Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche 911 GT3 RS 4.0: čistá síla realitou
28.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(Doplněno 28.4. 15:00, +video) Zapomeňte na pochybnosti, už je to oficiální: Porsche připravilo vůbec nejrychlejší 911 s atmosféricky plněným motorem. Co nabídne?
Doplněno 28.4. 15:00: Porsche konečně uvolnilo oficiální technické detaily, snímky i první video. Aktualizovaná část textu s přesnými technickými informacemi je označena, nové fotky a video najdete převážně v závěru článku.
Již po skončení loňského autosalonu v Paříži se vyrojily spekulace o tom, že Porsche přichystá ještě extrémnější provedení modelu 911 GT3 RS. Zdálo se to zprvu být velmi nepravděpodobné, z řady důvodů. Ryze pragmaticky především proto, že současné provedení 911 generace 997 je již na konci své životní dráhy a podporovat jeho image natolik výjimečným modelem by nemělo tak velký efekt jako u modelu s lepšími vyhlídkami.
Úskalím ale byla i otázka, jestli existující GT3 RS ještě vůbec lze posunout dále. Jestliže výchozí 911 je skvělý sporťák, pak 911 GT3 je superskvělý sporťák a 911 GT3 RS odlehčený superskvělý sporťák. Uvážíme-li, že Porsche dále nabízí modely GT2 a RS, zdálo se být ještě ostřejší provedení GT3 RS leda snem příznivců obráceného kladiva na kolech. Jenže i sny se občas stávají realitou...
V polovině dubna se totiž vyklubal na světlo světa objednávkový formulář k modelu GT3 RS 4.0. Nebyli jsme si zprvu jisti jeho autenticitou, prozrazoval ale cosi o pětisetkoňové GT3 RS s motorem o objemu 4 litry a vskutku exkluzivní cenovkou. Když se později objevila první fotografie vozu, zůstávala naše důvěra omezená, nedávný únik dalších fotografií ale pochyby takřka odstranil. Od posledního úniku dalších oficiálních fotek již nepochybujeme vůbec, od té doby bylo jasné, že GT3 RS 4.0 bude brzy realitou. Teď jí definitivně je.
Tento článek postupně aktualizujeme od prvního mohutného úniku oficiálních materiálů, nyní jej konečně můžeme nazvat skutečným představením. Pojďme si tedy o GT3 RS 4.0 říci vše podstatné.
Již po prvním úniku větší sady fotografií jsme mohli konstatovat, že GT3 RS 4.0 přichází s až překvapivě decentním vzhledem. Notoricky známý bodykit GT3 RS dokonce zbavuje výrazných tradičních nápisů na dveřích a nahrazuje je skromnějšími šedými pruhy s drobnějším nápisem RS 4.0. Podobný pruh se pak táhne i středem celého auta až k jeho zadním partiím, které se honosí vskutku mohutným přítlačným křídlem.
V útrobách vozu zjevně došlo k odstranění každého gramu přebytečné hmotnosti podobně jako u GT3 RS. Chybí nejen velké součásti jako celý palubní systém, ale i drobnosti typu páček k odjišťování dveří, které jsou nahrazeny jen jakýmisi šňůrkami. Naopak v interiéru přibyla řada prvků čalouněných alcantarou, nezřídka červeně zbarvenou a samozřejmě také skořepinová sedadla a bezpečnostní rám, jenž na sedadla navazuje.
Aktualizované informace
Jisti si nyní můžeme být i informacemi o technice. Vůz se - věrný svému názvu - vyznačuje použitím zvětšeného šestiválcového boxeru o objemu 4,0 litru (standardní RS 3,8). Ten ze sebe dokáže vydolovat až 368 kW (rovných 500 koní) výkonu při 8 250 ot./min. Je to stejný výkon jako u modelu turbo, o 50 koní více než u GT3 RS a dokonce i o 45 koní více než u závodní GT3 RSR), ze které motor novinky volně vychází. rovněž honosí o zdvihovým objemem rovné čtyři litry a ačkoli není zcela identický, zdroje hovoří o použití stejné klikové hřídele a titanových ojnic. Pro pořádek dodejme, že nejvyšší točivý moment má hodnotu 460 Nm a být posazen do 5 750 ot./min a síla motoru směřuje přes výlučně manuální převodovku na kola zadní nápravy.
Venku jsou i přesné údaje o hmotnosti a dynamice - vůz váží 1 360 kg a nabízí tak poměr hmotnosti a výkonu ve výši 2,72 kilogramu na koně. Vůz je tak nakonec měl být o 15 kilogramů lehčí než GT3 RS díky již dříve avizované instalaci nových „karbonových” prvků, zejména pak kapoty motoru, blatníků, víka zavazadlového prostoru nebo skořepinových sedadel.
Takto disponovaný vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a na 200 za méně než 12 sekund. Zatímco první údaj je ve srovnání s GT3 RS lepší o nezajímavých 0,1 sekundy, druhý již čas slabšího bratříčka překonává o více než 1,4 sekundy, GT3 RS totiž dvoustovky dosáhla „až” za 13,3 sekundy. Co je ještě zajímavější, se Severní smyčkou Nürburgringu si novinka poradí za 7 minut a 27 sekund. To je o celých šest sekund lepší čas než u současné GT3 RS a Porsche jej hodlá ještě zlepšit.
Samozřejmě, tak špičkový vůz si nevystačí jen se silným motorem a nízkou hmotností. Zatím nevíme nic o brzdách, o aerodynamice se ale automobilka rozpovídala vcelku směle. RS 4.0 se má vyznačovat řadou libůstek, které zahrnují třeba drobnou úpravu aerodynamických prvků na bocích předního nárazníku, která se má pochopitelně postarat o lepší přítlak. Nové zadní křídlo má stejný účel a dokáže prý vygenerovat přítlak na zadní nápravu rovný až 190 kilogramům. V závislosti na nastavení zadního křídla dokáže pak vrcholná RS dosáhnout rychlosti přes 310 km/h, zrovna pro vytváření rychlostních rekordů ale optimalizována nesporně není.
Upraven byl dále podvozek, který má nové nastavení aktivního odpružení PASM (Porsche Active Suspension Management) a dostal též blíže nespecifokované „hardwarové” úpravy. Díky nim má být nastavení podvozku blíže modelu GT2 RS než výchozí GT3 RS.
Vůz by měl být vyroben v omezené edici čítající 600 exemplářů a jeho cena bude u našich západních sousedů začínat na 149 990 Eur bez německé DPH (tedy přibližně 4,35 milionu Kč vč. české DPH). Vlastní provedení tohoto modelu si již můžete složit v konfigurátoru Porsche, kde je zatím k dispozici jen ve vyobrazené bílé barvě. Podle jednoho z čerstvě dostupných obrázků z fóra TeamSpeed.com ale bude k mání i v barvě černé.
Všechny dostupné oficiální snímky a video přikládáme. Pokud se objeví ještě další podrobnosti, obratem je do článku doplníme.
Tak toto je nové Porsche 911 GT3 RS 4.0
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
24.11.2024 - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
24.11.2024 - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
25.11.2024 - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch