Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Rolls-Royce posouvá luxus na jinou úroveň, používá řešení dveří jako nikdo jiný
2.9.2020 | Petr Prokopec
Na první pohled může být tohle auto zklamáním, vizuálně se toho změnilo jen velmi málo. Technicky a funkčně ale nezůstal kámen na kameni, a tak nový Ghost již dveře elektronicky jen nezavírá, ale i otevírá.
Se začátkem září nebyla dlouho spojována pouze premiéra Škody Enyaq, představen byl rovněž Rolls-Royce Ghost druhé generace. Většina lidí sice bude potřebovat návod, aby novinku od jejího předchůdce rozpoznala, fakticky je ale změn opravdu hodně. Britové se tedy pod taktovkou mateřského BMW vydali v případě vzhledu spíše evolučním než revolučním směrem, o to více ale změnil v nitru novinky.
Nový Ghost je tedy zaoblenější a vlastně i větší než generace první, ovšem jeho silueta se příliš nezměnila. Rolls-Royce dal vozu celohliníkovou modulární platformu, jež již podpírá nový Phantom a také SUV Cullinan. Ghost se tím zbavil architektury sdílené s BMW řady 7, což část klientů odrazovalo. Došlo tedy i na změnu dimenzí, neboť při délce 5 546 milimetrů a šířce 1 978 mm je novinka o 89 mm delší a o 30 mm širší než předchůdce. Uvnitř lze tedy čekat více místa a komfortu, o což se stará více než 100 kilogramů tlumících materiálů. Britové v rámci vnitřního odhlučnění dosáhli takové úrovně, že následně museli začít hluk v kabině uměle vytvářet, aby se zákazníci necítili nepatřičně.
Není to samozřejmě jediná inovace, obecně lze totiž říci, že Rolls-Royce znovuobjevil rovněž otevírání dveří. S onou změnou rozměrů totiž došlo také k jejich prodloužení a všechny jsou osazeny elektromotorem. Nyní tedy majitelům stačí, aby sáhli za kliku. V té chvíli je aktivována elektrická pomoc, která v podstatě tlačí dveře od karoserie. Jakmile je přitom úhel jejich otevření dost široký, stačí kliku pustit a aktivuje se brzda. K zavření pak kromě klasického tlačítka zevnitř stačí zvenčí do dveří jen lehce ťuknout a zmiňované elektromotory zařídí zbytek. Něco takového dosud nikdo nenabídl.
O další navyšování komfortu se stará rovněž nové zavěšení zvané Planar. Britové vývojem a testováním tohoto systému strávili deset let, přičemž nově užívají kamery snímající povrch vozovky před vozem. Vzduchový podvozek je tedy na veškeré nerovnosti připraven již předem a v podstatě činí protipohyby. Zároveň ovšem dokáže spolupracovat také s pohonem všech kol, řízením zadní nápravy, stabilizační kontrolou a dokonce se systémy, jež se starají o automatické vysoušení brzd. Kromě komfortu tak byla umocněna i bezpečnost.
V tomto ohledu lze zmínit rovněž systém nočního vidění, který dokáže detekovat zvěř či osoby na setmělé vozovce. Sada čtyř kamer se pak stará o monitoring veškerého okolí, zároveň se ale můžete dočkat i tzv. ptačího pohledu, který ovšem Rolls-Royce tituluje jako helikoptérový - ptáci asi ve vyšší společnosti nejsou dost nóbl. Dále pak nechybí třeba aktivní tempomat, přednárazový systém s automatickými brzdami, monitoring jízdních pruhů či automatické parkování. Opomenout nesmíme ani monitoring tlaku v pneumatikách, jež standardně počítají s 21palcovým rozměrem vpředu i vzadu.
Přesunout se můžeme k pohonné jednotce, tedy k 6,75litrovému dvanáctiválci twin-turbo, jenž produkuje 571 koní a 850 Nm točivého momentu, které skrze osmistupňovou automatickou převodovku putují na obě nápravy. Sprint na stovku zařídí za 4,8 sekundy, nejvíce vůz rozjede na omezených 250 km/h. Jízdní dynamika na úrovni supersportů ale nejspíše nebude pro zákazníky prioritou. Dostupnost veškerého točivého momentu již od 1 600 otáček, jenž zaručuje naprosto nenucenou jízdu, by však již prioritou být mohla.
Uvnitř pak jde o přehlídku opulence a hlavně skutečných drahých materiálů. Kovové dekory jsou tedy kovové, dřevo pak již na omak nepůsobí jako laciný plast, čehož Rolls-Royce docílil za pomoci otevřenějších pórů. Nechybí samozřejmě kožené čalounění, nad kterým se vznáší optickými vlákny podsvícený strop. Ten pak věrně imituje palubní deska před spolujezdcem, která taktéž vytváří dojem hvězdného nebe. Zároveň může být i ozdobena vašimi iniciály nebo jakýmkoliv emblémem, za který si připlatíte.
Nový Rolls-Royce Ghost možná na první pohled vypadá velmi podobně jako předchůdce, změněno však bylo prakticky vše včetně platformy či motoru. Foto: Rolls-Royce
Zdroj: Rolls-Royce
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 5 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024 - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
26.11.2024 - Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
26.11.2024 - Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
27.11.2024 - Mercedes jde ve stopách VW a oznámil tvrdé škrty. Chce ušetřit desítky miliard ročně, nevylučuje ani zavírání továren
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva