Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Opel Meriva detailně: prostě flexy
8.5.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek
Příchod další přelomové novinky od Opelu na trh se blíží. Výrobce zveřejnil podrobnosti, technická data, rozměry a novou sadu fotografií. A jak se zdá, mají se cíloví zákazníci na co těšit. My už jsme se s novou Merivou svezli.
>>>
První generace je na trhu od roku 2003 a přes skromné vnější rozměry je díky konceptu sedadel FlexSpace, vyššímu posazu a prostorné kabině velmi ceněná z hlediska svých užitných vlastností. Důkazem je ostatně přes milion prodaných vozidel! Meriva druhé generace ale posouvá laťku ve všech směrech o stupeň výš a slova flex a flexibilita se v souvislosti s ní budou skloňovat snad ve všech pádech.
I rüsselsheimští tvůrci pevně věří, že se jejich nový přírůstek bude těšit nebývalému zájmu už proto, jak vypadá. Design dnes často rozhoduje o úspěchu té které novinky, protože opravdu špatná auta dnes vyrábí jen málokdo. V této třídě je ovšem dalším důležitým předpokladem úspěchu atraktivní cena a vnitřní prostor. Cenu výrobce zatím nezveřejnil a v parametrech, komfortu a výbavě vnitřního prostoru bude mít novinka od Opelu rovněž jen málo konkurentů. Díky mimořádně inovativnímu přístupu lze již předem odhadnout, že tento automobil bude horkým kandidátem na letošní titul „Evropský automobil roku“.
Osobitost nové Merivy dotváří vnitřní i vnější styling, odpovídající novému designérskému jazyku, se kterým poprvé přišel model Insignia. Jednoprostorová karoserie má elegantní splývavé křivky s dominantním prvkem, který tvoří podokenní linie s originální vlnou. Toto řešení umožní cestujícím na zadních sedadlech, což budou především děti, lepší výhled ven podobně jako třeba u Škody Roomster. Design interiéru vychází z Astry, ale nabízí ještě větší množství odkládacích schránek a prostorů. Za zmínku určitě stojí středová „kolejnice“ nazvaná příznačně FlexRail, která umožňuje kombinovat loketní opěrku, odkládací boxy a plochy či držáky pro nápoje podle potřeb cestujících na předních i zadních sedadlech. Velmi pohodlná sedadla (vyzkoušel jsem si verze ve vyšší výbavě Cosmo) mají obdobnou konstrukci jako u Astry a rozsah jejich podélného i výškového nastavení (240 mm, resp. 65 mm) patří k nejlepším ve třídě.
Celkově je nová Meriva dlouhá 4288 mm, což je oproti svému předchůdci nárůst o 235 mm a zároveň postup na první místo v segmentu před dosud nejdelší Škodu Roomster (4205 mm). Také šířka 1812 mm (+120 mm) je v této třídě výjimečná, výška je naopak o necelý centimetr nižší (1615 mm). Ze staršího modelu přebírá novinka mírně vylepšený systém uchycení zadních sedadel FlexSpace, v nabídce bude i integrovaný záďový nosič jízdních kol FlexFix, který je zcela ukrytý v zadním nárazníku a vysouvá se jako zásuvka, pouze když je to potřeba. Místo rezervního kola je k dispozici sada na opravu pneumatiky. V základní pětimístném uspořádání má zavazadlový prostor Merivy objem až 400 litrů, po sklopení zadních sedadel se zvětší na 920 litrů respektive 1500 litrů při jeho využití až po strop.
Nejviditelnější novinkou jsou samozřejmě protisměrně otevírané dveře, nazvané příznačně (a logicky) FlexDoors. Tato konstrukce, poprvé použitá na velkosériově vyráběném modelu, zaručuje lepší přístup k zadním sedadlům a větší úhel otevření dveří. Pevnost karoserie je garantována zachováním středového sloupku, takže z hlediska bezpečnosti se není čeho obávat. Pokud se jedná o otevření dveří po bočním i čelním nárazu, zdá se tato koncepce rovněž výhodnější, i když důkaz přinese až crashtest nezávislé komise Euro NCAP.
Umístění závěsů zadních dveří do C-sloupků karoserie přináší více volného prostoru pro nohy vzadu sedících pasažérů při vystupování a nastupování, křídla předních i zadních dveří FlexDoors se navíc vyklápějí v úhlu až 84 stupňů, což je mnohem více, než u konvenčních dveří, které se vyklápějí v úhlu 68 až 70 stupňů. Na druhou stranu si představuji situaci, jak ve stísněném prostoru podzemních garáží nákupního centra vystupuje z Merivy najednou čtveřice cestujících, kteří jsou tak naráz uvězněni předními i zadními dveřmi ve zúženém prostoru... Uvidíme, jak tento systém „ocení“ zákazníci. Pro novou Merivu je taková nekonvenčnost určitě přínosem už proto, že se o systému otevírání FlexDoors bude hodně diskutovat. Moje první zkušenost s praktičností je jednoduše řečeno velmi dobrá a kromě výše zmíněné situace jsem nenašel jediný důvod, proč na to už někdo nepřišel dříve.
Podvozek Merivy II, respektive konstrukce náprav vychází ze současné Zafiry. Rozvor (2644 mm) je oproti předchůdci delší o 15 mm, rozchod kol je vpředu o 39 a vzadu o 45 mm širší, což by mělo zajistit lepší jízdní vlastnosti i stabilitu. Elektro-hydralický posilovač řízení nahrazuje elektrický posilovač z předchozí generace, brzdy jsou na všech kolech kotoučové a standardem bude i stabilizační a trakční elektronický systém. Zajímavostí bylo, že testovací vozy disponovaly osmnáctipalcovými koly (pneumatiky 225/40 R18), a přitom se mi podvozek nezdál extrémně tuhý.
Motorový program novinky sází na přeplňované motory a potvrzuje směřování Opelu k tzv. downsizingu, tedy ke snižování zdvihových objemů. Všechny pohonné jednotky samozřejmě splňují emisní normu Euro 5. Zážehové motory reprezentuje výhradně čtyřválec 1,4 litru Twinport, který díky přeplňovaní nabízí celkem tři výkonové varianty. Základem je varianta o výkonu 74 kW a točivém momentu 130 N.m s variabilním časováním sacích i výfukových ventilů. O stupínek silnější verze o výkonu 88 kW a točivém momentu 175 N.m bude určitě patřit mezi nejprodávanější, její projev totiž připomíná klasickou atmosféricky plněnou šestnáctistovku. Na vrcholu pak najdete provedení o výkonu 103 kW, jehož točivý moment 200 N.m vrcholí již při hodnotě otáček 1 850 1/min. Pouze tento motor pracuje s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou a oproti atmosférické „osmnáctistovce“ z předchozí generace poskytuje o 12 procent větší točivý moment a o 10 procent nižší emise CO2. Při první jízdě s tímto provedením se mi líbila velmi rychlá reakce na sešlápnutí plynového pedálu a nadprůměrná dynamika. Nelze sice v této souvislosti hovořit o OPC, nicméně náročnější motoristé si přijdou na své.
Dieselové motory budou od začátku k dispozici zatím dva. Základem by měl být čtyřválec 1,3 litru CDTI o výkonu 55 kW, který disponuje systémem monitorujícím průběh spalovacího procesu ve válcích, což zpětně umožňuje upravit nastavení řídící jednotky a následně snížení spotřeby paliva. Druhou variantou je motor 1,7 CDTI o výkonu 74 kW, který bude mít alternativně k dispozici šestistupňovou samočinnou převodovku. Ještě do konce roku by se pak měla objevit verze ecoFlex s motorem 1,3 CDTI o výkonu 70 kW a také silnější „sedmnáctistovka“ o výkonu 96 kW.
Opel od nasazení nové Insignie stoupá vzhůru a nová Meriva, která se bude vyrábět ve španělské Zaragoze, je toho zjevným důkazem. Design, zpracování a vůbec celkové pojetí tohoto vozidla vzbuzuje v Rüsselsheimu velká očekávání. Po naší první zkušenosti musím uznat, že právem.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 10:38 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus