Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Po letech vnucování, omezování, ohýbání reality a promrhaných bilionech tvoří elektromobily 1,8 procenta evropských aut
9.2.2025 | Petr Prokopec
Gratulujeme, tohle se opravdu vyplácí a svět to k lepšímu mění před očima... Ale humor stranou. Když už nic jiného, také tento stav ukazuje, jak složité bude dosáhnout stavu, kdy by tyto vozy měly flotilám vládnout. I teď se totiž pořád prodává násobně víc spalovacích aut.
Patří budoucnost elektromobilům? Na to dnes nikdo soudný nemůže odpovědět, budoucnost je z podstaty vždy neznámá a kdokoli se ji pokouší předem určovat, je odsouzen k selhání. Zelení socialisté z Bruselu se nicméně rozhodli, že následovat budou ty rudé, pro které se klíčovým stalo centrálně plánované hospodářství. I když se Evropa na globálních emisích podílí celkově jen 6 procenty a auta mají i na těch pár procentech zanedbatelný podíl, přesto chtějí skrze osobní elektromobilitu zabránit globálnímu oteplování. Ovšem i kdyby v roce 2035 skutečně došlo na zákaz prodeje spalovacích aut, co by to změnilo?
V podstatě nic, jak ukazují nově publikovaná data sdružení výrobců ACEA. Z nich vyplývá, že na konci roku 2023 bylo v zemích Evropské unie registrováno k provozu 248 824 542 aut, tedy o 1,4 procenta víc než v roce 2022. Pokud pak vezmeme v potaz celou Evropu včetně Islandu, Norska, Švýcarska a Velké Británie, jsme na 294 480 894 vozech a znovu na 1,4procentním meziročním posunu.
Jak moc se ale na tomto množství podílejí elektromobily? Po všech těch letech jejich násilného vnucování, omezování veškerých alternativ, ohýbání reality v jejich prospěch a promrhaných snad bilionech korun na vývoji, výrobě, propagaci, dotacích a všech dalších formách přerozdělování by očekával alespoň nějak významné číslo, jenže ve skutečnosti šlo o 1,8 procenta. Pokud k tomu ještě zahrneme plug-in hybridy, dostáváme se na 3,9 procenta. Je to vyšší číslo než v předchozím roce, jenže nahoru jde i celkový počet aut v provozu a spalovací vozy v prodejích pořád drtivě dominují.
Za deset let samozřejmě tento podíl může být citelně jiný, stále však bude převládat spalovací vozový park, a to v drtivé míře. Pokud přitom klimatické hodiny mají dle vládou pověřených expertů ukazovat za minutu dvanáct či dokonce něco po dvanácté, pak je více než evidentní, že elektromobilita žádnou spásu nepřinese. Tím spíš pak ne ta evropská v momentě, kdy největší emitenti světa jako Čína, Indie nebo Rusko podobně nesmýšlí a nově spíš s nimi než s námi kráčí i USA.
Evropa tedy skutečně zůstala osamoceným ostrůvkem uprostřed moře, pročež jakékoli snahy místních politiků nepovedou k ničemu jinému než k další ekonomické i společenské devastaci nám nikoli neznámé ze čtyř dekád prožitých v područí jiných „pachatelů dobra”. Tím rozhodně nezastáváme názor, že by se starý kontinent neměl o své emise starat. Je ale třeba tak činit rozumně, s tím současná praxe nemá společného zhola nic.



Elektrický pohon tvořil na celkovém evropském vozovém parku ke konci roku 2023 jen 1,8 procenta, to jsou nejnovější oficiální čísla. Loni navíc zájem o něj relativně klesl, a byť i to bude znamenat růst podílu těchto aut na celkovém parku, je velmi, velmi pomalý. Foto: Škoda Auto
Zdroj: ACEA
Bleskovky
Drzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
26.3.2025Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
25.3.2025Po letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
24.3.2025
Nejnovější články
Někdo najel s nezničitelným Mercedesem 1,4 milionu km a prodává ho dál, pro současný Mercedes je to hořká pilulka
před 49 minutamiVolvo žádá majitele tisíců dobíjecích aut, aby je okamžitě přestali nabíjet. Hoří, tedy pardon, stíhají je „termální události”
před 2 hodinamiVětšina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale nazývá věci pravými jmény: Může za to EU
před 3 hodinamiMajitele luxusních elektrických aut drtí drastická ztráta hodnoty, na těchto přišli o miliony za pár let
včeraNěmci si pohráli se smečkou dvanáctiválcových SUV Ferrari, vedle jejich zvuku blednou i současné Formule 1
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva