Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu

Na první pohled překvapivá novinka staví na dlouholeté tradici. Porsche totiž mimo asfalt poslalo již tři verze svého kultovního modelu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu

30.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na první pohled překvapivá novinka staví na dlouholeté tradici. Porsche totiž mimo asfalt poslalo již tři verze svého kultovního modelu.

V německých médiích se v poslední době vyrojila řada zpráv o chystané off-roadové verzi Porsche 911, která by měla mít premiéru v dubnu na autosalonu v Pekingu. Podle všeho by mělo jít o model 911 Safari, který má odkazovat na rallyový speciál 911 SC Safari z roku 1978. Sériová výroba sice ještě nebyla potvrzena, podle všeho by k ní však mělo dojít někdy v roce 2016. Cílovými trhy pak budou zejména země s horšími komunikacemi, mezi něž patří Jižní Amerika, Rusko, Čína a Střední východ.

Při pohledu na české tankodromy by se dozajista upravené Porsche neztratilo ani u nás, i když v tomto směru je nutné zmínit, že německá automobilka to s jízdou v terénu myslí vážnějí než řada výrobců, kteří se pouze chtějí svézt na vlně současných trendů. Novinka by proto mělo dostat nejen pohon všech kol, který bude vycházet z modelu Carrera 4/4S, ale zároveň také ochranné pláty na podvozku, zvýšenou světlou výšku a pořádné terénní obutí.

Nebude to přitom poprvé, co značka ze Zuffenhausenu hodlá vyslat svůj kultovní model mimo zpevněný asfalt. To ostatně potvrzuje výše uvedená zmínka o modelu SC Safari, mnohem známější bylo ovšem Porsche 959, které dokonce zvítězilo v náročném podniku Rally Paris-Dakar. Stalo se tak přitom v roce 1986, pouhých čtyřiadvacet měsíců poté, co zlaté vavříny ve stejném závodě získal model 953. Tedy terénní čtyřkolka, z níž byl mnohem slavnější příbuzný vyvinut.

Těmito třemi vozy výlet Porsche 911 do terénu víceméně skončil, i když na konci 80. let značka vyvinula další úsilí. To prezentoval koncept Panamericana, za kterým stál designér Harm Lagaay a technický ředitel Dr. Ulrich Bez (současný šéf Aston Martinu). Ti vůz představili ve Frankfurtu v roce 1989, přičemž doufali v omezenou sérii, jež by do výroby mohla zamířit o nějaká tři léta později. Ekonomická situace značky však byla proti nim.

Právě na počátku 90. let minulého století se německá automobilka ocitla na pokraji bankrotu, který jí vývoj okrajových modelů vyloženě zakazoval, a to přesto, že tu byla poptávka i pozitivní reakce na koncept. Náklady na vývoj by navíc byly poníženy o komponenty, jež světu představilo právě Porsche 959. Přesto však nakonec sériový model nevznikl, místo toho Panamericana vyšlápla cestu modelům Boxster a 911 Targa.

Řeč přitom není pouze o designu, či působivé aerodynamice, která se vyznačovala koeficientem odporu vzduchu Cd 0,30. Spíše šlo o střešní ližiny, na kterých byla položena plátěná střecha uchycená pouhým zipem. Právě tato koncepce totiž nakonec vedla k tomu, že Porsche namísto odnímatelného střešního panelu použilo u Targy 996 posuvnou prosklenou střední část, která zajížděla pod zadní kryt.

Vyjma toho tento model dostal karbonové panely karoserie, které zde kupodivu nebyly kvůli snížení hmotnosti, ale kvůli ponížení nákladů. Jejich kusová výroba by totiž nestála tolik co příprava karosárny na výrobu komponentů z galvanizovaného plechu. Ani to ovšem nestačilo a tak nakonec jediný vyrobený exemplář zamířil do firemního muzea (model 959 si pro změnu můžete prohlédnout třeba v Mulhouse).

Tím pokusy Porsche 911 o dobytí terénu skončily, alespoň po stránce oficiální. Namísto toho se totiž automobilka spíše soustředila na výrobu modelu Cayenne, který již byl plnohodnotným SUV. Nyní, po příchodu crossoveru Macan, se ovšem zdá, že značka má mimo silnice větší choutky než kdy předtím. Je proto více než pravděpodobné, že tentokráte se již off-roadové devětsetjedenáctky skutečně dočkáme.


Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 1 - Porsche 911 Safari Rally 1978 01Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 2 - Porsche 911 Safari Rally 1978 02Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 3 - Porsche 911 Safari Rally 1978 03Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 4 - Porsche 911 Safari Rally 1978 04Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 5 - Porsche 911 Safari Rally 1978 05
Porsche 911 SC Safari z roku 1978 jako první zamířilo také mimo asfalt

Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 6 - Porsche 959 Rally 01Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 7 - Porsche 959 Rally 02Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 8 - Porsche 959 Rally 03
Mnohem úspěšnější byly off-roadové exempláře 953 (na prvním snímku vlevo) a 959. Oba totiž vyhrály slavnou Rally Paris-Dakar

Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 9 - Porsche Panamericana Concept 01Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 10 - Porsche Panamericana Concept 02Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 11 - Porsche Panamericana Concept 03Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 12 - Porsche Panamericana Concept 04Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 13 - Porsche Panamericana Concept 05Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 14 - Porsche Panamericana Concept 06Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 15 - Porsche Panamericana Concept 07Porsche 911 Safari: speciální verze zamíří do terénu, ukázat se má v dubnu - 16 - Porsche Panamericana Concept 08
Koncept Panamericana se měl dočkat omezené sériové výroby, špatná ekonomická situace Porsche však nakonec rozhodla jinak

Zdroje: Car and Driver, Autoblog Spanish

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.