Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Jaguar XJ se rýsuje, v roce 2019 dorazí jako superluxusní hybrid
18.3.2016 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Po několika měsících dohadů dostala nová generace vlajkové lodi Jaguaru zelenou. Bez poutavého vzhledu a hybridní techniky se neobejde.
Pro britský Jaguar je posledních pět let poměrně šťastným obdobím. V Evropě se mu daří s [0000018760 XE]] a F-Pace, které se společně postarají o plné vytížení výrobních kapacit. Sesterský Land Rover tak už bude muset začít vyrábět na Slovensku. Něco takového jsme už psali v souvislosti s plány značky pro příští roky, přičemž pozornost byla věnována nejluxusnějšímu sedanu XJ, respektive jeho příští generaci.
K té se také nyní vracíme, jelikož potvrzení o jeho budoucí výrobě padlo nyní znovu, a sice s podrobnosti, které si nemůžeme nechat pro sebe. První dobrou zprávou je, že další XJ skutečně bude a že se jako koncepční vůz ukáže v roce 2018, tedy při příležitosti 50. výročí původního XJ. Jako hypermoderní a dle prvních skic jistě i velmi stylovou limuzínu pak uvidíme v produkční verzi v roce následujícím. Spekulovalo se prý také, že by se XJ mohlo stát SUV ideově blízkému Range Roveru Sport. Nakonec to bude sedan, což je podle našeho názoru jedině dobře.
Šéfdesignér Ian Callum ostatně tvrdí, že SUV F-Pace neaspiruje na titul vlajkové lodi, u prémiových značek je třeba mít shovívavější auta jako je XJ a F-Type, což v podstatě znamená vozy s tradiční karoserií, které značka vyrábí historicky. „Celá podstata je v luxusu, takže takové auto (luxusní limuzínu) potřebujeme a vždy potřebovat budeme“. Je to ostatně i ve shodě s prohlášením Iana Robertsona, člena představenstva konkurenčního BMW. Dle jeho slov se připravované SUV Cullinan značky Rolls-Royce také nebude ucházet o titul vlajkové lodi, nadále jí bude reprezentovat model Phantom.
Vše zmíněné souvisí s vývojem trhu a snaze ještě nějak dostát historickým základům značky. Nejen BMW řady 7, ale i Mercedes třídy S vždy byly pomyslnou výkladní skříní nejmodernějších technologií obou značek a Jaguar se v tomto segmentu nebude při snaze uspět moci pouštět do experimentování. K úspěchu však bude potřeba mít také skutečně dobrý technický základ. U Jaguaru tak ve vývojovém oddělení podle zástupců značky pracují na elektrifikaci a technice pro autonomní jízdu.
Na to ale auta zatím nejezdí, důležitá je primárně konstrukce samotného auta. Za základ nováho XJ poslouží hliníková platforma D7a z modelu XF, která však v některých částech nahradí hliník karbonem. Panely z uhlíkových vláken bude do konstrukce snadné dostat, jelikož plošina D7a je spojená pomocí nýtů a lepidla. Nás ale více zajímá samozřejmě stroj, který by měl odlehčenou krásku rozhýbávat. V té souvislosti je zmiňována soustava V6 a elektromotoru stavějící budoucí XJ do role plug-in hybridu. Šestiválec by přitom měl být zcela nový - řady Igenium, která přinesla nové čtyřválce modelu XE, a nahradil by tak jednotku AJ-V6 i osmiválec AJ-V8 vyráběné od roku 2000.
Nový motor se šesti písty jistě přijde v benzinovém i naftovém provedení, avšak pro XJ zatím není jasné, který druh paliva zvolí - pokud tedy ne oba, což je také stále jedna z možností. Jistější je údajně fakt, že revoluční kroky budou podniknuty v kabině, protože Jaguar slibuje významnou změnu úrovně kvality zpracování i použitých materiálů. Jasné se zdá být také podstatně luxusnější ztvárnění než v případě menších modelů XE a XF, vítané pak multimediální rozhraní, u něhož má Jaguar ještě poměrně výrazné rezervy.
Dotykovými plochami na středovém tunelu by se u nového XJ měla ovládat nejen řada funkcí vozu (podobně jako v případě BMW řady 7 - pozn. autora), ale také převodovka a informačně zábavní rozhraní. Daleko sympatičtější ovšem je, že se novinka nebude hnát za masivními investicemi do kapitálu, jako je tomu u její konkurence, jelikož se chce soustředit čistě na kreativitu. Mohli bychom se tak dočkat zajímavého luxusního křižníku stavěného s tou nejúzkostlivější péčí. V tomto segmentu jde dle našeho soudu o krok tím správným směrem…
Jaguar XJ v nové generaci si Autocar představuje nějak takto. Půjde o velmi elegantně zabalenou hybridní techniku doprovázenou nejmodernějšími technologiemi.
Zde je vlajková loď na dřívější neoficiální ilustraci...
...která přišla i s polemikou na téma varianty XJ Coupe jako náhrady za absentující model XK.
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejčtenější články
- Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Onboard videa 12.24. 12:21 - Stepan
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch