Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu
30.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Na první pohled překvapivá novinka staví na dlouholeté tradici. Porsche totiž mimo asfalt poslalo již tři verze svého kultovního modelu.
V německých médiích se v poslední době vyrojila řada zpráv o chystané off-roadové verzi Porsche 911, která by měla mít premiéru v dubnu na autosalonu v Pekingu. Podle všeho by mělo jít o model 911 Safari, který má odkazovat na rallyový speciál 911 SC Safari z roku 1978. Sériová výroba sice ještě nebyla potvrzena, podle všeho by k ní však mělo dojít někdy v roce 2016. Cílovými trhy pak budou zejména země s horšími komunikacemi, mezi něž patří Jižní Amerika, Rusko, Čína a Střední východ.
Při pohledu na české tankodromy by se dozajista upravené Porsche neztratilo ani u nás, i když v tomto směru je nutné zmínit, že německá automobilka to s jízdou v terénu myslí vážnějí než řada výrobců, kteří se pouze chtějí svézt na vlně současných trendů. Novinka by proto mělo dostat nejen pohon všech kol, který bude vycházet z modelu Carrera 4/4S, ale zároveň také ochranné pláty na podvozku, zvýšenou světlou výšku a pořádné terénní obutí.
Nebude to přitom poprvé, co značka ze Zuffenhausenu hodlá vyslat svůj kultovní model mimo zpevněný asfalt. To ostatně potvrzuje výše uvedená zmínka o modelu SC Safari, mnohem známější bylo ovšem Porsche 959, které dokonce zvítězilo v náročném podniku Rally Paris-Dakar. Stalo se tak přitom v roce 1986, pouhých čtyřiadvacet měsíců poté, co zlaté vavříny ve stejném závodě získal model 953. Tedy terénní čtyřkolka, z níž byl mnohem slavnější příbuzný vyvinut.
Těmito třemi vozy výlet Porsche 911 do terénu víceméně skončil, i když na konci 80. let značka vyvinula další úsilí. To prezentoval koncept Panamericana, za kterým stál designér Harm Lagaay a technický ředitel Dr. Ulrich Bez (současný šéf Aston Martinu). Ti vůz představili ve Frankfurtu v roce 1989, přičemž doufali v omezenou sérii, jež by do výroby mohla zamířit o nějaká tři léta později. Ekonomická situace značky však byla proti nim.
Právě na počátku 90. let minulého století se německá automobilka ocitla na pokraji bankrotu, který jí vývoj okrajových modelů vyloženě zakazoval, a to přesto, že tu byla poptávka i pozitivní reakce na koncept. Náklady na vývoj by navíc byly poníženy o komponenty, jež světu představilo právě Porsche 959. Přesto však nakonec sériový model nevznikl, místo toho Panamericana vyšlápla cestu modelům Boxster a 911 Targa.
Řeč přitom není pouze o designu, či působivé aerodynamice, která se vyznačovala koeficientem odporu vzduchu Cd 0,30. Spíše šlo o střešní ližiny, na kterých byla položena plátěná střecha uchycená pouhým zipem. Právě tato koncepce totiž nakonec vedla k tomu, že Porsche namísto odnímatelného střešního panelu použilo u Targy 996 posuvnou prosklenou střední část, která zajížděla pod zadní kryt.
Vyjma toho tento model dostal karbonové panely karoserie, které zde kupodivu nebyly kvůli snížení hmotnosti, ale kvůli ponížení nákladů. Jejich kusová výroba by totiž nestála tolik co příprava karosárny na výrobu komponentů z galvanizovaného plechu. Ani to ovšem nestačilo a tak nakonec jediný vyrobený exemplář zamířil do firemního muzea (model 959 si pro změnu můžete prohlédnout třeba v Mulhouse).
Tím pokusy Porsche 911 o dobytí terénu skončily, alespoň po stránce oficiální. Namísto toho se totiž automobilka spíše soustředila na výrobu modelu Cayenne, který již byl plnohodnotným SUV. Nyní, po příchodu crossoveru Macan, se ovšem zdá, že značka má mimo silnice větší choutky než kdy předtím. Je proto více než pravděpodobné, že tentokráte se již off-roadové devětsetjedenáctky skutečně dočkáme.
Porsche 911 SC Safari z roku 1978 jako první zamířilo také mimo asfalt
Mnohem úspěšnější byly off-roadové exempláře 953 (na prvním snímku vlevo) a 959. Oba totiž vyhrály slavnou Rally Paris-Dakar
Koncept Panamericana se měl dočkat omezené sériové výroby, špatná ekonomická situace Porsche však nakonec rozhodla jinak
Zdroje: Car and Driver, Autoblog Spanish
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 4 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejnovější články
- Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
před 3 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 4 hodinami - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 5 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 6 hodinami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 14:54 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 13:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus