Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pokuta pro VW za nesplnění emisních cílů EU teprve ukazuje, jak drastický trest to je
22.1.2021 | Petr Prokopec
I když jsme mnohokrát zmiňovali, že automobilkám hrozí na nesplnění cílů tak vysoké pokuty, že si je nemůže dovolit snášet nikdo. Až náznak konkrétní sumy udělené za nicotné překročení hranice nastavené EU teprve ukazuje, o jakých penězích se bavíme.
O stále přísnějších limitech spotřeby paliva resp. emisí CO2 mluvíme již léta, stejně jako zmiňujeme pokuty s nimi spojené. Až dosud ale na žádné nedošlo, neboť teprve od roku 2020 platí limity tak nízké, že se reálně nemožné je splnit. A i na papíře to dá zabrat tak moc, že se to nemusí povést. Co následuje? To ukazuje případ koncernu VW.
Němci přiznali, že jakkoli snížili průměrné emise prodaných aut v roce 2020 o nemalých 20 procent na až absurdních 99,8 gramu CO2 na kilometr (ekvivalent 3,77 litru nafty a 4,3 litru benzinu na 100 km - kdo s takovou spotřebou či jejím ekvivalentem jezdí či alespoň může teoreticky jet?), požadavky Evropské unie stále nesplnil. Kýžený cíl mu tak unikl o pouhého půl gramu (0,5 g, skutečně), což ovšem vyústí v pokutu, která by jinou firmu mohla zlikvidovat.
Ještě než se posuneme dále, je třeba připomenout, jak je možné, že Volkswagen takřka splnil cíl výše zmíněným číslem, když v souvislosti s limitem se soustavně mluví o 95 g/km. Ten je ovšem navázán na hmotnost 1 379,88 kilogramu. Za každých dalších 100 kilo navrch se pak automobilce zvyšuje hranice o dalších 3,33 gramu, díky čemuž cíl pro výrobce těžších aut klidně může ležet i nad 100 gramy CO2 na kilometr.
Cíl tedy není pro každého zcela jednotný, přičemž u Volkswagenu zjevně činil 99,3 gramu CO2 na kilometr. Jak jsme ovšem zmínili, tento limit německému koncernu o půl gramu unikl. Podle agentury Reuters tak jedna z největších automobilek na světě očekává pokutu, která by se měla pohybovat „v nižších stovkách milionů“. Jde přitom pochopitelně o eura, konkrétní cifra však zatím není známa. Nicméně i kdyby šlo „jen“ o 200 milionů Eur, stále se jedná o přibližně 5,2 miliardy korun, které musí VW Group zaplatit za pouhý půlgram v navíc naprosto virtuálním světě. A „nižší stovky milionů“ může být také 300 nebo 350 milionů euro.
Jak jsme již zmínili, auta VW by musela v průměru jezdit s asi čtyřlitrovou spotřebou či jejím ekvivalentem, což možná dokáže pár nejmenších modelů, jinak žádný. Vodí nás tedy VW po letech opět za nos? Ne, to nás za nos vodí EU, která spotřebu, a tedy i emise elektrických aut započítává jako nulové (či hybridních jako extrémně nízké) a ještě je násobí, jako by byla prodána vícekrát. Jen tak se mohlo stát, že VW vykazuje emise CO2 spojené se svou flotilou, které v praxi nemůže dosahovat ani náhodou.
Právě hlavně elektrická auta jsou pro VW cestou alespoň ke zmírnění pokut, proto je tak vehementně nabízí, i když o ně většina lidí nestojí. Loni se díky tomu stal elektrickým lídrem v západní Evropě, neboť na kontě má 315 400 aut osazených elektrickým pohonem. Mimo to se pro umělé snížení vykazovaných emisí spojili s jinými jinými výrobci (víme konkrétně o MG), kterým za to zaplatili další, blíže nespecifikované peníze. Ovšem ani to nestačilo. Dle šéfa koncernu Herberta Diesse za tím stojí zejména příchod pandemie, kvůli které i přes čtyřnásobný nárůst prodejů nakonec oněch elektrifikovaných aut nebylo dostatek. Diess nicméně dodává, že letos by již VW Group s limity problém mít neměl - pochopitelně opět stejným způsobem.
Bizarní je, že automobilky BMW a Mercedes, které nabízejí v průměru mnohem větší, výkonnější a tedy i „užranější” (a nutno dodat také těžší, mají tedy limit vyšší) auta, podmínky EU splnily. Stalo se tak opět díky elektromobilům, podle našich informací od dealerů se tak ale nestalo skrze skutečné prodeje, ale masivními registracemi těchto aut na prodejce i samotnou automobilku. A také přiškrcením prodejů výkonnějších verzí ostatních modelů - před koncem loňského roku nebylo možné nic takového sehnat, dealeři si už dříve nesměli brát ani na sklad určitá výkonnější auta a sami jsme byli před Vánoci svědky momentu, kdy v celé Evropě bylo u prodejů na skladě jediné volné BMW X3 30d - i taková verze byla kvůli svým CO2 považována problematickou. Hybridních či elektrických modelů byl k dispozici nespočet.
Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby rovněž Volkswagen (samozřejmě za přispění Škody, Audi, Seatu a Porsche) nepřitopil pod elektrickým kotlem. Zejména proto, že „hodnota elektrických aut” z hlediska boje proti pokutám od EU začíná klesat. Zatímco loni si firmy mohly jeden prodaný exemplář s údajně nulovými emisemi započítat do prodejů dvakrát, pro letošek ekvivalent už to jde jen 1,67krát a příští rok se skóre této podivné hry změní na 1,33.
Znovu se tak musíme ptát, čeho tím chce EU docílit. Elektrifikace ve své současné formě není čistou ani zdaleka, nahrazení spalovacích aut elektrickými tedy životnímu prostředí nepomůže a o sekundárních dopadech jsme mluvili mnohokrát. Automobilky ale zkrátka nemají na výběr - pokud má půl gramu pro VW cenu miliard, jistě si dokážete spočítat, jakou cenu by mělo třeba 10 gramů.
VW loni díky prodejům modelu ID.3 a jeho na oko nulovým emisím CO2 (navíc započítávaných dvakrát) nesplnil cíle EU jen o půl gramu na km. I tak ho to bude podle jeho slov stát stovky milionů euro, tedy nejméně 5,2 miliardy korun. Foto: Volkswagen
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch