Peugeot 208 HYbrid Air 2L: nová verze má blíže k výrobě, za 2 litry ale nepojede

Do Paříže míří hatchback kombinující vzduchové hybridní ústrojí s lehkými kompozity. Do série nedorazí, ovlivní však druhou generaci Peugeotu 2008.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Peugeot 208 HYbrid Air 2L: nová verze má blíže k výrobě, za 2 litry ale nepojede

9.9.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Peugeot 208 HYbrid Air 2L: nová verze má blíže k výrobě, za 2 litry ale nepojede

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Do Paříže míří hatchback kombinující vzduchové hybridní ústrojí s lehkými kompozity. Do série nedorazí, ovlivní však druhou generaci Peugeotu 2008.

Hybridní Peugeot 208 byl jednou z hvězd stánku francouzské automobilky loni v Ženevě. Od té doby ovšem o sobě verze HYbrid FE nedávala vědět příliš často, a když už, tak buď v souvislosti s nereálnou spotřebou. Nesmíme totiž zapomínat na fakt, že kromě nízké hmotnosti a relativně úsporného tříválcového motoru byl hatchback obdařen elektromotorem, který váží pouhých sedm kilogramů a je schopen vyvinout sílu až 100 kW. Energie na vstupu však i nadále není do metod Evropské unie započtena, čehož automobilky bez jediného zaváhání využívají.

Vedle tohoto řešení se ale koncern PSA pustil i do práce na pohonu Hybrid Air, který si vystačí bez baterek a elektromotoru. Místo nich používá jako úložiště energie stlačeného vzduchu, což má své výhody hlavně v jednoduchosti a snad i odpovídajících nižších výrobních a provozních nákladech. Omezením je menší flexibilita celého řešení, bez osobní zkušenosti ale o konkrétních výhodách a nevýhodách můžeme jen spekulovat.

Buď jak buď toto řešení na papíře nevypadá úplně marně, přesto si nezískalo sympatie nového šéfa PSA Tavarese. Ten zatrhnul sériovou výrobu Hybrid Airu, zcela pod stůl jej ale neshodil. I proto můžeme nyní spatřit jeho novou generaci s názvem 208 HYbrid Air 2L. Číslovka v názvu přitom odkazuje na průměrnou spotřebu, tedy 2 litry benzinu na 100 km. Oproti verzi FE tedy o desetinu narostla, a to díky faktu, že novinka Peugeotu se snaží blížit možné produkční verzi. Ve výsledku se tak nemůže pochlubit opravdu radikální dietou jako předchůdce, i když oproti standardu pár kil také shodila.

Zatímco původní koncept HYbrid FE srazil z 960kilové hmotnosti třídvířka takřka 200 kg, nové provedení zhublo „pouze“ o 100 kg. Důvodem je méně rozsáhlé použití hliníkových a karbonových kompozitů, nově navrženo pak bylo i několik originálních dílů. Mezi ně patří kupříkladu výfuk, jenž se nyní chlubí tenčím ocelovým pláštěm, což ponížilo hmotnost o 20 %. Bezpečnost a tuhost však údajně zůstaly zachovány.

Další změny můžeme očekávat v motorovém prostoru, kde nově najdeme 1,2litrový atmosférický tříválec Puretech naladěný na 82 koní. Ten doznal přepracování hlavně v rámci snížení třecích ztrát, čímž výkon přenášený na samotná kola narostl o 20 %. Spotřeba se tím zlepšila o 4 procenta, čemuž lze věřit, stejně jako je nezpochybnitelné, že se o nižší žíznivost zasadila také vylepšená aerodynamika.

Opravdu zásadní snížení spotřeby ze standardních 4,5 l/100 km konvenční verze na proklamované dva litry ovšem připadá na vzduchový „kompresor“ nahrazující baterie. Ten se skládá z nádrže se stlačeným vzduchem umístěné pod zavazadlovým prostorem, další s nižším tlakem, jež slouží jako vyrovnávací komora, najdeme u nápravy. V motorovém prostoru se pak nachází samotný hydraulický systém, pumpa a agregát, který roztáčí kola. Tohle samo o sobě by jistě na více než 50procentní snížení spotřeby paliva nestačilo, výsledek tak bude patrně dán nějakou fintou podobnou té ampérovské. Přesný mechanismus výpočtu ale v tuto chvíli neznáme.

Z výše zmíněného je přitom zjevné, že veškerý výkon pohonného ústrojí míří na přední kola, přičemž Peugeot 208 HYbrid Air 2L zvládne jízdu buď čistě na stlačený vzduch nebo na benzin. Zapojeny však mohou být oba agregáty, přičemž ten vzduchový lze „dobíjet“ i za pomoci tříválce. Ať se přitom rozhodnete pro jakoukoliv možnost, maximální tlak získáte již za 10 sekund.

Tohle všechno by samo na více než 50procentní snížení spotřeby paliva jistě nestačilo, papírový výsledek tak bude patrně dán nějakou fintou podobnou té ampérovské. Přesným vodítkem k výpočtu vám ale s ohledem na omezené penzum informací v tuto chvíli bohužel nemůžeme sloužit. Dá se na každý pád očekávat, že reálně vůt spotřebuje více paliva, než značka naznačuje, ostatně i zmíněný Tavaresův odpor o její reálné efektivitě leccos naznačuje.

Ve srovnání s klasickým hybridním ústrojím se ale francouzská inovace zdá být i tak praktičtější a zřejmě bude také levnější. Její skutečnou efektivitu bychom si mohli ověřit za pár let, kdy by podobným ústrojím mohla být vybavena druhá generace Peugeotu 2008.

Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014.


Peugeot 208 HYbrid Air 2L: nová verze má blíže k výrobě, za 2 litry ale nepojede - 1 - Peugeot 208 HYbrid Air 2L prvni foto 01Peugeot 208 HYbrid Air 2L: nová verze má blíže k výrobě, za 2 litry ale nepojede - 2 - Peugeot 208 HYbrid Air 2L prvni foto 02
Nová verze hybridního Peugeotu 208 již kombinuje nízkou hmotnost se vzduchovým „kompresorem“. Výsledkem je stěží reálná papírová spotřeba 2 l/100 km

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.