Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový koncept od Audi, A3 TDI clubsport quattro
17.5.2008 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Stalo se tradicí, že Audi i Volkswagen připravují pro každoroční setkání svých fandů u jezera Wörther v Rakousku nějakou specialitu. Audi tentokráte "vytunila" A3.
Je zvláštní shodou náhod, že sotva se objeví snímky produkční verze konceptu uvedeného na loňském Wörthersee, už tu máme koncept další.
Audi A3 TDI clubsport quattro je mixem majícím za úkol připomenout všechny možné úspěchy Audi v motoristickém sportu. Karoserie odkazuje na DTM, vyladěný dieselový motor pod kapotou na účinkování Audi R10 TDI v sérii Le Mans. A právě kolem možností motorů TDI se celá studie točí.
Koncept je prezentován jako nekompromisní sportovní nástroj ve všech aspektech. Výkonný motor, šestistupňová převodovka, pohon všech kol, 20" kola, uhlíkokeramické brzdy, speciálně upravený kontrolní systém umožňující nastavení reakce plynu, zvuku výfuku, charakteristiky posilovače řízení, citlivosti ESP a chování tlumičů podle přání řidiče.
Základem je samozřejmě třídveřové Audi A3, jenže jeho karoserie byla řádně upravena. Gril masky je mírně širší a jeho žebra mají vysoce lesklý černěný povrch. Přední nárazník dostal velmi agresivní tvar zvýrazňující "drsný" výraz auta. Na bocích vidíme rozšiřující lemy blatníků a prahové nástavce a zádi dominuje velké přítlačné křídlo (stejné, jako má Audi A4 jezdící v DTM) a dvě velké koncovky výfuku. Celkově je auto mírně delší, o 36 mm nižší a montáží velkých kol (9 J x 20", pneu 265/30 ZR 20) došlo i k rozšíření rozchodu na obou nápravách.
Uvnitř jsou umístěna skořepinová sedadla pro řidiče a spolujezdce vpředu a lavice vytvarovaná do podoby individuálních sedadel pro další dva pasažéry vzadu. Veškeré palubní přístroje mají bílé pozadí, volant i část středové konzoly s navigací byly převzaty z R8.
O pohon se stará upravený doulitrový diesel, který velmi dobře známe z nabídky koncernových značek. Bylo na něj naroubováno větší turbodmychadlo a jeho výkon je 165 kW (224 koní) a krouticí moment 450 Nm v 1750 ot/min. To umožňuje cca 1500 kilo těžkému vozu zrychlit z nuly na sto za 6,6 sekundy a pokračovat až do 240 km/h.
Auto je vybaveno speciálním výfukovým systémem s nastavovatelnými rezonančními komorami na obou větvích, které umožňují dosáhnout "hutného" zvuku.
Na motor navazuje kompaktní 6° manuální převodovka s krátkou řadicí pákou a otevřenou hliníkovou kulisou. O přenos výkonu na silnici se stará starý známý systém s Haldexem, kdy za normálních podmínek jde většina výkonu na přední nápravu a až v případě nutnosti se připojuje ta zadní.
Zadní brzdy jsou standardní, na přední nápravě jsou šestipístkové brzdiče kombinované s uhlíko-keramickými kotouči.
Osobně si myslím, že tento koncept svou cestu do výroby nenajde. Svým způsobem ho lze považovat za něco jako R8 TDI pro "chudé", ale v reálném světě takové auto moc smysl nemá. Audi se touto cestou podle mého názoru snaží "prodat" veškeré úsilí věnované vývoji dieselových motorů.
V jedné části tiskové zprávy provázející představení A3 TDI CS se píše, že pro tak vyladěný TDI motor, jaký má toto auto, nelze najít benzínový ekvivalent. Doslova tam stojí "The ultra-efficient two-liter engine attains a power-to-displacement ratio of 83.8 kW (113.8 hp) per liter, and torque-to-displacement ratio of 228.7 Nm (168.68 lb-ft) per liter - figures which comparable gasoline engines are simply unable to match." Sám netuším, co si o tom myslet, jen snad, že se autor nadýchal zplodin jeho milovaného TDI. Vždyť samo Audi např. do S3 montuje benzínový přeplňovaný dvoulitr o výkonu 270 koní, který by zajisté slušel i představované kreaci.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 2 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024 - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
27.11.2024 - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva