Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Jaguar XF 2016 v detailech, k mání bude opět i jako kombi
2.4.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa, ilustrace) Nové XF je lehčí a tužší, prostornější a úspornější. Vrcholné XF S nabídne 380 koní, s nimiž stovku pokoří za 5,3 s.
Novou generaci Jaguaru XF jsme si mohli představit již minulý týden, přičemž v mezičase jsme přišli také s úvahou, jež se týkala designu exteriéru. Za to jsme se dočkali spršky výčitek, ale s tím už se asi budeme muset vyrovnat. Na toto téma bychom už dodali jen tolik, že v žádném případě nepovažujeme britskou novinku za ošklivou. Pouze nám přišlo, že kdysi tolik odvážná značka v posledních letech ve svém snažení poněkud polevila. Zda díky tomu skončí ve stejné pasti jako Audi, či zda včas přepřáhne výhybku, to je prozatím otázkou. Dané téma tak ponecháme stranou a místo toho se pustíme do odhalování dalších detailů.
Začít můžeme rozměry, které počítají s délkou 4 954 mm, která byla ve srovnání s předchozí generací zkrácena o sedm milimetrů. Mimo to tu máme o 66 mm kratší přední převis, zatímco rozvor mezi nápravami byl natažen o 51 milimetrů na 2 960 mm. Ač je tak novinka navíc o tři milimetry nižší, prostor pro posádku se zvětšil, a to zejména na zadních sedadlech. V oblasti hlavy bylo přidáno 27 milimetrů, v oblasti loktů 24 mm a v rámci nohou přibylo 15 mm.
Lepší je rovněž aerodynamika, neboť koeficient odporu vzduchu poklesl z 0,29 na 0,26. Nižší je i hmotnost, neboť díky přechodu na novou modulární platformu iQ[Al] britská novinka zhubla vůči předchůdci o 190 kilogramů. Základní model osazený dvoulitrovým dieselem o výkonu 163 koní tak má být o 80 kg lehčí než nejbližší konkurence, což se projevilo také na udávané průměrné spotřebě 3,9 l/100 km. Torzní tuhost nového Jaguaru XF ovšem oproti tomu narostla o 28 procent.
Přesunout se můžeme k podvozku, který používá vpředu dvojité lichoběžníky a vzadu víceprvkovou nápravu typu Integral Link. Hmotnost přitom byla mezi předek a zadek rozložena v poměru 50:50, na čemž má hlavní zásluhu podíl využití oceli především v zadních partiích. Z toho důvodu nový Jaguar XF není celohliníkový, pyšnit se ovšem má prvotřídní ovladatelností a jízdními vlastnostmi.
V tomto směru může dále podat pomocnou ruku systém Adaptive Dynamics, který stokrát za sekundu monitoruje náklony karoserie a 500krát za sekundu pohyb kol, načež následně stavu vozovky uzpůsobí nastavení tlumičů. Kromě toho je možné za příplatek u modelů V6 sáhnout po technologii Configurable Dynamics, díky níž lze kromě tlumičů individuálně nastavit i řízení, odezvu motoru a rychlost řazení osmistupňového automatu.
Dosud jsme přitom měli na mysli zejména model osazený pohonem zadních kol, mimo to byl ovšem nový Jaguar XF od počátku vyvíjen i jako varianta 4x4. Daný systém vychází z technologie použité pro model F-Type, spřažen je však poprvé s režimem Adaptive Surface Response, který dokáže identifikovat daný povrch jako třeba sníh nebo šotolinu a tomu automaticky přizpůsobí mapování motoru, převodovky i řízení.
Mimo to tu máme ještě technologii All-Surface Progress Control, která v rychlostech od 3,6 do 30 km/h automaticky ovládá plyn a brzdy a napomáhá tak řidiči dosáhnout optimální trakce. Ten přitom pouze ovládá volant. Samotné řízení navíc profituje z elektrického posilovače EPAS, který je uzpůsoben monitoringu jízdních pruhů či automatickému parkingu a zároveň redukuje spotřebu dieselových modelů o 2 a benzinových o 3 procenta.
V rámci pohonných jednotek víme tolik, že dvoulitrový diesel z rodiny Ingenium bude naladěn na 163 nebo 180 koní. Ty pak má na zadní kola přenášet šestistupňový manuál či za příplatek rovněž automatická převodovka. Ta je přitom standardně spřažena s přeplňovaným benzinovým dvoulitrem, který taktéž zadní nápravu zásobuje 240 koňmi. V jeho případě lze počítat s akcelerací na stovku za rovných 7 sekund, zatímco průměrná spotřeba činí 7,5 l/100 km.
Čistě s pohonem zadních kol počítá také dieselový třílitr naladěný na 300 koní, zatímco ten benzinový o výkonu 340 nebo 380 koní již může být spřažen rovněž se systémem 4x4. V obou případech je standardem osmistupňový automat, přičemž dieselové XF s ním zvládá sprint na stovku za 5,5 sekundy a v průměru si řekne o 5,5 litru paliva na 100 km. Silnější benzinový model pak metu 100 km/h pokoří již za 5,3 s, žíznivost však narostla na 8,3 l/100 km.
Motorový prostor ale tímto opustíme a místo toho zamíříme do kabiny, které dominují dva displeje. Pro řidiče je určen 12,3palcový, který supluje přístrojový štít, zatímco středovou dotykovou 10,2palcovou obrazovku může díky technologii Dual View užívat také spolujezdec. Mimo to dorazilo také hlasové ovládání či interní harddisk o kapacitě 60 GB, ze kterého šestina je určena pro uskladnění vašeho hudebního archivu.
Co se audio systémů týče, Jaguar počítá s nemalou selekcí, jíž bude korunovat aparatura Meridian se 17 reproduktory o výkonu 825 wattů. Zmínit můžeme i čtyřjádrový procesor, který zprostředkovává připojení k internetu a umožňuje přenos dat rychlostí 1 Gbit za sekundu. A aby toho nebylo málo, pak zde máme laserový head-up displej, který vůči konvenčním systémům konkurence nabízí vyšší rozlišení promítaného obrazu.
Bezpečnostní stránku zastupují autonomní brzdy, již zmíněný monitoring jízdních pruhů či adaptivní tempomat. Nechybí ani detekce dopravních značek, která dokonce dokáže vůz na základě aktuální situace zpomalit či naopak zrychlit. Kromě toho tu máme také vůbec poprvé u Jaguaru plnohodnotná LEDková světla, která mají zaručit barevnou teplotu blízkou dennímu světlu a tak napomáhat při jízdě v šeru a ve tmě.
K dispozici jsou již i předběžné české ceny, které startují na částce 1 149 742 Kč za základní diesel se standardním manuálem. Vrcholné XF S AWD naladěné na 380 koní by poté mělo být k dispozici od 1 962 741 Kč. Tyto sumy se ovšem mohou změnit, stejně jako budou doplněny o další částky v závislosti na zvolené výbavě. Ta přitom počítá s úrovněmi XF Pure, XF Prestige, XF R-Sport, XF Portfolio a XF S.
Tím se dostáváme na konec dnešního obsáhlejšího představení, s Jaguarem XF však ještě tak zcela nekončíme. Souběžně s premiérou sedanu se totiž objevily informace související s příchodem kombíku Sportbrake. Ten je aktuálně ve vývoji, přesné datum příchodu na trh však aktuálně není známo. Jisté je pouze tolik, že o jeho design se taktéž postará Ian Callum a že technologie i motory budou identické jako u méně praktické varianty.
Ilustrace možné podoby nového Jaguaru XF Sportbrake

Oficiální fotogalerie nového Jaguaru XF
Jaguar XF S
Jaguar XF R-Sport
Jaguar XF Prestige
Jaguar XF Portfolio
Digitální displeje nového Jaguaru XF
Konstrukce a ilustrace nového Jaguaru XF
Technické parametry nového Jaguaru XF
Předběžné české ceny nového Jaguaru XF
Zdroje: Jaguar, [https://designrm.wordpress.com/2015/03/26/jaguar-xf-sportbrake-2/ RM.Design]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB