Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche 960 a Pajun: Zuffenhausen chystá konkurenty Ferrari 458 Italia a BMW 3
3.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Porsche řadí ve vývoji nových modelů vyšší kvalt. Kromě supersportu 918 Spyder a SUV Cajun dorazí v průběhu pár let další dva zbrusu nové vozy.
První z nich by měl mít interní označení 960, objeví se v roce 2015 a půjde o přímého rivala pro Ferrari 458 Italia. Svými výkony se devětsetšedesátka s motorem umístěným před zadní nápravou zařadí nad nejsilnější verze 911 991, ale zároveň nesmí ohrozit vlajkovou hybridní loď 918. Nové Porsche mělo být původně postaveno na platformě aktuální devětsetjedenáctky, ale cenovka téměř šest milionů korun se pro tento typ šasi zdála být vrcholovému managementu firmy příliš vysoká.
Proto Porsche použije úplně novou platformu koncernu VW s (pro české ucho) poněkud neobvyklým názvem MIMO. Ta by se měla po uplynutí životnosti nedávno představeného modelu 991 stát základem rovněž pro příští devětsetjedenáctky, ale to asi ještě chvíli potrvá. Jak jsme si nedávno řekli, Porsche 911 má podle nedávno odhalených plánů automobilky vydržet ve výrobě s průběžnými modernizacemi až čtrnáct let.
Podle informací prosakujících z Zuffenhausenu nebude mít typ 960 žádnou spojitost s Porsche 918 Spyder. Je to dosti pochopitelné, protože hybridní supersport rozhodně nebude masovou záležitostí a podobně jako Carrera GT bude produkován ve velmi omezené sérii a navíc s unikátní technikou.
To je ale zároveň signál, že devětsetšedesátka stane časem na absolutním vrcholu značky Porsche. Aby se tak skutečně stalo, automobilka má před sebou jeden nesmírně důležitý a náročný úkol. Především musí nejdříve prosadit dokončení zmiňované platformy MIMO u vedení koncernu VW. V této chvíli nese pracovní označení MSB-M (modular sports car matrix - mid-engined), jenže v důsledku nedostatku odhodlání jedné z koncernových značek zatím nedospěla do finále. Že by Audi?
Otevřená zatím zůstává také volba motorů. Zdroje v Porsche tvrdí, že to klidně může být bi-turbo osmiválec vycházející z agregátu použitého v Cayenne, ale kvůli úspoře hmotnosti, kompaktním rozměrům, snížení těžiště a nevyhnutelnému downsizingu stejně tak i dvakrát přeplňovaný plochý šestiválec 3,8 litru, který by mohl mít až 600 koní a 750 newtonmetrů. Ostatně svým charakterem by také lépe zapadal do filosofie Porsche. Pokud jsou naše informace správné, příští klientela může očekávat dva typy karoserie a to kupé a roadster.
Co druhý vůz? Pracovně se mu v zahraničních médiích říká „Pajun“, což je slovní hříčka a zjevná narážka na již potvrzený Cajun jako zmenšeninu Cayennu a spojitost s modelem Panamera (Panamera Junior). Ano, další dílo by měla být menší čtyřdveřová limuzína, ale vlastně to není tak docela pravda, neboť vůz by měl bodovat ve sférách, které opustil BMW se svou řadou 3 - tedy u zákazníků sportovně laděných vozů střední třídy. Stejně jako se říká, že další generace Panamery dorazí v několika dalších karosářských variantách, tak by měl i z typu „Pajun“ vzniknout kabriolet, kupé a dokonce něco na způsob shooting breaku. Základ vozu by měl být sdílený společně s příštími vozy značek Bentley a Lamborghini, ale také nástupcem Panamery (byť adekvátně prodloužený).
„Pajun“ má být představen v roce 2016, bude postavený na platformě MSB a počítá se s pohonem zadních nebo všech čtyř kol. Základní model se bude spoléhat na atmosférický plněný vidlicový šestiválec o objemu 3,6 litru nebo menší turbo. Větší přeplňované šesti a možná i osmiválce se pak mají svými výkony pohybovat kolem 400 až 550 koní. Špičková varianta „Pajunu“ (příšerná přezdívka, co?) by pak mohla dostat nově představený agregát 4,0 TFSI s výkonem až 600 koní. Neměla by chybět ani hybridní verze s technikou Audi A8 Hybrid, tedy dvoulitrem TFSI a elektromotorem o kombinovaném výkonu kolem 250 koní. A pokud nám tou dobou EU definitivně nezakáže diesely, objeví se rovněž 3,0 TDI s 250 až 313 koňmi.
Uvidíme, co z toho všeho nakonec bude pravda, ale dosud známé informace dávají smysl.
Bude nový model 960 vypadat podobně, jako studie absolventky Royal College of Art Julliany Cho?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před hodinou - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva