Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Opel One Euro Car: spása evropské mobility?
8.9.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že by u Opelu začali nazývat věci pravými jmény? Bohužel, koncept One Euro je pojmenován podle toho, kolik vás ježdění s tímto autem bude stát.
Vývoj na současném automobilovém trhu bohužel vypadá tak, jako by na jeho konci mělo stát jedno normované euroauto, které v různých hávech nabídne prakticky tutéž techniku. Ne snad proto, že by to tak někdo přímo nařídil, pravidla na trhu jsou ale ze strany EU nastavována způsobem, že jim dříve nebo později půjde dostát jen několika málo, více či méně totožnými řešeními. Zatím máme k takovému konci ještě daleko, že nabídka automobilek postupně ztrácí svou pestrost je ale již nyní zcela nesporné. A to zatím vstoupilo v platnost jen pár skutečně devastačních pravidel, mnohem více nás jich teprve čeká. Však si v našem starším článku můžete přečíst, jaký ortel byl vynesen nad spalovacími motory, což konstrukci aut ovlivní zcela zásadně. A to prakticky bez možnosti zvolit jinou cestu.
Když jsem tedy dnes zahlédl koncept Opel One Euro Car, říkal jsem si, že ani tento výrobce sice neprozřel, ale možná aspoň začal nazývat věci pravými jmény. Však by bylo svým způsobem hezké přijet na autosalon ve Frankfurtu s určitým konceptem a říci: „Takto vypadá auto stvořené podle pravidel nastavených EU pro rok 2020. Ne, že by se nám nějak zvlášť líbilo, ale připravte se na něj, neboť nic jiného v tu chvíli za rozumnou cenu vyrobit nepůjde.” Bohužel, automobilky nemají ve zvyku nastaveným pravidlům příliš odporovat, a tak je i realita v tomto případě jiná - One Euro Car neznačí cosi jako „jedno euroauto”, ale cenu, kterou budete moci urazit za stovku uražených kilometrů v něm, předpokládáme v nákladech na spotřebovanou energii.
O celém díle zatím máme jen velmi omezené pensum informací, z pohledu na přiložené snímky je ale zjevné, že je ztvárněn ve stylu dalších podobných konceptů německých výrobců Audi Urban a Volkswagen Nils. Navíc jej pochopitelně pohání elektřina. Náhoda? Domluva? Těžko, to spíše konstrukční týmy nezávisle na sobě přemýšlel nad tím, jak vytvořit masově prodejné elektrické auto, neboť žádné jiné jim od vysokých pokut za emise CO2 zbytku jejich portfolia neuleví. A došli k těmto podivným vozům podobným někdejšímu Messerschmittu KR200, který jsme probírali již v článku o Audi Urban. A ono není divu.
Takové auto totiž musí být především levné, což samo o sobě omezuje již množství použitých akumulátorů. Pokud dnes na trhu stojí 1 kWh energetické kapacity v alespoň trochu použitelných Li-ion akumulátorech okolo 1 200 dolarů a během dalších let má tato cena klesat jen zvolna, nelze zkrátka levnému elektromobilu nadělit „baterky” o kapacitě 50 kWh, neboť už ty by znamenaly náklad odpovídající bezmála milionu českých korun. Musíte tedy začít s mnohem menším paklíkem, který ale logicky zvládne po rozumnou dobu pohánět jen malé a lehké auto, navíc se i tak bude dlouho dobíjet. Takové si tedy těžko zvolíte na cestu na dovolenou, a tak mu rovnou můžete dát městský charakter, tedy i prostor jen pro jednoho nebo dva cestující. V tu chvíli vznikne něco bližšího kapotovanému skútru než kolu, výsledek ale dává smysl - u městského přibližovadla není dojezd v řádu desítek kilometrů větší problém a dobití vozu přes noc též ne.
Aktivita automobilek tedy má své opodstatnění, tato auta se opravdu mohou dostat na trh. Pokud tedy Evropská unie nezmění současná pravidla, nebo neskončí zcela. Na otevřeném trhu by se při dnešních výrobních i provozních nákladech na „pořádné auto” klasické koncepce těžko kdy podobná koncepce prosadila.
Ale zpět k Opelu One Euro. O tom dále víme už jen tolik, že jeho elektromotor postačí k dosažení rychlosti až 120 km/h a dojezdu necelých 100 kilometrů na nabití. Přesné parametry motoru ani akumulátorů nicméně neznáme. Zajímavé jistě je, že v zemích, kde mladí lidé mohou získat již v 16 letech řidičský průkaz na určitý typ vozu, má být tento oplík nabízen s maximální rychlostí omezenou na 45 km/h, ale to už příliš zní hudbou budoucnosti.
Uvnitř vozu, kam nás zatím Opel „nepustil”, můžeme očekávat místo pro dva cestující sedící za sebou. Nepřekvapí, že automobil sám pak má být určen hlavně do městského provozu, který má revolučně změnit. Posloužit pak má hlavně mladým řidičům s omezeným rozpočtem.
Další podrobnosti o tomto výtvoru zatím neznáme, automobilka je ale přislíbila odhalit příští týden na ve Frankfurtu. Jestli je na co se těšit, to už necháváme na vás.






Koncept Opelu One Euro Car zatím jen takto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 3 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 5 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 6 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 8 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11