Panoz Esperante Spyder: Panoz sfoukne dort k pětadvacátinám zvláštním modelem

Americká značka vyrábějící exkluzivní sportovní a závodní automobily dokázala v minulosti zazářit hned několikrát. Nyní slaví pětadvacáté narozeniny.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Panoz Esperante Spyder: Panoz sfoukne dort k pětadvacátinám zvláštním modelem

14.3.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Panoz Esperante Spyder: Panoz sfoukne dort k pětadvacátinám zvláštním modelem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Americká značka vyrábějící exkluzivní sportovní a závodní automobily dokázala v minulosti zazářit hned několikrát. Nyní slaví pětadvacáté narozeniny.

Není mnoho automobilek, které by žily v takové tichosti a zřejmě i pohodě, jako právě Panoz. Výrobce sportovních automobilů funguje již 25 let a má za sebou celou řadu úspěchů a prvenství, které nyní hodlá při příležitosti čtvrtstoletí od založení opět připomenout. Bylo na čase, protože už jsme si snad začínali myslet, že neexistuje a že už nic nepostaví, třebaže každoroční produkce jeho továrny prý dosahuje 100 vozů. Než přejdeme k jeho horkým novinkám, vraťme se ještě na chvíli o kousek zpátky v čase a to ke kořenům. Na první pohled se totiž může zdát, že budeme vyprávět příběh o společnosti, která stavěla pouze limitované edice automobilů.

Automobilka z amerického Braseltonu ve státě Georgia začala vyrábět první automobily v roce 1988 pod vedením Dana Panoze, syna farmaceutického magnáta Dona Panoze, který se proslavil i v motorsportu. Dan si rychle uvědomil, že jeho snem je vytvořit exkluzivní ryze americký sporťák, a tak v roce 1989 vzniká společnost Panoz Auto Developement. Cílem zakladatele prý vždy bylo dosažení něčeho, co údajně „nemůže být provedeno” a tímto mottem se značka Panoz řídí v podstatě dodnes.

Prvním produkčním vozem, který opustil v roce 1990 továrnu v Braseltonu, se stal Panoz Roadster. Jeho posláním prý bylo zachytit niterní podstatu dvoumístného vozu bez střechy, spojit ji se vzrušujícím vzhledem karoserie, ale zároveň při tom také potěšit vysokou spolehlivostí a snadnou údržbou. Avšak teprve šest let nato značka naplno využila technologického know-how se zpracováním hliníku a dala světu Panoz AIV Roadster. Extrudovaný aluminiový prostorový rám dodával automobilu potřebnou tuhost a zajišťoval nízkou hmotnost, z tohoto materiálu však bylo dokonce 70 procent celého vozu.

Dalším úctyhodným počinem byla aplikace do té doby výhradně letecké technologie na automobily. Konkrétně se teď bavíme o superplastickém tváření (SPF), tedy procesu, jenž umožňuje zpracovávat kovové součásti podobně jako plasty a dosahovat tak bezkonkurenční úroveň přesnosti i u velkých a značně složitých dílů. Tento výdobytek Panoz aplikoval například na nové Esperante GT. To později vzniká v nejrůznějších verzích, jako například GTLM, GTS či JRD, v nabídce byla dokonce závodnická varianta GTR-1 se silniční homologací.

V roce 1997 se značka blýskla vstupem na závodní dráhy, když se začala zúčastňovat například amerického Le Mans a dalších evropských šampionátů. Ty absolvovala s modifikovaným modelem Esperante a konkurovala dokonce těm nejlepším v oboru. Někteří si mysleli, že takový malosériový výrobce nemůže zdolat zaběhnuté značky jako bylo Porsche, Jaguar nebo Ferrari. O devět let později Panoz dosáhl mimořádného úspěchu poté, co zcela opanoval třídu GT2 ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans. Jediný historický úspěch to sice nebyl, nejvýraznější ovšem bezesporu ano.

Mezi jeho další závodní počiny patří například IndyCary (G-Force IR3 a IR5) či Panoz DP01 pro šampionát Car World Series. Své zkušenosti ze závodů se od té doby snaží značka aplikovat i na silniční vozy, které testuje na vlastní dráze Road Atlanta nedaleko továrny. Pojďme ale raději už k tomu velkému narozeninovému dortu. V plánu jsou totiž zcela nové modely, na které se fajnšmekři tak těší. Kromě toho Panoz k pětadvacátému výročí otevře už 3. dubna nové sídlo v Georgii.

Velkolepou oslavu značka slaví silničními modely Esperante Spyder a Spyder GT, přičemž oba vzniknou v počtu pouhých 25 kusů a k zákazníkům poputují první kusy ještě v dubnu. Model Spyder je údajně modifiakcí stávajícího Esperante a nabízen bude ve verzích s výkony 430 koní a 575 koní. Slabší z nich využívá pětilitrového osmiválce, silnější přidává čtyři deci navíc a kompresor. Na výběr je šestistupňový manuál nebo automat se setjným počtem rychlostí a pádly pod volantem. Šasi tohoto modelu je zhruba ze 70 procent z hliníku, 20 porcent tvoří uhlíková vlákna a zbývajících deset procent pak ocel. Karoserie je vyrobena z hliníku.Pokud vás zajímají podrobnější specifikace, hledejte je ve fotogalerii.

Výraznější novinkou je ovšem Esperante Spyder GT, který zatím existuje jen v podobě testovací muly. Jeho karoserie prý bude kompletně z karbonu a jeho 5,4litrový osmiválec s kompresorem bude dostupný nejen ve verzi s 575 koňmi, ale dokonce až s osmi stovkami koní, což už je opravdový masakr. Volba převodovek zůstává v tomto případě stejná. Společnost prý také pracuje na větší verzi svého Roadsteru s ještě hojnější aplikací uhlíkových vláken, přesné datum jeho vydání zatím ale známé není. Pro nadšence automobilka chystá zahájení prodejů GTR-1, se kterým by se mohla také dostat zpátky na závodní trať.


Panoz Esperante Spyder: Panoz sfoukne dort k pětadvacátinám zvláštním modelem - 1 - Panoz Esperante Spyder GT 25th Anniversary 01Panoz Esperante Spyder: Panoz sfoukne dort k pětadvacátinám zvláštním modelem - 2 - Panoz Esperante Spyder GT 25th Anniversary 02Panoz Esperante Spyder: Panoz sfoukne dort k pětadvacátinám zvláštním modelem - 3 - Panoz Esperante Spyder GT 25th Anniversary 03Panoz Esperante Spyder: Panoz sfoukne dort k pětadvacátinám zvláštním modelem - 4 - Panoz Esperante Spyder GT 25th Anniversary 04
Panoz je tichý, ale šikovný. K pětadvacetinám si nadělil dva modely Esperante (Spyder a Spyder GT), které bude prodávat jen v pětadvacetikusové sérii

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše