Nový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano

Tradiční slabinou Wankelů je malý výkon v nízkých otáčkách. Přeplňování je řešení, které určitě přijde, s „elektrifikací” pro začátek Mazda nepočítá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano

29.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tradiční slabinou Wankelů je malý výkon v nízkých otáčkách. Přeplňování je řešení, které určitě přijde, s „elektrifikací” pro začátek Mazda nepočítá.

Pokud patříte mezi nadšené řidiče a v současné době lovíte ve vodách hlavního proudu, auta Mazdy musí být jedněmi z kandidátů na nový vůz. Japonská automobilka totiž jako jediná nadále odolává svodům downsizingu, se kterým přichází menší objem pohonných jednotek a přeplňování. Místo toho zdokonaluje technologii SkyActiv, jenž nadále počítá s atmosférickým plněním. Pokud tedy toužíte po turbodmychadlech či hybridní technologii nebo dokonce elektromobilech, nechte si v případě Mazdy momentálně zajít chuť.

Řeč přitom není pouze o konvenčních modelech a motorech, ale také o novém sporťáku RX-9, který bude osazen Wankelem. Globální šéf vývoje značky Kiyoshi Fujiwara totiž během premiéry konceptu na tokijském autosalonu uvedl, že „pokud dokážeme vyrobit takový motor a takový produkt s rotační pohonnou jednotkou, rád bych jej nejprve představil bez jakékoliv elektrifikace. Pokud bychom si jí totiž pomohli, pak by lidé říkali, že jsme si jí pomoci museli.“

Fujiwara ovšem připouští, že do budoucna bychom se s ohledem na stále přísnější emisní regulace nějaké formy „elektrifikace” dočkat mohli. Čeho se ale dočkáme jistě, je přeplňování, přičemž tato „pomocná ruka“ nedorazí pouze kvůli limitům spotřeby paliva resp. emisí CO2, ale také s ohledem na tradiční slabiny Wankelů. „Rotační motory v nízkých otáčkách trpí nedostatkem točivého momentu. Pokud tedy budeme mít k dispozici systém napomáhající eliminaci této situaci, je to řešení pro budoucnost.“

Zpočátku tedy nový Wankel bude opravdu pouze atmosférický, přičemž podle Fujiwary je jeho stávající verze evolucí agregátu 16X, jímž byl osazen koncept Taiki z roku 2007. Je tedy patrné, že se dočkáme 1,6litrového objemu, což ve srovnání s předchozí Mazdou RX-8 představuje nárůst o tři decilitry. Souběžně s tím bychom se měli dočkat i vyššího výkonu, upřesněn však nebyl. Minulý koncept však disponoval 223 kW (303 koní).

V kombinaci s turbodmychadlem či elektromotorem by výkon hnacího ústrojí byl logicky ještě vyšší, pročež by již Mazda RX-9 nekonkurovala jen sportovním vozům, ale i vyšší lize supersportů. S tím je zároveň spojeno i vyšší renomé značky, pročež by se Wankel mohl nastěhovat také do běžnějších modelů. To se však již bavíme o vzdálenější budoucnosti, přičemž ta blízká je spojena s testy prototypu zaměřenými na spotřebu a emise.

Jakkoliv se ale zdá, že rotační motor je pro značku prioritou, ve skutečnosti jde o okrajový produkt. Fujiwara totiž přiznal, že na vývoj klasických benzinových a dieselových motorů a s nimi spojených převodovek jde 99 procent rozpočtu, na rotační motor tedy připadá jen zhruba 0,5 až 1 %. Nicméně „jde o slabůstku Mazdy, přičemž někteří inženýři jej toužili vyvinout. Pokud bych jim v tom zabránil, odešli by. A já si je potřebuji ponechat,“ dodává šéf vývoje.

Zároveň také Fujiwara zmiňuje, že značka již nezopakuje chybu z minula, kdy modely RX-8 a MX-5 sdílely stejnou platformu s pohonem zadních kol. V obou případech totiž koncový produkt nebyl zcela ideální, Mazda se proto z této lekce více než poučila. Chystané kupé RX-9 tedy dostane svou vlastní platformu, díky čemuž se produkční verze zas až tak rychle nedočkáme. Spíše než rok 2017, kdy značka oslaví 50. výročí Wankelu, tak přichází v úvahu závěr dekády.


Nový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano - 1 - mazda rx-vision concept tokio zive 01Nový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano - 2 - mazda rx-vision concept tokio zive 02Nový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano - 3 - mazda rx-vision concept tokio zive 03Nový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano - 4 - mazda rx-vision concept tokio zive 04Nový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano - 5 - mazda rx-vision concept tokio zive 05Nový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano - 6 - mazda rx-vision concept tokio zive 06Nový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano - 7 - mazda rx-vision concept tokio zive 06aNový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano - 8 - mazda rx-vision concept tokio zive 07Nový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano - 9 - mazda rx-vision concept tokio zive 08Nový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano - 10 - mazda rx-vision concept tokio zive 09Nový Wankel Mazdy: přeplňování je nevyhnutelné, elektromotor prozatím ano - 11 - mazda rx-vision concept tokio zive 10
Mazda RX-9 dorazí s unikátní platformou a zpočátku také s atmosférickým Wankelem. Posléze by se ovšem měla dočkat přeplňování či pomocného elektromotoru

Zdroj: Car Advice

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.