Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Ford Mondeo dostane motor 1,5 EcoBoost, tříválec to ale není
12.4.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ford jde cestou mikroskopického downsizingu. Místo či vedle motoru 1,6 EcoBoost bude v novému Mondeu a Fusionu nabízet i jednotku s objemem 1,5 litru.
Příběh nového Fordu Mondeo (všimněte si, že už jsme raději přestali používat označení modelového roku...) je pro Evropana poněkud trpký. Ve své vlastní kůži se vůz odhalil už před rokem po boku nového Fusionu pro USA, od té doby ale slýcháme jen o odkladech jeho příchodu na trh. Poslední zprávy hovoří o modelovém roce 2015 a to nelze nazvat dohlednou dobou.
Ford i přes odkládání začátku výroby a prodejů vozu v Evropě takové auto vyrábí a prodává jinde. V Americe je to již zmiňovaný Fusion a dříve než na Starý kontinent dojde i na Čínu. Právě tam, na autosalonu v Šanghaji, se Mondeo představí příští týden jako žhavá novinka s tímto jménem a aby snad nezůstalo jen u toho, přiveze s sebou i nový motor.
Ford zatím jen potvrdil, že se tak stane, z dřívějších informací o čínském debutu Mondea ale víme více. Původně se mělo zato, že půjde o další tříválec, neboť některým zřejmě nedávala kumulace čtyřválcových 1,6 a 1,5 (či nahrazení jednoho motoru druhým) v nabídce smysl, naopak Ford už dříve zmiňoval, že objem tříválce je možné navýšit až na tuto metu, Leč není to pravdou, motor je čtyřválcový a nový není jen jeho zdvihový objem, přináší i pár dalších novinek.
Začneme-li u známých parametrů, pak motor disponuje prakticky stejnými hodnotami jako 1,6 EcoBoost s výkonem 134 kW. Jeho možnosti tedy končí na 132 kW (180 koní) v 6 000 ot./min, maximum točivého momentu 240 Nm je posazeno do rozmezí 1 500 a 4 500 ot./min. To jsou opravdu skoro totožná čísla jako u jedna-šestky (výkon znáte, točivý moment vrcholí 250 Nm) a Ford také říká, že motor dodá vozu prakticky totožnou dynamiku při nižší spotřebě paliva.
Konkrétní hodnoty zatím neznáme, podle automobilky se ale o vyšší efektivitu nestará jen nižší objem, ale třeba i integrované výfukové potrubí nebo jeho schopnost zcela vyřadit z činnosti vodní čerpadlo, což pomůže rychlejšímu zahřátí. Zde ale musí být přínos minimální, pokud vůbec nějaký - už odpradávna se u studeného spalovacího motoru otevírá díky jednoduchému prvku jménem termostat pouze malý chladící okruh a nejsme si jisti, jak moc zrychlí zahřátí, když voda bude stát zcela.
Hlavní důvody pro nabídnutí jedna-pětky místo šestnáctistovky tak nakonec mohou být prozaičtější. Ford přiznává, že se chce lépe uplatnit na trzích, jejichž regulátoři zvýhodňují vozy s motorem o objemu 1,5 litru nebo nižším a do toho nová verze Mondea zapadne.
Více se snad dozvíme příští týden z Šanghaje, informace by to měly být relevantní i pro Evropu. Otázkou ale zůstává a zůstane, od kdy...
Tohle je Americký Fusion 2013, o kterém jsme svého času hovořili jako o Mondeu 2012. Dnes je jasné, že dojde až na Mondeo 2014, a to v Číně, v Eropě si počkáme ještě další chvíli
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejčtenější články
- Šéf sportovní divize Mercedesu je totálně mimo. I po fiasku hybridního C63 věří, že si lidé místo pro V8 přijdou pro elektromotor
3.10.2024 - VW Golf během tří generací zdražil téměř na dvojnásobek. Němci vyjmenovali důvody, které k tomu vedly
3.10.2024 - Nový rekord silniční F1 Mercedesu z Nordschleife ukazuje hlavně slabiny pohonu, na záznam z jízdy se chvílemi nedá dívat
3.10.2024 - Do Evropy míří čínská značka, která levným soupeřem Octavie válcuje Škodu, sem ale táhne s jiným zbožím
3.10.2024 - Ruskému trhu s ojetinami dodnes vládne Lada, po které Češi toužili naposledy před 35 léty. Proč tomu tak je?
3.10.2024
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- vyber motorky 11.02. 07:41 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.