Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche potvrdilo hybridní revoluci, elektromotor čeká každé budoucí Porsche
4.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Hybridní supersport 918 je výkladní skříní techniky, jíž následně dostane Porsche 911 nebo Panamera. Z ní se navíc rozšíří pod kapotu Bentley.
Kdo by byl býval řekl, že první sada fotografií konceptu Porsche 918 Spyder znamená pro německou automobilku konec jedné éry - té, kterou obdivoval bezpočet fanoušků z celého světa. Chystaná budoucnost ovšem takové ovace nevzbuzuje, alespoň ne v tuto chvíli - značka totiž míří k hybridizaci celého svého portfolia.
Benzinovou pohonnou jednotku spřaženou s elektromotorem tak dostane i čistě silniční 911 Carrera, nikoliv pouze její závodní provedení GT3 R Hybrid. Ano, prozatím by tato kombinace měla být jen volitelným doplňkem, s ohledem na důraz, s jakým Porsche svůj alternativní pohon prosazuje a jak významným se může ukázat z hlediska snižování papírových emisí CO2, by ovšem i tento přístup mohl být překvalifikován.
Samotný přechod značky mezi obdobím, kdy prim hrálo co nejefektivnější projetí zatáčky, a dobou, kdy vše určují jen emise, bude započat letos v září, kdy 918 Spyder zamíří do prodeje. Právě tento supersport totiž jako první v produkční výrobě představí novou generaci systému, jež elektromotor a spojku propojuje v jednu jednotku. Velmi se tak liší oproti stávající technologii, jíž používá třeba Panamera S E-Hybrid. Ta je totiž popisována jen jako evoluce hybridního ústrojí, jež Porsche použilo u první generace svého pětidveřového liftbacku.
Samozřejmě, výkony stávající limuzíny můžeme považovat za úctyhodné (i když v rámci spotřeby je udávaných 3,1 l/100 reálně nedosažitelným údajem). Z klidu na stovku totiž Panamera S E-Hybrid zrychlí za 5,5 sekundy a nejvýše se rozjede na 270 km/h. Pro Porsche samotné však jde pouze o základy, na kterých se teprve bude stavět. Přičemž celý systém bude zakomponován do nové platformy MSB, kterou nedostane pouze příští Panamera, ale také modely značky Bentley.
Dá se tedy očekávat, že v letech 2016 až 2017 by nemusely dorazit jen hybridy Porsche, ale také ty s logem britské značky. Přičemž prvním bude dozajista nová generace limuzíny Flying Spur, která stejně jako Panamera dostane silnější elektromotor (aktuálně produkuje 95 koní). Chlazen bude vodou i vzduchem, přičemž automobilka ze Zuffenhausenu jej hodlá spojit s bateriemi s delší výdrží. V rámci modernizace pak Porsche navíc nahradí všechny měděné dráty lehčími hliníkovými.
Mimo to Němci pracují také na své verzi indukčního dobíjení, jehož základem by byla stanice, kterou doma jednoduše zavěsíte na stěnu garáže. Systém by pak měl umožnit dobíjení jen na základě krátké vzdálenosti, díky čemuž byste se po vystoupení z vozu již nemuseli zabývat instalací dobíjecího kabelu. Tento komfort by ale měl být jen vedlejším produktem hybridních snah Porsche. Hlavním úkolem je totiž snížení paliva při každodenním používání.
Novým parametrem v těchto snahách se přitom stala redukce „otáček motoru na kilometr“. Tedy něco docela jiného než zážitky, jež si spojujeme s jízdou v Porsche. Ostatně stačí jen zmínit, že první fáze této inovace zahrnuje krom dalšího rozvoje systému start/stop především minimalizaci použití benzinové pohonné jednotky i za jízdy. Je tedy zřejmé, že se zaměřením na řidiče již Porsche moc nepočítá, což jen potvrzuje fáze číslo dvě, která má přijít v letech 2016-2017. Hybridní systém by totiž v této době již měl zvládat automatické vyhodnocování dané jízdy. V zatáčkách se tak prý dočkáme automatické selekce, kdy vůz za vás vybere, jaký ze čtyř řežimů (Electric, Hybrid, Charging a Sport) je pro danou situaci ideální.
Tento výhled jistě není tím, který bychom si u Porsche chtěli. Stačí totiž, aby následně značka do vozu zakomponovala autopilota a rázem jediné vzrušení, které Panamera či 911 nabídnou, bude způsobeno mírou alkoholu v těle. V ještě vzdálenější době totiž modely ze Zuffenhausenu hodlají mluvit i do využití kinetické energie a gravitace, kdy vám tak vezmou kontrolu z rukou ještě více.
Dá se tedy předpokládat, že pokud za pět či deset let budou ještě existovat nějací fanoušci řízení, budou namísto showroomů s novými modely navštěvovat spíše bazary a prodejce klasických modelů. Důvodem přitom nebude ani tak snaha o ničení životního prostředí, jako spíše touha užít si Porsche takové, jaké jej kdysi pan Ferdinand a jeho syn Ferry zamýšleli.
Samozřejmě, v průběhu let se může řada věcí změnit, přičemž k jinému názoru třeba Porsche přiměje odpor fanoušků. Dá se ale předpokládat, že na ten nenarazí, nebo jej bude ignorovat. Již stávající 911 991 totiž zradila tradice třeba elektrickým posilovačem řízení, dost nesmyslné to „optimalizace” u sportovního auta. Přesto ani protesty novinářů či zákazníků realitu nezměnily a dá se předpokládat, že s hybridy to bude podobné. Ostatně, na Panameře S E-Hybrid si můžeme v bodech shrnout, na co Porsche hodlá lákat.
Hybridní modul
Nově vyvinutá technologie pro Panameru S E-Hybrid kombinuje elektromotor a suchou spojku, přičemž výkon činí 95 koní. Ve srovnání s předchozí generací se tak jedná o dvojnásobnou sílu, která je navíc zabalena v mnohem lehčím balení. Efektivní má být na 91 %.
Spalovací motor
Přeplňovaný třílitr V6 splňuje normy EU6. A to především díky chytré strategii studených startů, kdy motor nejprve třicet sekund běží „na prázdno“, než je připojen k převodovce. Celý pohon tak do té doby obstará elektromotor, zatímco klasické katalyzátory se stihnou ohřát na svou provozní teplotu. Až poté je celý hybridní systém propojen.
Instalace
Hybridní modul je uložen mezi běžným motorem a převodovkou. Díky tomu musel být benzinový šestiválec posunut lehce dopředu, možnou změnu rozložení hmotnosti ale kompenzuje paklík baterií umístěný vzadu.
Převodovka
I hybridní Panamera používá osmistupňový automat. Ten byl převzat „bez modifikace komponentů“, Porsche však jisté změny provedlo u programu řazení. Potřeba byla totiž spolupráce se dvěma motory a dvěma odlišnými režimy řízení.
Kabely vysokého napětí a chlazení
Pětidveřový liftback dostal 54 metrů kabelů vysokého napětí. Použita je v nich přitom měď, kterou Porsche v budoucnu hodlá nahradit hliníkem. Dále Panamera počítá se třemi chladícími okruhy, kdy jednotka zaměřená na vysoké teploty kooperuje s motorem. Zařízení redukující nižší teploty je pak určeno chladiči oleje a modulu řídicí jednotky, zatímco třetí systém chladí nebo naopak ohřívá baterie.
Řidičské režimy
Aktuálně jsou k dispozici hned čtyři módy. Plně elektrický, hybridní a sportovní totiž doplňuje tzv. dobíjecí, kdy se energie kumuluje v bateriích při jízdě.
Aplikace
V dnešní době je moderní, aby váš telefon komunikoval s vaším vozem. Populární aplikace tak dostala i Panamera, kterou lze dálkově klimatizovat, odemknout či uzamknout. Také můžete stáhnout i veškerá okénka, určit lze i začátek dobíjení.
Baterie
Lithium-iontový paket je tvořen osmi moduly, z nich každý obsahuje 13 článků. Celková kapacita dosahuje 9,4 kWh, což má stačit na dojezd 18-36 km. Baterie jsou přitom obaleny speciálním povlakem napojeným na klimatizaci, díky čemuž nezávislé topení dokáže udržovat optimální teplotu mezi 20 a 44 stupni Celsia.
Dobíjení
Panamera S E-Hybrid aktuálně užívá dvou kabelů, z nichž jeden je určen pro domácí zásuvku a druhý pro průmyslové dobíjení. Při tomto třífázovém proudu jsou baterie díky integrované nabíječce plné za dvě a půl hodiny, v domácí garáži pak za čtyři.
Dobíjecí stanice
Ke stylovému vozu patří i stylové dobíjení. To pro Panameru má na svědomí Porsche Design, bez kabelu se ale aktuálně ještě neobejde.
Stávající hybridní Porsche Panamera je pro automobilku jen odrazovým můstkem. V brzké době se totiž elektromotory objevují pod kapotou všech modelů. Včetně legendární 911
Zdroj: Porsche, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nový vrcholný McLaren W1 kompletně odhalil únik, designově je to jeden velký chaos a bída
6.10.2024 - Lidé začali elektrickým Korejcům ve velkém ukazovat záda, tato ošklivka teď v Evropě padá o 73 procent
6.10.2024 - Už i Toyota zrušila svou otevřenou podporu LGBTQ a DEI, konečně začala vnímat realitu
6.10.2024 - Mercedes chystá nástupce propadáku, který si nekoupilo ani 100 lidí, z fiaska se zjevně vůbec nepoučil
6.10.2024 - Za kdysi obyčejné auto za 660 tisíc Kč lidé už po 16 letech ochotně dávají přes 2 miliony. A ani to nestačí, aby ho majitel pustil
6.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva