Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Opel Adam: stylové mini z Rüsselsheimu oficiálně odhaleno
11.7.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Po řadě postupných odhalení, úniků a špionáží vám nejnovější Opel konečně můžeme ukázat v plné kráse. Seznamte se s Adamem.
Byla to docela dlouhá sága, která mohla leckoho unavit. Chystaným novým mini nás Opel oblažoval ještě dlouho před květnovým zveřejněním jeho jména a poté nás už nenechal vydechnout. Byla tu videa maskovaných vozů (dokonce také z Nordschleife), různá dílčí odhalení, ale nakonec nám nejvíce řekla první a druhá sada špionážních fotek. U té první si můžeme být skoro jisti, že vznikla náhodou, u druhé ale máme vážné podezření, že si ji Opel vyrobil sám. Ale ať už je to tak, nebo ne, teď už se za své nové mini nestydí a představil jej veskrze tradičním způsobem. Tak se na něj podívejme.
V prvé řadě musí naše oči spočinout na designu Adama, který je očividně inspirován konkurenčními modely jako jsou Fiat 500, Mini, Audi A1 nebo Citroën DS3. Nechceme tím říci, že by Opel kterýkoli z nich kopíroval (jakkoli najít prvky inspirace v tom či onom modelu není projevem paranoie), spíše je z toho zřejmé, do jakého segmentu míří. Má to být malé stylové auto pro „cool” klientelu (podobnými slovy o Adamovi hovoří i sám Opel), nikoli konkurent supermini typu Škoda Citigo, jak se původně předpokládalo. Přesto se Opel snaží odlišit zejména od Mini a Fiatu 500, když říká, že na rozdíl od těchto aut není Adam spjat s žádnou historií a nemusí se tak držet limitujících retro-křivek.
Jestli je to plus, nebo minus, to už posuďte sami, design vozu každopádně nešetří se snahou být co nejatraktivnější a je opravdu plný nejrůznějších kudrlinek a přikrášlení. Některé prvky jsou typicky „oplí” (všimněte si třeba prolisu na boku nebo amperovského zakončení sloupku C), jiné pak docela nové, zejména pak komplikovanější linie přídě a zádě, třeba v případě všech světlometů.
Výjimečnost se snaží podtrhnout i několik zcela nových prvků jako je „plovoucí střecha”, jež není opticky spjata se zbytkem karoserie a hraje si tak trochu vlastní divadlo. Tomu napomáhají i možnosti individualizace nabízené nejen pro tuto část karoserie (je nabízena v mnoha provedeních zcela nezávisle na barvě zbytku auta), ale i pro celý vůz. Opel dokonce sebevědomě říká, že žádný jiný vůz v tomto segmentu nenabízí tak široké možnosti individualizace jako Adam. Prý není nikterak omezen v možnostech kombinace laků, čalounění a obložení a skoro každé auto může být unikát. No, to jsme zvědavi.
Když už jsme zavadili o látky a obložení palubní desky, musíme se podívat do interiéru, který je „svůj” právě hlavně díky dostupným barevným kombinacím a podobným přikrášlením. Jinak se drží přece jen jednodušší a účelnější architektury pouze s několika málo zvláštnostmi. Výjimečnost se zde výrobce snaží vozu dodat hlavně skrze dostupné výbavové prvky, které mají čítat mimo jiné informačně-zábavní palubní systém s rozhraním v podobě 7" displeje, vyhřívaný volant nebo automatické parkování. Nechybí samozřejmě bohatá standardní bezpečností výbava od party airbagů až po ESP, bez té už by to dnes z mnoha důvodů nešlo.
Přesuneme-li se k technickým záležitostem, pak je třeba říci, že vůz je opravdu docela prťavý, když na délku měří 3 700 mm, na šířku 1 720 mm a má rozvor náprav 2 311 mm. Je tedy o něco delší (15 cm) než Fiat 500, ale také kratší (2 cm) než Mini, podobně je to i s jeho rozvorem. Vtipné je, že Adam stojí na platformě SCCS, jenž byla vyvinuta ve spolupráci Opelu a Fiatu a dva možná nejpřímější konkurenti tak budou do boje o zákazníka vyrážet se stejným technickým základem - tedy platformou využívající zavěšení typu McPherson vpředu a klikovou nápravu vzadu.
Naštěstí pod kapotou nebude Opel, alespoň zatím, opakovat dvouválcové experimenty Fiatu a vsadí na klasické benzinové čtyřválce s atmosférickým plněním a objemem 1,2 resp. 1,4 litru. Základní jednotka nabídne až 70 koní výkonu, dvě čtrnáctistovky pak 87 a 100 koní. Dynamické ani jiné parametry jednotlivých verzí zatím neznáme.
Sluší se ještě rozvést již dříve naznačený systém výbav resp. verzí vozu, které ponesou označení Jam, Glam a Slam. První má vůz učinit líbivým, hrajícím barvami, druhá více sofistikovaným a elegantním, třetí pak sportovním. Co všechno budou obnášet zatím netušíme, ale sázet lze minimálně na jinak naladěný podvozek (Opel již přislíbil dostupnost „sportovního” zavěšení) a jiné velikosti kol (základem bude 16", právě pro tvrdší podvozek budou k dispozici i 17" a 18" kola). Další detaily se jistě ještě dozvíme.
Kdy? Sázka na pařížský autosalon je pochopitelně správná, do prodeje by se pak vůz měl dostat ještě letos. První dodávky zákazníkům jsou plánovány na začátek roku 2013, ceny zatím výrobce ani nenaznačil.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Kompletní galerie oficiálních snímků nového Opelu Adam
Některé snímky náleží britské verzi v podobě Vauxhallu Adam (to zní zvláštně, že...), ale proč si nerozšířit obzory
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 14 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024 - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
26.11.2024 - Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
26.11.2024 - Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
27.11.2024 - Mercedes jde ve stopách VW a oznámil tvrdé škrty. Chce ušetřit desítky miliard ročně, nevylučuje ani zavírání továren
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva