Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s

(+ videa) Vzdáleně připomíná 208, známá silueta však ukrývá výkony Formule 1 a techniku kol strojů WRC či speciálů pro Le Mans.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s

24.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Vzdáleně připomíná 208, známá silueta však ukrývá výkony Formule 1 a techniku kol strojů WRC či speciálů pro Le Mans.

Minulý týden vytáhl francouzský koncern PSA závodní speciál Peugeot 208 T16, který jej téměř po čtvrt století vrátí na dráhu jednoho z nejznámějších a nejprestižnějších závodů do vrchu. Ve snaze navázat na výsledky modelu 405 T16 a rekordní jízdy Ariho Vatanena z konce 80. let povolal Peugeot na americký Pikes Peak zřjemě absolutně nejlepšího pilota rallye, devítinásobného mistra světa Sébastiena Loeba a jeho schopnostem odpovídá i připravená technika.

Před pár dny automobilka oznámila nasazení vidlicového šestiválce o výkonu 850 koní, sekvenční převodovky a pohonu všech kol, nyní svá data mírně koriguje a doplňuje o další detaily. Objem motoru uloženého před zadní nápravou v prostorovém rámu z trubek nám Peugeot neprozradil, říká ale, že se z něj jeho inženýrům podařilo pomocí dvou turbodmychadel dostat 875 koní.

Použití karbonu jako jednoho z hlavních konstrukčních prvků zajistilo udržení váhy vozu na hodnotě 875 kilogramů a Peugeot 208 T16 tak dosáhl hranice výkonové hmotnosti 1 k/1 kg anebo jinak řečeno tisíc koní na tunu. Podle PSA je stroj schopen se čtyřkolkou akcelerovat na stovku za 1,8 sekundy, dvojnásobek dosáhne již za 4,8 sekundy a nejvyšší rychlost 240 km/h pokoří už 7 vteřin po startu.

Poměrně nízká maximálka obětovaná ve prospěch pružnosti překvapivá asi není, pokud to ale někomu jasné není, nabízí se vysvětlení od jednoho z šéfů projektu: „Na trati Pikes Peak se rychlost pohybuje od 50 do 240 km/h a od 100 km/h hraje klíčovou roli aerodynamika,“ připomíná Jean-Christophe Pallier z oddělení Peugeot Sport a zároveň naznačuje, proč je na zádi dvoumetrové křídlo původem z první generace vytrvalostní placky 908 HDi FAP.

Problémem je samozřejmě start závodu v nadmořské výšce 2 862 metrů a cíl ve výšce 4 301 metrů nad mořem s rapidně ubývající hustotou vzduchu, což neprospívá přítlaku ani plnění pohonné jednotky. „V případě normálního atmosférického motoru se musí počítat se ztrátou jednoho procenta výkonu na každých 100 metrů nadmořské výšky,“ vysvětluje ředitel divize Peugeot Sport Bruno Famin. „Už na startovní čáře některé motory ztrácí téměř třicet procent svého výkonu. Silný agregát je proto nezbytný,“ dodává.

Trať závodu Pikes Peak je od loňského roku vyasfaltovaná, takže tomu bude odpovídat také volba pneumatik Michelin. Sébastien Loeb za volantem Peugeotu 208 T16 podrobí jejich přilnavost ostré zkoušce 30. června, těšme se na jeho výkon.


Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 1 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 00Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 2 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 01Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 3 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 02Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 4 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 03Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 5 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 04Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 6 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 05Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 7 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 06Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 8 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 07Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 9 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 08Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 10 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 09Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 11 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 10Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 12 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 11Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 13 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 12Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 14 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 13Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 15 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 14Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 16 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 15Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 17 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 16Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 18 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 17Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 19 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 18Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 20 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 19Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 21 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 20Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 22 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 21Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 23 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 22Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 24 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 23Peugeot 208 T16 má tisíc koní na tunu, na stovku zrychlí za 1,8 s - 25 - Peugeot 208 T16 2013 nove foto 24
Podle Peugeotu vystřelí nová T16 na stovku za 1,8 sekundy

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.