Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Opel Zafira 2012: nová generace plně odhalena
18.5.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Dříve než jsme čekali odhalil Opel další generaci rodinné Zafiry. Vypadá stejně zajímavě jako její koncept a nabídne ještě více prostoru.
Teprve před pár měsíci nám Opel na autosalonu v Ženevě představil studii Zafira Tourer Concept coby předobraz nové generace třetí generace Zafiry. Prohlédnout jsme si ji mohli také na několika videích a ač i z nich bylo zjevné, že koncept nemá k produkční verzi daleko, její představení o pouhé dva měsíce později jsme nečekali. Přesto k němu došlo a to bez větších okolků a hrátek s postupným odhalováním. Pojďme se tedy rovnou podrobněji podívat, co nová Zafira nabídne.
Jak jsme již zmínili, jde v pořadí o třetí provedení většího, přesto stále kompaktního MPV Opelu. Jeho první generace se představila v roce 1999 a o šest let později byla vystřídána generací druhou. Stejné jméno s novou krví v žilách se tak objevuje na scéně opět o šest let později, což lze označit za poměrně svižnou generační obměnu.
Když se zamyslíme nad tím, co zajímavého může vůz této třídy nabídnout, pak se novinky v pojetí Zafiry dají celkem snadno odhadnout. V prvé řadě je to samozřejmě vnitřní prostor, neboť MPV hrají vždy primárně na praktickou notu. Jenže něco podobného nabízí řada konkurentů a odlišovat se vůči nim jízdními vlastnostmi, silnými motory nebo širší nabídkou výbavy v této třídě zabere jen na omezené spektrum zákazníků. Proto se Opel vydal cestou postupného zatraktivnění vzhledu karoserie, který je s to oslovit na první pohled prakticky každého.
Není tak velkým překvapením, že se automobilka přidržela designových nápadů, které představila na již zmiňovaném konceptu. Nejsou vlastně až tak nové, jde spíše o mix toho, co jsme mohli vidět na Opelech staršího data vzniku. Mnohé linky připomenou především novou Astru, ten nejkřiklavější vzhledový prvek ale opisoval od novátorské Ampery. Jde o přední bumerangová světla, což je vlastně trochu nadsázka. Světla mají ve skutečnosti docela běžný tvar, ale navazující části předního nárazníku dodává celému řešení právě poněkud „bumerangový dojem”.
Interiér až tak odvážně řešen není a je kombinací toho, co známe z poslední Astry a co jsme mohli vidět na již zmiňovaném konceptu Zafira Tourer. Zaujmout se tak bude snažit spíše svým zpracováním (Němci slibují nové materiály a barevné kombinace) a obrovským panoramatickým střešním oknem či spíše již prosklenou střechou. Ta se táhne od nejzazších hlubin předního skla až po krajní meze, tedy až k zádi vozu.
Jak jsme již naznačili, zásadní devizou Zafiry vždy bylo, je a zjevně i nadále bude řešení vnitřního uspořádání. Možnosti systému práce se sedadly zvaného Flex7 byly dále vylepšeny zejména s prostřední řadou sedadel je možné dělat skoro až divy. Jednak mohou být samostatně sklopena do podlahy, dále je možné je opět samostatně podélně posouvat až o 21 centimetrů a k dispozici i takřka „obývákový” režim, který dovoluje prostřední sedadlo sklopit, ta krajní natočit o 90 stupňů směrem dovnitř vozu a spolu s již zmíněným posunem vpřed resp. vzad docílit stavu, kdy si oba cestující mohou natáhnout nohy až k dveřím na druhé straně auta. Zajímavé.
Strádat v nové Zafiře navíc nebudou ani zavazadla, pro která je připraveno 710 litrů prostoru v pětimístném uspořádání interiéru a 1 860 litrů v tom dvoumístném. To je o dalších 65 resp. 40 litrů více než u dosavadního provedení vozu, které bylo v tomto směru bez nadsázky velkorysé.
Po technické stránce stojí novinka na o poznání mohutněji dimenzovaném podvozku než dosud, když má k dispozici dalších 57 mm rozvoru (celkem tedy 2 760 mm) a zejména 96 resp. 78 mm rozchodu navíc. Přední náprava má tedy kola vzdálena 1 584 a zadní dokonce 1 588 mm, což je na kompaktní MPV opravdu hodně.
Pod kapotou si najde místo očekávaná dvojice motorů v pěti výkonových verzích. Tím pravděpodobně žádanějším bude naftový dvoulitr CDTI s ve výkonových verzích se 110, 130 a 165 koňmi, alternativou bude přeplňovaná benzinová jedna-čtyřka Ecotec se 120 nebo 140 koňmi výkonu. Podrobnější parametry jednotlivých provedení zatím neznáme, poplatnost době z nich ale čiší i bez toho. A svědčí o ni také nevyhnutelné použití systému start/stop.
Nabídka pohonných jednotek ale neskončí u této dvojice čtyřválců, dočkáme se prý i zcela nového benzinového agregátu (snad to nebude ještě menší turbo...) a motorů schopných pracovat s alternativními „plynovými” palivy CNG a LPG.
Virtuální premiéra vozu předchází jeho představení na autosalonu ve Frankfurtu, kde by se měl poprvé ukázat na živo. Vzhledem k tomu, že tato akce začíná až za nějaké čtyři měsíce, jsme si takřka jisti, že vůz bude v mezičase mnohokrát spatřen i jinde, ale oficiální verze zní takto. Do prodeje se pak dostane ještě před koncem roku a to po boku současné Zafiry druhé generace, která bude dále nabízena zákazníkům, zřejmě s tradičním přídomkem Classic.
Opel resp. Vauxhall Zafira pro rok 2012
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch