Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový VW Golf jsme hned srovnali se Škodou Scala, v důležité věci s ní prohrává
24.10.2019 | Petr Prokopec
O české novince se od začátku mluví jako o českém Golfu, tak proč se rovnou nepodívat na to, jak si stojí ve srovnání s jeho novou generací. I ten už jsme mohli prozkoumat do detailu naživo.
Dnešek je dnem, kdy se pozornost celého motoristického světa, a vlastně nejen toho, upíná na německý Wolfsburg. Volkswagen totiž strhl plachtu z dlouho očekávané osmé generace kultovního modelu Golf. Na překvapení je ale samozřejmě nutné zapomenout, a to nikoliv jen kvůli úniku oficiálních fotek, na který došlo jen pár hodin před premiérou. Němci totiž v uplynulých měsících snad i toužili po tom, aby je s vývojovými prototypy nachytalo co největší množství špionážních fotografů, a tak nejednou uspěli.
S ohledem na výše zmíněné by tak zmínka o designu mohla být považována za nošení dříví do lesa, zvláště když Golf s pořadovým číslem osm kráčí cestou evolučních změn. Nicméně i tak si krátký komentář nemůžeme odpustit. Trochu se totiž zdá, že vůz trpí syndromem Škody Fabia druhé generace. Patrné je to zejména při pohledu na zadní partie, kde sice najdeme logo značky i označení modelu, stejně jako světlomety, ovšem jinak je víko zavazadelníku poměrně čisté. Ač se tedy Němci snaží o dramatičnost sportovním nárazníkem, vůz vypadá spíše vysoce než široce.
Vpředu došlo pro změnu na převzetí masky z elektrického Volkswagenu ID.3, což se z našeho úhlu pohledu taktéž nejeví jako ta nejšťastnější volba. Nelze samozřejmě nikterak zpochybnit pozitivní aerodynamický efekt, ovšem s ohledem na výrazný sklon kapoty směrem dolů a úzký profil masky se může zdát, jako kdyby tyto partie pocházely z jiného vozu. Protože ale názor na design je ryze subjektivní, úvah raději již zanecháme. Ostatně, pokud se na nový Golf budete koukat z boku, již žádný sporný bod nenajdete, vše vypadá stejně jako dříve. Tedy jen evolučně.
Kromě toho Fabia druhé generace není zrovna vozem, který bychom s novinkou z Wolfsburgu chtěli ihned porovnávat. Nicméně od Škody utíkat nebudeme, jen si přizveme do hry hatchback Scala. Ten byl totiž již od prvních zmínek titulován jako Český Golf. Tisková zpráva doprovázející německý vůz přitom naznačuje, že minimálně v rámci prostornosti se tak dělo plným právem. Pokud totiž někdo tahá za kratší provaz v rámci rozvoru, pak je to překvapivě Golf a nikoliv Scala, jakkoliv stojí na platformě MQB A0, která stojí v koncernové hierarchii níže než architektura MQB.
Realita je však taková, že Golfu naměříme mezi nápravami 2 636 mm, tedy totéž, co stávajícímu provedení, zatímco Scala nabízí o 14 milimetrů více. Jako zcela liché se tak ukázaly spekulace, dle kterých měl rozvor Golfu narůst až na 2,84 metru. Že ostatně něco takového ani nemohla být pravda, dokládá pohled na nabídku dalších modelů Volkswagenu. Již zmíněný ID.3 má totiž díky absenci motoru rozvor 2 765 mm, přestože je kratší než Golf. A takovému Passatu naměříme 2 791 mm. Přesto je měla novinka překonat, což nebylo pravděpodobné.
Nyní se tedy ukazuje, že nedošlo ani na 20centimetrové prodloužení, ani na překonání českého soupeře. Vůči němu je Golf s délkou 4 284 mm dokonce také kratší, byť šířkou 1 789 mm jej o chlup překonává. Zajímavé pak je, že s výškou 1 456 mm je nižší, nicméně jak jsme zmínili, vlivem některých detailů působí spíše jako hubený dlouhán. Ze Scaly naopak máte pocit, že byla koncipována hlavně s ohledem na maximální šířku, na čemž mají zásluhu nejen užší a podlouhlejší lampy, než jaké nabízí VW, ale také absence loga a jeho nahrazení nápisem Škoda.
Vzhled a prostornost jsou však víceméně jedinými oblastmi, kde Scala může mít v očích některých lidí navrch. Co se týče samotné výbavy či třeba architektury kabiny, tam již Volkswagen pěje zcela jinou píseň. Nový Golf totiž již ve standardu počítá s 10,25palcovým digitálním přístrojovým štítem, jemuž společnost dělá 8,25palcová dotyková obrazovka multimédií. Pokud však nemáte do kapsy hluboko, můžete středový displej nahradit 10palcovým, k mání je také head-up displej, u kterého se počítá s informacemi „plovoucími“ po čelním skle před řidičem.
Větší množství obrazovek vedlo k úbytku klasických tlačítek, většinu funkcí tak ovládáte dotykově či hlasem. Němci přitom rovněž podlehli módě a vyrukovaly s operačním systémem, jenž lze aktivovat slovy „Hello Volkswagen“. Pokud ovšem s touto technologií již máte své zkušenosti, jistě víte, že není kritizována neprávem. Stačí totiž, abyste se během rozhovoru uvnitř jen letmo zmínili o názvu automobilky, a systém se již ptá, co pro vás může udělat.
Stále větší konektivitě v nových vozech se ale naneštěstí nevyhneme, danou věc je tedy třeba akceptovat. Stejně jako to, že Golf osmé generace již bude neustále pod dohledem automobilky, neboť je jako první koncernový vůz konstantně napojen na internet. Právě proto došlo k průtahům při vývoji, neboť využity byly stovky milionů řádek kódů namísto předchozích desítek. Na druhou stranu vám ale díky tomu Volkswagen dokáže mnohé funkce, na které jste třeba při pořízení neměli, aktivovat zpětně. A vůz bude průběžně i modernizovat.
Němci se ale na těchto bodech nehodlají zastavit, do budoucna kupříkladu počítají s tím, že klíčem od vozu i zapalování se stane váš mobilní telefon. Skrze něj navíc bude možné poslat specifický kód vašim přátelům, kteří tak klidně mohou Golf užívat po dobu vaší nepřítomnosti. Vy si pro změnu můžete stáhnout veškerá jejich jízdní data, stejně jako polohu po zaparkování. Zmiňovat pak rozšířené jízdní asistenty, které za určitých okolností mohou i krátce převzít kontrolu nad řízením, je pak už skoro zbytečné.
Přesunout se tedy můžeme pod kapotu, kde nás v první vlně čeká dvojice benzinových litrových tříválců (90 a 110 koní) a 1,5litrových čtyřválců (130 a 150 koní), stejně jako dva dvoulitrové turbodiesely (115 a 150 koní). Standardem se přitom ve všech případech stane nový šestistupňový manuál, který byl vyvinut s ohledem na snížení emisí CO2. Za příplatek však lze sáhnout po DSG a u silnějšího dieselu i po 4x4.
Vyjma těchto základních agregátů Volkswagen počítá s výraznou hybridizací. První stupeň je spojen s mild-hybridními jednotkami, kdy silnější tříválec a oba čtyřválce doprovází 48voltový elektrický okruh a dvouspojkový automat. Výkony 110, 130 a 150 koní se vůči ryze benzinovým motorům neliší, počítat však můžete s ponížením spotřeby či bleskurychlejšími starty, neboť energie rekuperovaná během brzdění může být využita formou elektrického dopingu. Čistě na elektřinu ale mild-hybridy jezdit nebudou.
Pokud se ovšem chcete pohybovat bezemisně, možnost mít budete, neboť od příštího roku nabídku rozšíří plug-in hybridní varianty. Ty zůstanou i dosavadního spojení 1,4litrového přeplňovaného čtyřválce a elektromotoru, stejně jako u šestistupňového DSG. Velikost baterie však byla zvětšena na 13 kWh. Navíc dorazí hned dvě verze, kdy základ nabídne 204 koní. Nad něj se pak postaví provedení GTE, které bude koncipováno jako sportovní a mimo 245 koní vyrukuje i s agresivnějším bodykitem.
Očekávat samozřejmě můžeme také návrat variant GTI, GTD a R, přičemž Volkswagen prozatím zmiňuje jen tolik, že vrchol řady se dostane přes 300 koní. Dle spekulací by ale mělo dorazit i zcela nové provedení R Plus, které se má postavit koncernovému Audi RS3 či konkurenčnímu Mercedesu-AMG A45. Jeho přeplňovaný dvoulitr by tedy měl posílat na všechna čtyři kola 400 či dokonce ještě více koní. Zda tomu tak ale bude, nejspíše nezjistíme ani letos, ani příští rok, nýbrž ještě později.
Lze tak jen dodat, že do prodeje dorazí Golf ještě letos, a to minimálně na pěti evropských trzích, aby tak splnil podmínky ankety Evropské auto roku 2020, ve které se uchází o titul. Když přitom byla na podzim v Paříži 2012 představena generace sedmá, rovněž ihned nastoupila do klání COTY. To následně i vyhrála. Bude se historie opakovat? To zjistíme v předvečer březnového autosalonu v Ženevě.
Nový Golf jsme si již mohli prohlédnout naživo...
...stejně jako nás zástupci Volkswagenu zasvětili do tajů nové techniky
Pro srovnání pohled na Škodu Scala, která by chtěla být vnímána jako český Golf
Zdroje: Volkswagen, Škoda Auto
Bleskovky
- Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
včera - Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
5.1.2025 - Mercedes po fiasku čtyřválců skutečně vrací menším AMG motory V8, jejich zvuk vás ale rozpláče
4.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Dakar 2025 nic nového: Stále vede Sanders včera 15:46
- 10. a 11. ledna se koná «100 km dei Campioni» 5.1.2025
- Dakar 1. etapa: 412 km přes písek, kameny a suť 4.1.2025
- Prologem začal Dakar 2025 3.1.2025
- Přehled vítězů Paříž - Dakar 2.1.2025
Nejnovější články
- Čínský supersport umí za jízdy přeskakovat díry na sinici, dokonce úplně sám. Nezastaví ho ani policejní pás s hřeby
před hodinou - Audi se připravuje na tragické celoroční výsledky, první čísla z USA jsou tristní odshora dolů
před 3 hodinami - „Elektrické Passaty”, modely ID.7 od VW, ihned ruinují majitele. Za pouhý rok a hrstku km ztratily na ceně až 570 tisíc
před 4 hodinami - Nové oficiální měření spotřeby plug-in hybridů odhaluje jejich roky trvající lež, elektromobily jsou další na řadě
včera - Někdo o Vánocích odstavil úplně novou, ani nevybalenou Mazdu na opuštěném místě a nikdo neví, proč to udělal
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva