Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Odplatu Číňanů za nová cla EU na auta odnese hlavně Porsche, riskuje obrovskou část svých prodejů
24.6.2024 | Petr Miler
Že si Evropská unie uvalením vyšších cen na čínská auta hraje s ohněm, který bude primárně pálit jiné, jsme probírali nejednou. Bojí se hlavně Němci, jak ale ukazuje rozbor jejich prodejních čísel, dopady na jednotlivé automobilky budou značně rozdílné.
Evropská komise se už předminulý týden ozvala s tím, že vyřešila rébus zvaný „potření levné čínské automobilové konkurence”. Cesta je to správně bruselská, neboť místo řešení problému vytváří problém nový zavedením nových, velmi vysokých cel. Jsme odpůrci cel už z principu, v tomto případě ale EU postupuje obzvlášť nerozumně. Místo toho, aby začala přemýšlet nad tím, jak narovnat podmínky v Evropě, aby místní automobilky dokázaly být stejně konkurenceschopné jako kdykoli dříve, vytváří nové bariéry, které místní výrobce nikam neposunou a zákazníkům akorát zdraží všechna auta bez rozdílu. Navíc to velmi snadno může napáchat ještě víc škody.
Problém je v tom, že pro klíčové místní automobilky je Čína podstatně větším trhem, než jakým je celá EU. Své o tom ví zejména Němci, kteří hned začali tlačit na to, aby byl tento nápad ještě přehodnocen, neboť by se snadno mohli dostat do situace, kdy snaha ochránit jejich relativně menší evropské aktivity způsob výbuch jejich působení v Číně. Problém je v tom, že Říše středu nehodlá jen tak sedět s rukama v klíně, ale přijde s odplatou, kterou má být zvýšení cel na evropská auta s většími spalovacími motory. A to některé výrobce může zasáhnout velmi tvrdě.
Lidé z agentury Reuters si dali tu práci a zhodnotili, jak moc velké riziko pro kterou evropskou automobilku zavedení cel představuje. Nejde tu jen o samotné prodeje v Číně, neboť málokdo si dnes dovolí přímo nevyrábět přímo za velkou zdí většinu produkce pro tamní trh. To dělají téměř všichni od Audi po Volkswagen, a tak se jich jich cla prakticky netýkají. U některých značek ale přece jen platí opak.
Největší problémy budou mít z větších hráčů BMW a Mercedes, pro které je Čína naprosto zásadním odbytištěm (téměř třetina všech světových prodejů obou značek se odehraje tam) a hodně aut do země pořád dováží. Jsou to minoritní části, okolo 20 procent u Mercedesu a 13 procent u BMW, v rámci celkových čísel to ale bude představovat spoustu, navíc obvykle drahých a vysokomaržových modelů.
Naopak často skloňované značky VW či Volvo jsou celkem „v suchu”, neboť i když jejich čínská přítomnost je významná, nelokální produkce se na celkovém odbytu podílí jen pár procenty. Velkou hlavu si pak nemusí dělat ani Renault a Stellantis, neboť jejich čínské aktivity jsou obecně nevýznamné. Kdo ale případná vysoká cla odnese především, jsou Ferrari a Porsche. Tyhle značky totiž v Číně nevyrábí nic a všechna svá auta dováží z EU, což by nutně znamenalo významné zdražení. U Ferrari ale asi moc netruchlí - Číňané kupují „jen” 9 % jeho aut. A i kdyby jich koupili míň, sáhne po nich někdo jiný.
Porsche ale prodává v Číně masivních 21 % veškeré své produkce, navíc je to větší automobilka. Půjde tedy o desítky tisíc vozů mířících jen tímto směrem, kterých by se cla dotkla do jednoho. Němci tak najednou riskují vskutku obrovskou část svých prodejů, neboť na Porsche by se nová čínská cla vztahovala do jednoho. Pokud chce EU opravdu cla zavést, jsme zvědavi, komu tím reálně pomůže - my nevidíme nikoho. Porsche to nebude zcela určitě.
Auta jako 911 Turbo S jsou v Číně značně žádaná. Pokud EU skutečně zavede cla na čínská auta a Číňané zareagují tak, jak se čeká, globální prodeje nových Porsche to může zásadně poškodit. Foto: Porsche
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 56 minutami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 2 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 3 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva