Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pokus o spojení Nissanu s Hondou je zoufalý krok dělaný v panice, říká bývalý šéf, nedává žádný smysl
22.12.2024 | Petr Prokopec
Také se divíte, kam by si mohl pomoci Nissan spojením zrovna s Hondou? Pak jste na jedné lodi nejen s námi, ale i s Carlosem Ghosnem, podle nějž jde o něco, co prostě nemůže fungovat. Místo úspor v jakémkoli smyslu to přinese hlavně nové problémy.
Nissan dnes připomíná loď, jejíž levobok zdobí nápis Bounty, zatímco na pravoboku najdeme označení Titanic. V prvém případě narážíme pochopitelně na vzpouru posádky, ve druhém ještě pochopitelně na osudovou srážku s ledovcem. Do vzduchu pak sice byly vystřeleny světlice, načež je na obzoru vidět siluetu záchranného člunu pojmenovaného Honda, nicméně ve světle dosavadního vývoje se člověk musí bát toho, zda posádka Nissanu nezačne znovu remcat a znovu vytahovat zbraně.
Abychom vše lépe vysvětlili, je třeba se vrátit zpátky do roku 2018. Na jeho sklonu u Nissanu došlo na vnitropodnikový puč, v jehož důsledku byl po příletu do Japonska zadržen šéf automobilky Carlos Ghosn. Manažerům Nissanu totiž vadilo, že tuto značku hodlá více propojit s francouzským Renaultem. Tehdy si už nikdo nechtěl vzpomenout na to, kterak Ghosn musel po svém nástupu zachraňovat Japonce před bankrotem, Nissan začal mít pocit, že si poradí i bez Ghosna.
To se ale rychle ukázalo být krutým omylem. Automobilka začala rychle upadat produktově i organizačně, což se nutně muselo projevit ekonomickými problémy. Nissan tak nedávno musel oznámit, že hodlá propustit devět tisíc lidí a zredukovat výrobu o dvacet procent. Zní to dramaticky, ale pro Japonce to moc neřeší - ztrácí v Číně i v Americe, v Evropě upadají v zapomnění a na domácím trhu mohou na dobré časy též jen vzpomínat. Firma se tak nyní snaží zabránit nejhoršímu, ale jak na to?
Nissan v létě podepsal dohodu o porozumění s Hondou, se kterou tak Nissan hodlá do budoucna spolupracovat. Protože je ale tato automobilka v daleko lepší kondici, začalo se ihned v zákulisí mluvit o formování nového konglomerátu Nissan-Honda, k čemuž přispěl i prodej části akcií Nissanu Renaultem.
Právě k této věci se nyní vyjádřil Ghosn pro Bloomberg Television a zůstává nohama na zemi jako obvykle. Případné spojení nepovažuje za dobrý nápad, neboť prostě nedává smysl optikou elementární průmyslové logiky. Nakonec tedy nepřekvapí, že toto spojení si podle něj nemá výslovně přát ani jedna ze stran, místo toho za nitky mají tahat šedé politické eminence.
„Podle mě je to zoufalý krok,“ sdělil Ghosn v rozhovoru, který můžete celý vidět níže. „Nejde o nic pragmatického, upřímně je velmi těžké najít jakýkoli bod schůdné spolupráce těchto firem. Obě se pohybují ve stejných segmentech trhu, obě mají stejné produkty, podobnou image, jsou si zkrátka velmi podobné,“ uvedl dále. Víc než co jiného by si tedy kradly stejné zákazníky a jakékoli synergie by se projevily až se značným zpožděním.
„Musíte pochopit, že Honda je velmi silná v technice. Nissan je ovšem velmi pyšný na své vlastní technologie. Takže dojde na bitvu, při které se bude rozhodovat, jaká technika bude přijata novou společností za vlastní. A můžu vám potvrdit, že to bude velmi těžký boj,“ uvedl dále Ghosn. Přičemž dodal, že na spojení zjevně ve velké míře tlačí japonské ministerstvo průmyslu a obchodu (METI alias Ministry of Economy Trade, and Industry), které má velký vliv a které preferuje samotný dohled nad reálnou efektivitou.
Jsou to přitom politici, kteří po celém světě znovu dokazují, že do chodu trhu by vlády rozhodně neměly zasahovat, protože jej efektivně řídit prostě nelze. Ghosn ale říká, že v Nissanu vládne po všech jeho neúspěších panika a do tohoto spojení se může nechat nastrkat. Podobně Honda může mít pocit, že si nemůže dovolit požadavek na užší spojení obou firem odmítnout. Snad Japonci najdou ze všech patálií lepší východisko.
Ghosn v rozhovoru říká i jiné zajímavé věci, vypíchli bychom ale zejména jednu - jeho vizi dalšího vývoje automobilového průmysl. Ex-šéf několika automobilek v prvé řadě připomíná, že tento obor žije z úspor z rozsahu a současný tlak na jakousi de-globalizaci je špatnou zprávou pro všechny, především ale pro slabší kusy ze stáda. Uvidíme tedy v roce 2025 nějaký velký krach?
To si Ghosn nemyslí, spíš uvidíme nové akvizice. Některé automobilové firmy se pod tíhou svých těžkostí stávají velmi slabými a ve výsledku levnými. Současná tržní kapitalizace celého Nissanu jen o kousek přesahuje 10 miliard dolarů, jde asi o 250 miliard korun. Pro některé úspěšnější, ne nutně jen automobilové firmy to budou drobné ve srovnání s tím, co by musely investovat, aby získaly už jen vývojové a výrobní kapacity firmy, nemluvě o všem ostatním. Pokud se tedy něco zásadního nezmění, čekejme éru nových akvizic. A Nissan je dnes mezi velkými automobilkami opravdu první na ráně, ať už pro Hondu nebo kohokoli jiného.
Pokud někdo má co říci k osudu Nissanu, pak je to rozhodně Carlos Ghosn, který značku již jednou zachránil před bankrotem. Nový pokus o totéž na japonský způsob mu zjevně nevoní. Foto: Nissan
Zdroj: Bloomberg Television
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
před 3 hodinami - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
před 5 hodinami (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
před 6 hodinami - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
před 8 hodinami - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Onboard videa 12.24. 12:21 - Stepan
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch