Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Mercedes S 2013 oficiálně, detailně i s českými cenami
15.5.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Nejvýznamnější premiéra Mercedesu posledních let je tu. Dle očekávání nabízí výjimečný komfort i zcela nové technologie.
Zdá se, že dnes ráno jsme byli vlastními proroky - až do večera totiž nový Mercedes-Benz třídy S pod pokličkou nevydržel. V tomto směru ale nemusíme hrát překvapené, neboť většina tajemství byla odhalena již v předchozích dnech a týdnech. Nepředpokládáme, že se to pokaždé stalo náhodou, pro Mercedes ale budiž omluvou, že jde o jeho nejvýznamnější premiéru posledních let, a tak ji zkrátka chtěl zajistit maximum pozornosti. Právě třída S totiž vždy přinášela do nabídky třícípé hvězdy technologie, které následně podědily i „obyčejnější“ modely. A to se dá očekávat i tentokrát, neboť již loni jsme systémy generace W222 přirovnávali k malému autopilotu. Opomenut však nebyl ani komfort, v jehož rámci již poslední generace třídy S dávala na frak o poznání mladším Audi A8 a BMW řady 7. Novinka by ovšem v tomto směru měla pochopitelně ještě povýšit.
Než vás ovšem důkladně provedeme novou kabinou, která míchá tradiční styl s prakticky jednolitou digitální palubní deskou, projdeme si znovu prvotní paletu motorů. Tentokrát vám ji můžeme představit i s českými cenami, které automobilka uvolnila hned v den premiéry.
Startovat se tedy pro začátek bude verzí S 350 BlueTec, jejíž třílitrový turbodiesel V6 bude na zadní kola přenášet skrze sedmistupňový automat 258 koní a 620 Nm točivého momentu. Počítat tak můžete se zrychlením z klidu na stovku za 6,8 sekundy, nejvyšší rychlostí 250 km/h a průměrnou spotřebou 5,9 l/100. Za to si přitom německá značka řekne o 2 093 300 Kč.
Dalším modelem v řadě je hybridní verze S 400 Hybrid, která 3,5litrový benzinový šestiválec kombinuje s elektromotorem. Jde tak o stejnou techniku, jaká poháněla i generaci W221, pro potřeby novinky však byly oba agregáty patřičně upraveny. Nově tak hybridní model nabízí celkových 306 koní namísto 299, přičemž průměrná spotřeba by měla poklesnout z 8,1 na 6,8 l/100 km. Nejvyšší rychlost již obligátně končí hodnotou 250 km/h, vylepšeno však bylo zrychlení z klidu na stovku, a to o čtyři desetiny na 6,8 s (v obou těchto disciplínách se samozřejmě zlepšila i dieselová třída S, konkrétně o půl litru a tři desetiny sekundy). Cena? 2 232 450 Kč.
Prozatímním vrcholem se pak stane model S 500, který pohání 4,7litrový osmiválec produkující 455 koní a 700 Nm točivého momentu. I v tomto případě se přitom jedná o fakta, kterými disponoval i předchůdce, i zde ovšem došlo ke zlepšení výkonů. Stovku tak pokoříte již za 4,8 sekundy, tedy o 0,2 s rychleji než minulá generace a jen o tři desetinky pomaleji, než toho byla schopná S 63 AMG W221 disponující výkonem 544 koní. Snížena přitom byla i spotřeba, a to o půl litru na 9,6 l/100 km. Ospravedlněn by tím mohl být i cenový nárůst o sto tisíc na 2 734 600 Kč.
Tolik k nabídce „krátké“ verze, která na délku měří 5 116 mm, na šířku 1 899 mm, na výšku 1 483 mm a disponuje rozvorem 3 035 mm. Zvolit ovšem od počátku můžete všechny tři modely v prodloužené variantě (V221), kdy rozvor naroste na 3 165 mm a celková délka na 5 246 mm. Po stránce jízdních výkonů přitom jediný rozdíl zaznamenáte u spotřeby modelu S 350 BlueTec, kdy větší model vyžaduje o desetinu paliva více. Jinak se žádná data nemění. Samozřejmě až na ceny, jež u základní verze narostly na 2 238 500 Kč. Za Hybrid pak dáte 2 389 750 Kč, S 500 vyjde na 2 831 400 Kč.
Zač ale vlastně platíte? Jednak za větší auto. Ve srovnání s minulou generací nová třída S narostla do výšky, délky i šířky. Čelní partie s tradiční maskou, která nyní nabízí větší porci chromu, jsou navíc o poznání vzpřímenější než dříve. Je proto více než působivé, že Mercedesu se povedlo snížit koeficient odporu vzduchu na pouhých Cd 0,24.
Je tedy zřejmé, odkud pramení úspora paliva. Další „vinu“ ovšem nese snížení hmotnosti vlivem použití většího množství hliníku (je z něj karoserie včetně střechy). Údaje všechna provedení nejsou k dispozici, v případě základního modelu S 350 BlueTec by ovšem mělo jít o dvacetikilové manko, díky čemuž by sedan na vahách vykazoval 1 900 kg. Vlivem za horka formované oceli by ovšem mělo dojít ke zvýšení torzní tuhosti na rekord ve třídě (40,5 kN/stupeň oproti předchozím 27,5 kN na stupeň).
Více než detaily k technice ovšem tisková zpráva oplývá informacemi o prostoru, komfortu a všemožných luxusních hračičkách, jimiž vás třída S obklopí od střechy po podlahu. Skvěle byste se měli cíti hlavně na zadních křeslech prodlouženého modelu, kde vzdálenost od předního sedadla narostla bez 133 milimetrů na rovný metr. Vybrat si přitom můžete hned s pěti druhů (základní model má jen dvě), přičemž v kombinaci se sklopnými opěradly předních sedadel lze z nové třídy S snadno vytvořit i mobilní ložnici.
Nejvyšší komfort pak zaručují příplatková sedadla Executive doplněná masážním strojkem. Díky možnosti sklonit je až o 43,5 stupňů však nová třída S přišla vůči předchůdci o třicet litrů v zavazadelníku - stále však nabízí dostatečných 530 l. Na druhou stranu, při jejich volbě získáváte prodloužení středového tunelu, jehož součástí se vzadu stávají speciální držáky nápojů užívající Peltierovu technologii k dlouhodobému ohřevu nebo naopak chlazení pití.
Ony masážní strojky, u nichž se automobilka hlásí k světovému prvenství, fungují na bázi horkého kamene. Mercedes-Benz přitom tuto technologii konzultoval s fyzioterapeuty, než se rozhodl zabudovat do opěradla 14 nezávislých vzduchových polštářů a vyhřívání. Díky tomu byste si bez rizika deformace zad měli užívat hned šesti programů, z nichž dva zahrnují i masáž „horkým kamenem“.
Samotné „fukary” umístěné v sedadle pak jako první na světě nabízejí technologií, která zaměstnává tzv. zpětný chod - to znamená, že třeba při chlazení nejprve přesměrují chladný vzduch ze svého okolí do povrchu sedadel, než začnou po čtyřech minutách chladit sedák zevnitř. Díky tomu by měl být zaručen pro lidské tělo co nejméně škodlivý přechod. Pokud byste ovšem chtěli z vozu udělat saunu, stačí jen dát klimatizaci a ohřev sedadel na maximum, přičemž pomocnou ruku vám podají také vyhřívané loketní opěrky, volant či dokonce dveřní panely.
Zajímavá je také bezpečnost na zadních sedadlech, kterou mají na svědomí nové bezpečnostní pásy. Namísto klasické spony zde totiž najdete malý vak, z nějž se spona vysouvá. Zároveň však vak obsahuje i malý airbag, který v případě nárazu redukuje tlak na hrudní koš a tím pádem i snižuje riziko poranění pasažérů. Podle interních měření Mercedesu by přitom tento systém měl poskytovat větší ochranu než klasická posuvná sedadla, v tomto však dozajista udělají jasno nezávislé testy.
Ale zpátky ke komfortu. Stejně jako v sauně můžete vzduch uvnitř nové třídy S osvěžit „aktivním parfémovacím systémem“, který je součástí paketu Air Balance. Něco podobného již nabízel Maybach, třícípá hvězda však technologii posunula ještě dále. Interiér tak osvěžujete manuálně, přičemž stejným způsobem volíte i míru dávky. Složení parfému je přitom natolik unikátní, že jeho molekuly by neměly zůstat na šatech pasažérů. Zároveň by ovšem paket Air Balance měl zabránit i proniknutí molekul z okolí vozu do kabiny, přičemž samotný vzduch je dokonce možné ještě osvěžit zvýšenou koncentrací záporně nabitých kyslíkových iontů.
Je tedy zřejmé, že pro komfort pasažérů německá značka udělala opravdu maximum. Což dokazuje i nový audiosystém, který - jak jinak - nabízí řadu světových prvenství. Ty se dotýkají především předních basových reproduktorů, které se nastěhovaly do 40litrové schrány umístěné v karoserii mezi vzpěrami. Mají tak údajně dokonalou rezonační komoru, díky které je zvuk nezkreslený. Ekvalizér je přitom možné ovládat skrze systém Comand, ke kterému je možné připojit celou řadu hudebních zařízení i přehrávačů DVD.
Mercedes-Benz navíc spolupracoval s počítačovými odborníky po celém světě na nové generaci celého multimediálního zařízení (naprogramování má přes 30 milionů řádek kódů, ale je otázka, jestli je to věc k chlubení), díky čemuž se může pochlubit technologií Intel Atom. Její procesory by přitom měly být shodné s kapacitou těch nejlepších domácích počítačů, díky čemuž třída S zastane nejen masážní salón, ale také kancelář. Nebo koncertní síň, což je „vina“ především dvou příplatkových audio systémů firmy Burmester (v základu je aparatura Mercedesu s deseti reproduktory).
Pochvalu bychom německé značce přitom měli udělit za fakt, že řidiče nadále ponechala pánem celé situace (i když nemusí být majitelem). Ten tak z bezpečnostních důvodů může ze svého místa ovládat nejen všechny zdroje audia a videa (samostatné ovládání má k dispozici každý pasažér, příkaz šoféra ale vždy převládá), ale rovněž veškeré hlavové opěrky. Dá se ovšem předpokládat, že s couváním mu bude pomáhat spíše zpětná kamera, jejíž obraz je přenášen na jeden ze dvou 12,3palcových displejů, které, jak jsme již zmínili, tvoří dvě třetiny palubní desky.
Na pravém displeji ovšem nenajdete pouze výstup z kamery nebo ovládání multimediálního systému či komfortních funkcí. Zobrazen je zde totiž také program Driveshow, který pasažérům poskytuje obdobné informace, jaké slýcháváme v letadlech. Jen vizuálně, nikoliv vokálně. Samozřejmostí je pak podpora map Googlu nebo volba rozličného podsvícení, což platí pro celý interiér.
Jen komfortem ovšem nová třída S není živa. Stejně jako předchozí generace tak i W222 přináší celou řadu technologických inovací, které jsou souhrnně nazvány Intelligent Drive. Tyto systémy přitom fungují na bázi senzorů a různých podpůrných programů, kdy monitorován je prostor kolem celého vozu. Mercedes tak prohlašuje, že vlajková loď bude chránit nejen pasažéry, ale i ostatní uživatele silničního provozu.
Konkrétně bychom se tedy měli těšit třeba na nový příplatkový systém Magic Body Control, který používá kamer na čelním okně k mapování silnice před vozem. Na základě naskenovaných nerovností vozovky jsou následně automaticky již dopředu upravovány nezávisle na sobě tlumiče, čímž má být zaručena vyšší bezpečnost, ovladatelnost i pohodlí.
K dispozici bude také vylepšený adaptivní tempomat Distronic Plus, který v zácpách dokáže sám řídit. A to vlivem asistence řízení, jež reaguje na vozy před vámi. Dále tu máme brzdový asistent BAS Plus, který již detekuje křižující dopravu nebo chodce a dokáže navýšit řidičův tlak na brzdný pedál. Obdobnou funkci má pak vyhrazenou i systém Active Lane Keeping Assist, který monitoruje jízdu ve zvoleném pruhu - ten v případě hrozby srážky aplikuje brzdnou sílu na jedné straně vozu ve snaze o jeho udržení mimo nebezpečí.
Chybět samozřejmě nemůže ani systém nočního vidění, který používá termální kameru a dokáže orámovat možné hrozby (osoby systém vidí na 160 metrů, zvířata pak na 100 m). Únavu řidiče pak monitoruje asistent Attention, jež vám po delší jízdě nabídne úpravu citlivosti řízení nebo ve spolupráci s navigací naznačí, kde byste si měli dát kávu.
Pokud se přitom bude jednat o výlet mimo civilizaci, dozajista oceníte nové adaptivní světlomety. Přičemž nová třída S má být prvním vozem na světě, který již nepoužívá žádnou žárovku, nýbrž sází na LEDky. Vpředu jich tak najdete 56 na každém světle, vzadu je to 35. Plus 4 na zadní mlhovku, dalších 300 je pak vyhrazeno interiéru.
I když jsme toho o německé limuzíně napsali už hodně, určitě o ní u nás nečtete naposledy. Přímo na místě premiéry vozu v Hamburku máme svého člověka, který vám již brzy zprostředkuje i první dojmy ze setkání s novým eSkem.
České ceny nového Mercedesu třídy S 2013
Galerie oficiálních fotografií nového Mercedesu třídy S 2013
Oficiální videa s novým Mercedesem třídy S 2013
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Onboard videa 12.24. 12:21 - Stepan
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch