoj řady 8 a ostré M8 probíhá současně a že eMko přijde navíc se schopností fungovat i na okruhu a „štědrou porcí dynamické ostrosti, preciznosti a agility navíc”. A naznačil, že hotového auta bychom se měli dočkat už příští rok.
Zní to dobře, raději bychom ale slyšeli něco o technice. Zde je otázkou, co může přijít - někteří hovoří o dvakrát přeplňovaném dvanáctiválci pod kapotou, jiní o technice nové M5, tedy motoru V8 s turby, výkonem přes 600 koní a pohonem 4x4. Tak či onak zapomeňte na atmosféricky plněný motor, manuální řazení a velmi pravděpodobně i pohon zadních kol. Toto není BMW dneška a návrat k myšlence M8 proběhne hlavně v rovině jejího jména, nikoli technického odkazu.
V tomto kontextu se jistě můžete ptát, zda je vůbec na co se těšit, ale podle nás je. Třebaže jsme ke ztrátě směřování BMW obvykle kritičtí, musíme být i realisté a nedoufat v nemožné. BMW M8, ať už s V8 nebo V12, bude jistě zajímavější auto než řada 1 s předním pohonem. Nebo pětkové GT. Nebo i3. Nebo MPV, SUV a spousta dalších typů a modelů, s nimiž Mnichov v posledních letech vyrukoval k nepotěše skoro kohokoli krom svých účetních (a někdy ani těch ne...). M8 bude mít říz, i když nejspíše půjde hlavně o luxusní superrychlý cesťák...
BMW už ukázalo novou M8 v maskáčích...
Před 27 léty zařízlá původní M8 dodnes fascinuje
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Policie měla špatný týden, při pronásledování jí ujel řidič starého MPV i zjevně nepřipravený motorkář
včera - Majitelé čtyř superaut za 180 milionů se jeli na podzim projet do hor, nabourali jeden do druhého v namrzlém klesání
včera - Šéf Bugatti a Rimacu ukázal své auto pro denní ježdění, něco takového by si jiný vrcholný manažer nedovolil
15.11.2024
Nejnovější články
- Zaměstnanci VW kradou díly z fabrik firmy ve velkém. Jen letos jich vyhodil 708, největší „borci” rozkradli díly za 25 milionů
včera - Policie měla špatný týden, při pronásledování jí ujel řidič starého MPV i zjevně nepřipravený motorkář
včera - Původně jen elektrické auto už nachytali se spalovacím motorem, příchod této verze vážně musí být na spadnutí
včera - Bugatti se vrátilo k překonávání rychlostních rekordů. Aby ho dosáhlo muselo si půjčit auto od vlastního zákazníka
včera - Šéf automobilky si hraje na Muska tím, že spí na podlaze ve firmě, kupcům jeho „Porsche za cenu Octavie” zatím selhávají brzdy
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.16. 23:45 - petr_riha
- Toyota obecně 11.16. 23:06 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.16. 17:21 - honziss
- Elektromobily a vse kolem nich 11.15. 22:54 - honziss
- Detektory policejních radarů 11.15. 11:49 - řidičBOB
- OT - ski a horo vybavení 11.15. 08:17 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.14. 17:10 - Truck Daškam
- Zákaz zastavení a pokuta 11.14. 14:34 - Truck Daškam