Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Mercedes E 63 AMG možná dorazí jen s pohonem 4x4, zájem o 4x2 je malý
20.2.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Na domácím trhu se vrcholné modely s pohonem zadních kol prakticky neprodávají. V budoucnu by se tak jedna hnaná náprava vůbec nemusela objevit.
Snad celý automobilový svět se v současné době řídí tím, že tradice jsou tu od toho, aby se porušovaly. Co tedy v minulosti bylo adorováno a nikdy se neukázalo být zcela překonaným, dnes mizí do propadliště dějin. Prim v tomto směru hraje BMW, které se odklonem od letitých zvyklostí snaží konkurovat těm, kteří se s ním o zákazníky nikdy neprali. Tím sice mnichovská značka loví nové klienty, zároveň se však od ní odvracejí ti dosud loajální. Dosud přitom vzestup registrací naznačoval, že „pravdu má náčelník“, letos ale dost možná bude potvrzeno, že daná strategie nemusí být tak zcela bezchybná.
Proč zde ale o tom hovoříme? Z jednoho prostého důvodu. V Affalterbachu, kde sídlí AMG, se totiž rýsuje nová generace modelu E 63, která by na směřování divize BMW M mohla mít značný vliv. Šéf AMG Tobias Moers totiž uvedl, že jeho oddělení zvažuje, že by u novinky zcela upustilo od pohonu zadních kol. K mání by tedy byl pouze systém 4Matic, který měl být původně nabízen jen jako doplňková varianta a ještě nedávno vůbec nepřipadal v úvahu.
Z vedlejší linie se ovšem vyklubala ta hlavní, neboť zatímco verzi s pohonem zadní nápravy může pohánět maximálně 557 koní, model se systémem 4x4 dostal k dispozici rovněž silnější naladění 5,5litrového přeplňovaného osmiválce, jež produkuje koní 585. A poté jsou tu prodeje, které čtyřkolku více než favorizují. Po takto vybaveném modelu (či po spřízněném CLS 63 AMG 4x4) totiž sáhlo 95 % všech zákazníků.
Z výše uvedeného je tedy zřejmé, že minimálně na domácím trhu vyvíjí AMG verzi s pohonem zadní nápravy pouze pro pět procent všech kupujících, což není zrovna extrémně početná skupina. Na druhou stranu se právě z ní (a na jiných trzích půjde o vyšší číslo, třeba s pravostranným řízením 4Matic nekoupíte) se rekrutuje řada tradičních zákazníků, na které není dobré zapomínat.
Záměrům šéfa AMG se tedy divíme, a to i ve světle chystané rošády v motorovém prostoru. Nová generace vrcholného Éčka a čtyřdveřového kupé by totiž měla stávající 5,5litrový osmiválec M157 vyměnit za čtyřlitrové twin-turbo V8 M177. Tato pohonná jednotka aktuálně již pohání C 63 AMG, kde produkuje 510 koní. E 63 AMG by jich však mělo dostat k dobru o sto více. S takovým výkonem se logicky všechna čtyři kola vypořádají mnohém lépe než dvě, existují ale i silnější dvoukolky.
Vrátíme-li se k verzi s pohonem 4x4, u té je dle Moerse prostor k dalšímu navyšování výkonu. Systém 4Matic přitom má být naladěn jako třeba u Porsche 911 Turbo a objeví se i v dalších modelech divize. V jakých? V případě CLS 63 je situace samozřejmě jasná, co ale takové vrcholné Céčko? To si prý zatím má ponechat jen pohon zadní nápravy, neboť v hierarchii firmy je považováno za rozevlátého chuligána.
Dá se ovšem předpokládat, že jakmile se jednou mašinérie spustí, již zastavena nebude. Do budoucna tedy asi můžeme očekávat, že systém 4Matic se nejprve rozšíří jakožto doplňková varianta, než zcela ovládne prodeje a jednu hnanou nápravu vytlačí do zapomnění. Zpočátku přitom bude favorizovat zadní nápravu, posléze ale třeba přepřáhne hlavně na předek kvůli snížení spotřeby.
Pokud se přitom taková strategie stane realitou (a není vlastně důvod si myslet, že by vše dopadlo jinak), pak bude mít takový vývoj stoprocentně vliv na v úvodu zmíněné BMW, které ostatně již nyní zvažuje, že příští M5 osadí pohonem všech kol. Zatím sice půjde jen o verzi doplňkovou, ovšem pokud xDrive bude stejně žádaný jako 4Matic, pak jedna poháněná náprava nejspíše zmizí i z programu M divize. Takový je dnešní vývoj automobilového světa...






























Mercedes-Benz E 63 AMG je aktuálně nabízen s pohonem zadních nebo všech čtyř kol. V příští generaci však zřejmě bude zastoupena pouze druhá zmíněná varianta
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 3 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 4 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 6 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 7 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11