Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Odhalené specifikace nejnovějšího modelu Porsche jsou zklamáním
11.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud chcete na poli elektrických aut pro náročné prorazit, musíte nejprve překonat Teslu. Na to Porsche při proměně konceptu Mission E v sériový Taycan očividně zapomnělo.
Dávno předtím, než Ferdinand Porsche založil vlastní automobilku, postavil jeden z vůbec prvních elektromobilů na světě. Značka se tak prostřednictvím Mission E vlastně vrátila ke svým kořenům. Čekali jsme ale, že v elektrické Porsche zamíří rovnou na vrchol globální nabídky a především že převálcuje Teslu Model S způsobem, jaký Elon Musk nepochopí. Zatím to ale na drtivou porážku Američanů moc nevypadá.
Porsche tento rok oslavuje sedmdesáté výročí založení značky a při té příležitosti se rozhodlo trochu rozpovídat o sériové verzi zmiňovaného konceptu. V prvé řadě tedy víme, že vůz dorazí do showroomů pod názvem Taycan. Toto jméno nám jde přes zuby o trochu hůře než původní označení, s tím ale již nic nezmůžeme. Porsche se rozhodlo, že pomocí tohoto slova východního původu připomene své kořeny, tedy „bujarého mladého koně“, který zdobí jeho logo od roku 1952.
Název asi bude budit emoce, ovšem v případě technických údajů lze hovořit o hození rozpáleného železa do vody. Po čtyřletém vývoji, který uběhl od představení konceptu, a přímém srovnávání testovacích prototypů s Modelem S, zde nemáme zrovna dechberoucí data. Taycan dostane do vínku dva elektromotory s permanentním synchronním magnetem, jež maximálně vyvinou 600 koní.
S tímto výkonem zvládne elektrická prvotina Porsche sprint z klidu na stovku za 3,5 sekundy a na dvoustovku za méně než 12 sekund. To by ještě před pár lety byla ohromující čísla, nicméně Tesla je dnes schopná pokořit stovku již za 2,5 sekundy, tedy o poznání rychleji než Porsche. Němci sice dodávají, že pouze jejich vůz umožní zažít takovou dynamiku několikrát za sebou, nicméně většina lidí bude jejich slova brát jen jako omluvu za selhání a zajímat se spíše o maximální dostupnou dynamiku.
Ještě patrnější je to ve chvíli, kdy přijde řeč na dojezd. Taycan by měl zvládnout přes 500 kilometrů na jedno nabití, ovšem dle normovaného cyklu NEDC. Realita tedy bude stoprocentně o nějakou stovku níže, zatímco Model S byl schopen ujet dle téhož cyklu přes 400 reálných kilometrů již před šesti lety. Nyní nemá problém ani s 610 km, a to dokonce podle americké agentury EPA, která skutečný svět bere v potaz více než evropské předpisy.
Porsche tedy zatím kraluje pouze v jediném směru, a to v rámci dobíjení. Značka vyvinula novou rychlodobíjecí stanici, se kterou bude možné doplnit kapacitu na 100 kilometrů za pouhé čtyři minuty. Tomu se pro změnu nemůže rovnat Tesla, tedy zatím. Taycan jde ovšem do prodeje až v příštím roce, pročež je možné, že Musk v reakci na oznámení Porsche ještě přitvrdí a bude nadále chtít kralovat v každém směru.
Ač se tedy dá očekávat, že produkční Mission E neboli Taycan, bude zákazníky žádán, za vrchol elektromobility jej nemůžeme považovat ani teď. A to je zkrátka zklamání. Pokud Porsche chce na poli elektromobilů něco dokázat, porazit Teslu na jejím hřišti musí být jeho hlavní úkol. Až pak může přidávat něco navíc. Že to nedělá a dokonce říká, že Model S nepovažuje za konkurenci, dosvědčuje jen to, že prostě není lepší.
Přesunout se tedy můžeme k trochu radostnějšímu dárku, který si Porsche ke zmiňovaným sedmdesátinám nadělilo. I ten se sice vrací ke kořenům, nicméně pohon má nadále na starosti „stará dobrá” benzinová spalovací jednotka. 911 Speedster je aktuálně titulován jako koncept, nicméně v příštím roce (tedy ve stejné době, kdy se má objevit i Taycan) dorazí produkční verze. Ta by rovněž měla disponovat kratším a skloněnějším čelním oknem, který na druhé straně vyváží dvojice „bublin“ z karbonu. Pod nimi se skrývají ochranné oblouky, mezi ně pak bylo umístěno brzdové světlo osvětlující nápis „Porsche“.
Automobilka mu nadělila celou řadu dalších detailů, jež odkazují na původní Speedster z 50. let minulého století. Máme tu tedy třeba centrální otvor do palivové nádrže nebo retro stylizovaná zpětná zrcátka usazená na dveřích. Vše pak završuje odlehčený hardtop, který je jedinou dostupnou střechou. Skládací plátno nebude k dispozici ani pro produkční variantu.
Lze přitom jen dodat, že Speedster dostal karbonové polozávodní skořepiny, jež stejně jako zbytek interiéru zdobí kůže v odstínu Cognac. Klimatizace padla za oběť odlehčování, nižší hmotnost je spárována s plochým šestiválcem produkujícím přes 500 koní. Vůz do značné míry vychází z verze GT3, lze usuzovat, že jde o atmosférickou jednotku. Porsche kromě toho ještě potvrdilo titanový výfuk a 21palcová kola s centrální maticí a designem ve stylu původních ráfků Fuchs.
Porsche poprvé výrazněji promluvilo o svém prvním produkčním elektromobilu...
...zároveň také odhalilo nový koncept Speedster
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024 - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
27.11.2024 - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
27.11.2024 - Okolo německých továren VW se stahuje smyčka, firma opouští další fabriku mimo svou domovinu
28.11.2024 - Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
28.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva