Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Praga R1R oficiálně odhalena, po silnicích chce jezdit 300 km/h
30.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tohle je on, v celé své kráse. První silniční sporťák česko-slovenského původu, který se snad dočká více než pár jednotek vyrobených kusů.
Když se řekne Praga, většina mladších lidí si představí leda cizojazyčné označení českého hlavního města nebo nějaký ten nákladní automobil či autobus z druhé poloviny minulého století. Faktem ale je, že v dobách dávno minulých, ještě před druhou světovou válku, tato značka vyráběla nejprodávanější osobní auta v Československu a i tehdejší modely dnes gigantické Škody ji pouze následovaly.
Tato doba je ale dávno pryč. Poslední osobní silniční vůz Praga sjel z výrobních linek krátce po válce a po dalších 68 let žádný takový nevznikl. Značka se dočkala své renezance až v posledních letech, kdy s docela jinými majiteli i zázemím vytáhla na světlo světa okruhový vůz R1 a od začátku slibovala jeho silniční verzi. Mohla by to být po dlouhé době nejen první silniční Praga, ale také první vůz české nebo slovenské provenience, který by mohl do provozu a mohl by si říkat sporťák. Jenže víme, jak to s dosavadními pokusy dopadlo, i proto jsme měli své pochybnosti.
Teď už snad pochybovat netřeba. Nedávno Praga odhalila alespoň střípky modelu R1R, jehož celou podobu jsme vám neoficiálně mohli ukázat již včera. Teď tu máme oficiální fotografie a informace a máme pocit, že tahle malá bestie by se vám mohla vrýt pod kůži.
Automobilka ji od začátku prezentuje jako vůz s některými parametry srovnatelnými s Bugatti Veyron nebo Ferrari Enzo, od stejné chvíle je ale jasné, že půjde o auto z docela jiného vrhu. Ač se bude jednat o také silniční stroj, z jeho povahy je zřejmá jeho okruhová nejen minulost a ve výsledku se zdá být spíše něčím jako Radicalem, ačkoli možná ne až tak... radikálním. I tak jde ale jistě o nekompromisní stroj stavící hlavně na nízké hmotnosti a velikosti vůbec, špičkové aerodynamice a mnoha dalších řešeních blízkým spíše závodním než silničním automobilům.
Ačkoli vůz má po premiéře, detailní technické specifikace vám zatím nabídnout nemůžeme. Praga se pochlubila jen tím, že vůz váží okolo 680 kilogramů a o onen poměr výkonu k hmotnosti jako u Veyronu či Enza se stará 400koňový čtyřválcový turbomotor původem od Renaultu. Jeho výkon míří na zadní kola přes šestistupňovou sekvenční převodovku.
Pochopitelně, spousta částí je podobných okruhové verzi, je tu ale i spousta odlišností. Na jednu stranu je tu tedy vozu celokarbonová samonosná konstrukce, motor je ale kvůli zlepšení jízdních vlastností v běžném provozu zabudován v nosném rámu. Změnila se tak celá zadní část, ale nejen ta - i mnohé další detaily jsou upraveny třeba kvůli lepšímu přívodu vzduchu k chlazení, neboť se počítá s pomalejším pohybem po běžných silnicích.
Zase tak pomalý ale být nemusí. I s kompromisním nastavením podvozku, který by měl zvládat i často nekvalitní české silnice, bude tohle auto rychlé jako čert. O akceleraci Praga nehovoří, maximální rychlost se ale má pohybovat v rozmezí 270 a 300 km/h. České auto jedoucí 300 km/h, to jsme tu ještě neměli.
Další technické parametry Praga zveřejní až začátkem července, kdy začne přijímat zálohy. Cena zatím známa není, bude ale vyšší než u okruhové R1, která přijde na 3 miliony Kč. Automobilka má v plánu vyrábět 15 až 20 R1R ročně a pokud už teď víte, že jedno chcete, zamiřte na web výrobce, kde již můžete projevit zájem...

















Zdroj: Praga, Foto: Jakub Deml, Vít Šimánek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejčtenější články
V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy mohou víc škodit než pomáhat, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami
13.2.2025Šéf Porsche rozhodl o nacpání peněz do elektromobilů „první den v práci”. Teď si může rvát vlasy, firma po fiasku propouští tisíce lidí
14.2.2025„Americkej kýbl” likvidující evropskou smetánku aut za šestinovou cenu se objevil v konfigurátoru, i v plné palbě je to terno
14.2.2025Jednání zkrachovala, Honda Nissan nepřevezme. Ten okamžitě rozjel velké propouštění, zavřít může i továrny v Evropě
14.2.2025Ani prodej 30 tisíc nechtěných elektromobilů nezachránil Hertz před obrovskou ztrátou, loni prodělal neskutečných 70 miliard
14.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva