Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Jaguar XF 2016 v detailech, k mání bude opět i jako kombi
2.4.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa, ilustrace) Nové XF je lehčí a tužší, prostornější a úspornější. Vrcholné XF S nabídne 380 koní, s nimiž stovku pokoří za 5,3 s.
Novou generaci Jaguaru XF jsme si mohli představit již minulý týden, přičemž v mezičase jsme přišli také s úvahou, jež se týkala designu exteriéru. Za to jsme se dočkali spršky výčitek, ale s tím už se asi budeme muset vyrovnat. Na toto téma bychom už dodali jen tolik, že v žádném případě nepovažujeme britskou novinku za ošklivou. Pouze nám přišlo, že kdysi tolik odvážná značka v posledních letech ve svém snažení poněkud polevila. Zda díky tomu skončí ve stejné pasti jako Audi, či zda včas přepřáhne výhybku, to je prozatím otázkou. Dané téma tak ponecháme stranou a místo toho se pustíme do odhalování dalších detailů.
Začít můžeme rozměry, které počítají s délkou 4 954 mm, která byla ve srovnání s předchozí generací zkrácena o sedm milimetrů. Mimo to tu máme o 66 mm kratší přední převis, zatímco rozvor mezi nápravami byl natažen o 51 milimetrů na 2 960 mm. Ač je tak novinka navíc o tři milimetry nižší, prostor pro posádku se zvětšil, a to zejména na zadních sedadlech. V oblasti hlavy bylo přidáno 27 milimetrů, v oblasti loktů 24 mm a v rámci nohou přibylo 15 mm.
Lepší je rovněž aerodynamika, neboť koeficient odporu vzduchu poklesl z 0,29 na 0,26. Nižší je i hmotnost, neboť díky přechodu na novou modulární platformu iQ[Al] britská novinka zhubla vůči předchůdci o 190 kilogramů. Základní model osazený dvoulitrovým dieselem o výkonu 163 koní tak má být o 80 kg lehčí než nejbližší konkurence, což se projevilo také na udávané průměrné spotřebě 3,9 l/100 km. Torzní tuhost nového Jaguaru XF ovšem oproti tomu narostla o 28 procent.
Přesunout se můžeme k podvozku, který používá vpředu dvojité lichoběžníky a vzadu víceprvkovou nápravu typu Integral Link. Hmotnost přitom byla mezi předek a zadek rozložena v poměru 50:50, na čemž má hlavní zásluhu podíl využití oceli především v zadních partiích. Z toho důvodu nový Jaguar XF není celohliníkový, pyšnit se ovšem má prvotřídní ovladatelností a jízdními vlastnostmi.
V tomto směru může dále podat pomocnou ruku systém Adaptive Dynamics, který stokrát za sekundu monitoruje náklony karoserie a 500krát za sekundu pohyb kol, načež následně stavu vozovky uzpůsobí nastavení tlumičů. Kromě toho je možné za příplatek u modelů V6 sáhnout po technologii Configurable Dynamics, díky níž lze kromě tlumičů individuálně nastavit i řízení, odezvu motoru a rychlost řazení osmistupňového automatu.
Dosud jsme přitom měli na mysli zejména model osazený pohonem zadních kol, mimo to byl ovšem nový Jaguar XF od počátku vyvíjen i jako varianta 4x4. Daný systém vychází z technologie použité pro model F-Type, spřažen je však poprvé s režimem Adaptive Surface Response, který dokáže identifikovat daný povrch jako třeba sníh nebo šotolinu a tomu automaticky přizpůsobí mapování motoru, převodovky i řízení.
Mimo to tu máme ještě technologii All-Surface Progress Control, která v rychlostech od 3,6 do 30 km/h automaticky ovládá plyn a brzdy a napomáhá tak řidiči dosáhnout optimální trakce. Ten přitom pouze ovládá volant. Samotné řízení navíc profituje z elektrického posilovače EPAS, který je uzpůsoben monitoringu jízdních pruhů či automatickému parkingu a zároveň redukuje spotřebu dieselových modelů o 2 a benzinových o 3 procenta.
V rámci pohonných jednotek víme tolik, že dvoulitrový diesel z rodiny Ingenium bude naladěn na 163 nebo 180 koní. Ty pak má na zadní kola přenášet šestistupňový manuál či za příplatek rovněž automatická převodovka. Ta je přitom standardně spřažena s přeplňovaným benzinovým dvoulitrem, který taktéž zadní nápravu zásobuje 240 koňmi. V jeho případě lze počítat s akcelerací na stovku za rovných 7 sekund, zatímco průměrná spotřeba činí 7,5 l/100 km.
Čistě s pohonem zadních kol počítá také dieselový třílitr naladěný na 300 koní, zatímco ten benzinový o výkonu 340 nebo 380 koní již může být spřažen rovněž se systémem 4x4. V obou případech je standardem osmistupňový automat, přičemž dieselové XF s ním zvládá sprint na stovku za 5,5 sekundy a v průměru si řekne o 5,5 litru paliva na 100 km. Silnější benzinový model pak metu 100 km/h pokoří již za 5,3 s, žíznivost však narostla na 8,3 l/100 km.
Motorový prostor ale tímto opustíme a místo toho zamíříme do kabiny, které dominují dva displeje. Pro řidiče je určen 12,3palcový, který supluje přístrojový štít, zatímco středovou dotykovou 10,2palcovou obrazovku může díky technologii Dual View užívat také spolujezdec. Mimo to dorazilo také hlasové ovládání či interní harddisk o kapacitě 60 GB, ze kterého šestina je určena pro uskladnění vašeho hudebního archivu.
Co se audio systémů týče, Jaguar počítá s nemalou selekcí, jíž bude korunovat aparatura Meridian se 17 reproduktory o výkonu 825 wattů. Zmínit můžeme i čtyřjádrový procesor, který zprostředkovává připojení k internetu a umožňuje přenos dat rychlostí 1 Gbit za sekundu. A aby toho nebylo málo, pak zde máme laserový head-up displej, který vůči konvenčním systémům konkurence nabízí vyšší rozlišení promítaného obrazu.
Bezpečnostní stránku zastupují autonomní brzdy, již zmíněný monitoring jízdních pruhů či adaptivní tempomat. Nechybí ani detekce dopravních značek, která dokonce dokáže vůz na základě aktuální situace zpomalit či naopak zrychlit. Kromě toho tu máme také vůbec poprvé u Jaguaru plnohodnotná LEDková světla, která mají zaručit barevnou teplotu blízkou dennímu světlu a tak napomáhat při jízdě v šeru a ve tmě.
K dispozici jsou již i předběžné české ceny, které startují na částce 1 149 742 Kč za základní diesel se standardním manuálem. Vrcholné XF S AWD naladěné na 380 koní by poté mělo být k dispozici od 1 962 741 Kč. Tyto sumy se ovšem mohou změnit, stejně jako budou doplněny o další částky v závislosti na zvolené výbavě. Ta přitom počítá s úrovněmi XF Pure, XF Prestige, XF R-Sport, XF Portfolio a XF S.
Tím se dostáváme na konec dnešního obsáhlejšího představení, s Jaguarem XF však ještě tak zcela nekončíme. Souběžně s premiérou sedanu se totiž objevily informace související s příchodem kombíku Sportbrake. Ten je aktuálně ve vývoji, přesné datum příchodu na trh však aktuálně není známo. Jisté je pouze tolik, že o jeho design se taktéž postará Ian Callum a že technologie i motory budou identické jako u méně praktické varianty.
Ilustrace možné podoby nového Jaguaru XF Sportbrake
Oficiální fotogalerie nového Jaguaru XF
Jaguar XF S
Jaguar XF R-Sport
Jaguar XF Prestige
Jaguar XF Portfolio
Digitální displeje nového Jaguaru XF
Konstrukce a ilustrace nového Jaguaru XF
Technické parametry nového Jaguaru XF
Předběžné české ceny nového Jaguaru XF
Zdroje: Jaguar, [https://designrm.wordpress.com/2015/03/26/jaguar-xf-sportbrake-2/ RM.Design]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 4 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
před hodinou - První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 3 hodinami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 4 hodinami - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 6 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva