Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Potápějící se Nissan s „12 až 14 měsíci na přežití” opouštějí klíčoví manažeři, Musk už ho odepsal
5.12.2024 | Petr Prokopec
Když nejvyšší šéf japonské automobilky Makoto Uchida nedávno ohlašoval, že firma vstupuje do „nouzového režimu”, po jeho boku ještě stál finanční ředitel společnosti Stephen Ma. Ten ale nyní končí. Není první a nemá být ani poslední, vyhlídky firmy jsou chmurné.
Když se podíváte na stávající nabídku českého zastoupení Nissanu, zjistíte, že můžete volit pouze mezi SUV či užitkovými vozy. Jen dodávka Interstar pak má dieselový pohon, ve všech ostatních případech je možné volit mezi tím benzinovým, hybridním či plně elektrickým. Jinými slovy tak Nissan zmizel z hledáčku celé řady lidí, a to nemluvíme pouze o nadšencích pořizujících si sporťáky jako 370Z či GT-R. Japonská automobilka totiž nic ani pro ty, kteří by chtěli sedan, kombík či hatchback.
Daleko větším problémem pro Nissan je ovšem skutečnost, že zájem o vozy značky klesá i tam, kde je nabídka pořád květnatější. Třeba v USA bylo ve třetím letošním kvartálu prodáno 212 068 nových vozů, což představuje meziroční 2,2procentní propad. Za prvních devět letošních měsíců tu pak sice máme 701 524 registrací, tedy drobné o 0,6 procenta. I to lze ovšem brát jako nepřesvědčivý výsledek, neboť Nissan pořádně neboduje už ani s modelem Versa, který je nejlevnějším novým vozem v Americe.
Nelze se tedy divit nedávnému prohlášení šéfa japonské automobilky Makoto Uchidy, že Nissan je v „nouzovém režimu“. Aby jej pak mohl opustit a vrátit se do černých čísel, přijde o práci zhruba 9 tisíc lidí, přičemž vedení včetně Uchidy si dobrovolně snížilo platy. Mimo to se počítá také se snížením zámořské produkce. Pokud se tak ovšem nestane, pak tu dle zdrojů zevnitř firmy automobilka už za nějakých 12 až 14 měsíců nebude.
Nissan je na tom tedy podobně jako koncern Volkswagen, pročež bude potřebovat opravdu velmi pevnou ruku, jestli má přežít. Nicméně vysoce postavení manažeři jej začínají opouštět. Před necelými dvěma lety totiž rezignoval na svůj post provozního ředitele Ashwani Gupta, nyní pro změnu končí finanční šéf Stephena Ma. Zda jen zamíří na jiné místo ve firmě nebo jí dá úplné sbohem, zatím agentura Bloomberg neumí stoprocentně upřesnit.
Ma se svého postu zhostil v roce 2019, jeho kariéra tedy evidentně nebyla z nejdelších. Přičemž je dost možné, že mu nepomohla ani rozpadající se aliance Nissanu s Renaultem. Francouzi totiž začali prodávat svůj podíl v japonské značce, neboť potřebují peníze, aby se mohli soustředit na svůj elektrický program. Kvůli tomu ovšem Nissan potřebuje velmi rychle najít nového silného partnera - ať už automobilku nebo investora -, který mu zajistí přežití.
V reakci na těžkosti Nissanu se nechal slyšet už i Elon Musk, který k věci řekl jen tolik, že současnou situaci „mnohé automobilky nezvládnou“. Šéf Tesly tedy japonskou konkurenci již rovnou odepisuje, což ale není překvapení, neboť jím řízená automobilka je ve Státech prodejně pomalu na stejné úrovni, přestože prodává jen elektromobily. S těmi ovšem Nissan velké úspěchy neslaví, i když na ně vsadil vše jako mnozí jiní. Od ledna do září jich prodal jen 80 tisíc, a to prosím celosvětově.
Nejprodávanějším Nissanem za třetí letošní kvartál byl v USA model Roque, nám známý jako X-Trail. Ten si ovšem meziročně pohoršil o 24,2 procenta, a to navzdory tomu, že loni prošel faceliftem. Foto: Nissan
Many car companies won’t make it https://t.co/cCsxvbH8As
— Elon Musk (@elonmusk) November 27, 2024
Zdroje: Bloomberg, Elon Musk@X
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva