Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Opel se zásadně změní, už za pár let chce prodávat jen auta, která téměř nikdo nechce
10.1.2022 | Petr Miler
Pokud německá značka u této strategie setrvá a bude ji uplatňovat napříč celou Evropou, jak v tuto chvíli plánuje, je prakticky nemožné, že by oslovila jakkoli větší množství Čechů. Proč a na základě čeho to dělá, tušíme, ale nechápeme to.
Představte si, že byste byli třeba obchodníci s nábytkem a vaši nejoblíbenější sedačku nabízeli v černé a červené. Tu černou by kupovalo 98,5 % zákazníků, tu červenou 1,5 %. A vy byste přišli s velkolepým oznámením, kdy byste před celým světem hlasitě křičeli, že s černými sedačkami skončíte - nejprve nabídnete hlavně červené a pak už jen červené.
Dává to nějaký smysl? Ne. Přesto se právě takto chová stále více automobilek, nejnověji Opel. Ten velkolepě oznámil, že se během následujících let zásadně změní, a to přesně v tomto duchu:
Od roku 2022: Combo Life Zafira Life budou nabízeny výhradně s elektrickým pohonem.
Již od roku 2024: V nabídce bude elektrifikovaná verze každého modelu Opel.
Od roku 2028: V nabídce budou jen auta na elektrický pohon.
To první už víme, podivovali jsme se nad tím v pátek, neboť jde o koordinovaný krok celého koncernu Stellantis. Zbytek je novinka. Na v oboru hůře se orientujícího se čtenáře to může dělat dojem, že elektrická auta jsou nějaký hit, která prodejně drtí všechny ostatní alternativy, a tak se tomu automobilky přizpůsobují. Jenže tak tomu není.
Elektrická auta skoro nikdo nechce, a to ani ta od Opelu. Loni šlo Česku o 70 (sedmdesát kusů, pro jistotu) elektromobilů z celkem 4 457 vozů, které dodal českým klientům. Na celkových prodejích mají tedy podíl 1,5 % jako ona červená sedačka. Jistě, svět se mění a Opel se může přizpůsobovat tomu, co vidí kdesi v dáli, ale ruku na srdce: Skutečně byste troubili do světa, že o zákazníky jasně nežádanějšího zboží už za 6 let nebudete mít žádný zájem? To není marketing, to je antimarketing a i kdybychom dokázali pochopit, proč to Opel dělá, rozhodně nechápeme, proč to v roce 2022 někomu říká.
Někteří si nyní jistě pomyslí, že Evropa není jen Česko. To není. A že poptávka po elektrických autech přece roste. Ale to je ten omyl, obracení reality naruby. Poptávka po elektrických autech neroste, rostou jejich prodeje. Ale ty nejsou v tomto případě zrcadlem poptávky, ale dotačních a jiných schémat, která je uměla zvýhodňují, ničeho jiného. Realitu vidíme u nás, kde je trh zdeformován jen relativně málo - celkový podíl elektrických aut na trhu je asi 1 procento a loni jejich odbyt oproti předloňsku poklesl.
Situace jinde v Evropě - či kdekoli na světě - by nebyla zásadně jiná, nebýt oněch dotací. Nakonec třeba i v Austrálii je i přes dotační schémata v některých významných státech ještě nižší. Automobilky se zkrátka rozhodly vsadit na to, co preferují regulace a nikoli na to, co chce zákazník. Jestli to bude udržitelné v Německu, Francii nebo Velké Británii, nevíme, jsou to jiná prostředí. Ale jsme skálopevně přesvědčeni, že s popsaným přístupem v Česku v roce 2028 uspět nepůjde. A opravdu se divíme tomu, že se někdo tímto směrem vydává.
Opel už skončil s jinými než elektrickými verzemi modelů Combo Life... Foto: Opel
...Zafira Life, i když těch elektrických loni prodal 1 kus. Brzy chce stejný „trik” zopakovat s celou svou nabídkou, to zní promyšleně. Foto: Opel
Zdroj: Opel
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 26 minutami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před hodinou - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 3 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 4 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva