Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Ford Mondeo dostane motor 1,5 EcoBoost, tříválec to ale není
12.4.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ford jde cestou mikroskopického downsizingu. Místo či vedle motoru 1,6 EcoBoost bude v novému Mondeu a Fusionu nabízet i jednotku s objemem 1,5 litru.
Příběh nového Fordu Mondeo (všimněte si, že už jsme raději přestali používat označení modelového roku...) je pro Evropana poněkud trpký. Ve své vlastní kůži se vůz odhalil už před rokem po boku nového Fusionu pro USA, od té doby ale slýcháme jen o odkladech jeho příchodu na trh. Poslední zprávy hovoří o modelovém roce 2015 a to nelze nazvat dohlednou dobou.
Ford i přes odkládání začátku výroby a prodejů vozu v Evropě takové auto vyrábí a prodává jinde. V Americe je to již zmiňovaný Fusion a dříve než na Starý kontinent dojde i na Čínu. Právě tam, na autosalonu v Šanghaji, se Mondeo představí příští týden jako žhavá novinka s tímto jménem a aby snad nezůstalo jen u toho, přiveze s sebou i nový motor.
Ford zatím jen potvrdil, že se tak stane, z dřívějších informací o čínském debutu Mondea ale víme více. Původně se mělo zato, že půjde o další tříválec, neboť některým zřejmě nedávala kumulace čtyřválcových 1,6 a 1,5 (či nahrazení jednoho motoru druhým) v nabídce smysl, naopak Ford už dříve zmiňoval, že objem tříválce je možné navýšit až na tuto metu, Leč není to pravdou, motor je čtyřválcový a nový není jen jeho zdvihový objem, přináší i pár dalších novinek.
Začneme-li u známých parametrů, pak motor disponuje prakticky stejnými hodnotami jako 1,6 EcoBoost s výkonem 134 kW. Jeho možnosti tedy končí na 132 kW (180 koní) v 6 000 ot./min, maximum točivého momentu 240 Nm je posazeno do rozmezí 1 500 a 4 500 ot./min. To jsou opravdu skoro totožná čísla jako u jedna-šestky (výkon znáte, točivý moment vrcholí 250 Nm) a Ford také říká, že motor dodá vozu prakticky totožnou dynamiku při nižší spotřebě paliva.
Konkrétní hodnoty zatím neznáme, podle automobilky se ale o vyšší efektivitu nestará jen nižší objem, ale třeba i integrované výfukové potrubí nebo jeho schopnost zcela vyřadit z činnosti vodní čerpadlo, což pomůže rychlejšímu zahřátí. Zde ale musí být přínos minimální, pokud vůbec nějaký - už odpradávna se u studeného spalovacího motoru otevírá díky jednoduchému prvku jménem termostat pouze malý chladící okruh a nejsme si jisti, jak moc zrychlí zahřátí, když voda bude stát zcela.
Hlavní důvody pro nabídnutí jedna-pětky místo šestnáctistovky tak nakonec mohou být prozaičtější. Ford přiznává, že se chce lépe uplatnit na trzích, jejichž regulátoři zvýhodňují vozy s motorem o objemu 1,5 litru nebo nižším a do toho nová verze Mondea zapadne.
Více se snad dozvíme příští týden z Šanghaje, informace by to měly být relevantní i pro Evropu. Otázkou ale zůstává a zůstane, od kdy...
Tohle je Americký Fusion 2013, o kterém jsme svého času hovořili jako o Mondeu 2012. Dnes je jasné, že dojde až na Mondeo 2014, a to v Číně, v Eropě si počkáme ještě další chvíli
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 21 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 16 minutami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch