Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Panoz Esperante Spyder: Panoz sfoukne dort k pětadvacátinám zvláštním modelem
14.3.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Americká značka vyrábějící exkluzivní sportovní a závodní automobily dokázala v minulosti zazářit hned několikrát. Nyní slaví pětadvacáté narozeniny.
Není mnoho automobilek, které by žily v takové tichosti a zřejmě i pohodě, jako právě Panoz. Výrobce sportovních automobilů funguje již 25 let a má za sebou celou řadu úspěchů a prvenství, které nyní hodlá při příležitosti čtvrtstoletí od založení opět připomenout. Bylo na čase, protože už jsme si snad začínali myslet, že neexistuje a že už nic nepostaví, třebaže každoroční produkce jeho továrny prý dosahuje 100 vozů. Než přejdeme k jeho horkým novinkám, vraťme se ještě na chvíli o kousek zpátky v čase a to ke kořenům. Na první pohled se totiž může zdát, že budeme vyprávět příběh o společnosti, která stavěla pouze limitované edice automobilů.
Automobilka z amerického Braseltonu ve státě Georgia začala vyrábět první automobily v roce 1988 pod vedením Dana Panoze, syna farmaceutického magnáta Dona Panoze, který se proslavil i v motorsportu. Dan si rychle uvědomil, že jeho snem je vytvořit exkluzivní ryze americký sporťák, a tak v roce 1989 vzniká společnost Panoz Auto Developement. Cílem zakladatele prý vždy bylo dosažení něčeho, co údajně „nemůže být provedeno” a tímto mottem se značka Panoz řídí v podstatě dodnes.
Prvním produkčním vozem, který opustil v roce 1990 továrnu v Braseltonu, se stal Panoz Roadster. Jeho posláním prý bylo zachytit niterní podstatu dvoumístného vozu bez střechy, spojit ji se vzrušujícím vzhledem karoserie, ale zároveň při tom také potěšit vysokou spolehlivostí a snadnou údržbou. Avšak teprve šest let nato značka naplno využila technologického know-how se zpracováním hliníku a dala světu Panoz AIV Roadster. Extrudovaný aluminiový prostorový rám dodával automobilu potřebnou tuhost a zajišťoval nízkou hmotnost, z tohoto materiálu však bylo dokonce 70 procent celého vozu.
Dalším úctyhodným počinem byla aplikace do té doby výhradně letecké technologie na automobily. Konkrétně se teď bavíme o superplastickém tváření (SPF), tedy procesu, jenž umožňuje zpracovávat kovové součásti podobně jako plasty a dosahovat tak bezkonkurenční úroveň přesnosti i u velkých a značně složitých dílů. Tento výdobytek Panoz aplikoval například na nové Esperante GT. To později vzniká v nejrůznějších verzích, jako například GTLM, GTS či JRD, v nabídce byla dokonce závodnická varianta GTR-1 se silniční homologací.
V roce 1997 se značka blýskla vstupem na závodní dráhy, když se začala zúčastňovat například amerického Le Mans a dalších evropských šampionátů. Ty absolvovala s modifikovaným modelem Esperante a konkurovala dokonce těm nejlepším v oboru. Někteří si mysleli, že takový malosériový výrobce nemůže zdolat zaběhnuté značky jako bylo Porsche, Jaguar nebo Ferrari. O devět let později Panoz dosáhl mimořádného úspěchu poté, co zcela opanoval třídu GT2 ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans. Jediný historický úspěch to sice nebyl, nejvýraznější ovšem bezesporu ano.
Mezi jeho další závodní počiny patří například IndyCary (G-Force IR3 a IR5) či Panoz DP01 pro šampionát Car World Series. Své zkušenosti ze závodů se od té doby snaží značka aplikovat i na silniční vozy, které testuje na vlastní dráze Road Atlanta nedaleko továrny. Pojďme ale raději už k tomu velkému narozeninovému dortu. V plánu jsou totiž zcela nové modely, na které se fajnšmekři tak těší. Kromě toho Panoz k pětadvacátému výročí otevře už 3. dubna nové sídlo v Georgii.
Velkolepou oslavu značka slaví silničními modely Esperante Spyder a Spyder GT, přičemž oba vzniknou v počtu pouhých 25 kusů a k zákazníkům poputují první kusy ještě v dubnu. Model Spyder je údajně modifiakcí stávajícího Esperante a nabízen bude ve verzích s výkony 430 koní a 575 koní. Slabší z nich využívá pětilitrového osmiválce, silnější přidává čtyři deci navíc a kompresor. Na výběr je šestistupňový manuál nebo automat se setjným počtem rychlostí a pádly pod volantem. Šasi tohoto modelu je zhruba ze 70 procent z hliníku, 20 porcent tvoří uhlíková vlákna a zbývajících deset procent pak ocel. Karoserie je vyrobena z hliníku.Pokud vás zajímají podrobnější specifikace, hledejte je ve fotogalerii.
Výraznější novinkou je ovšem Esperante Spyder GT, který zatím existuje jen v podobě testovací muly. Jeho karoserie prý bude kompletně z karbonu a jeho 5,4litrový osmiválec s kompresorem bude dostupný nejen ve verzi s 575 koňmi, ale dokonce až s osmi stovkami koní, což už je opravdový masakr. Volba převodovek zůstává v tomto případě stejná. Společnost prý také pracuje na větší verzi svého Roadsteru s ještě hojnější aplikací uhlíkových vláken, přesné datum jeho vydání zatím ale známé není. Pro nadšence automobilka chystá zahájení prodejů GTR-1, se kterým by se mohla také dostat zpátky na závodní trať.




Panoz je tichý, ale šikovný. K pětadvacetinám si nadělil dva modely Esperante (Spyder a Spyder GT), které bude prodávat jen v pětadvacetikusové sérii
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 7 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 8 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 10 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 11 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva