Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové plány pro Alfu Romeo, Ferrari, Fiat, Chrysler, Jeep, Maserati a Ram v detailech
7.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf italsko-amerického koncernu představil výhled na příštích 5 let. V plánu jen a jen růst, dojde ale ve všech případech k jeho naplnění?
Co jsme v článku o bývalé samostatné značce SRT slíbili, to samozřejmě i plníme. Představit vám tak můžeme plán Sergia Marchionneho, šéfa koncernu Fiat Chrysler Automobiles, podle kterého by v následujících pěti letech mělo dojít k přechodu z červených do černých čísel. Otázkou je, zda se tak skutečně stane, zejména v případě Alfy Romeo jsme tu poslední dobou měli záchranných plánů hned několik, zatím to ale nevypadá, že by některý opravdu fungoval. Možné změny navíc již rovnou připouští i samotný Marchionne, na ty se však zaměříme vždy v rámci jednotlivých značek.
Alfa Romeo
Kromě standardního kupé 4C a Spideru chystá Alfa Romeo i ostré provedení
Začít můžeme tou zřejmě nejdiskutovanější značkou v rámci celého koncernu. Alfa Romeo poslední dobou spíše než aby vydělávala velké peníze a starala se o zlepšování image značky balancuje na okraji finančního kolapsu. Podle Marchionneho značka ale nabídne „nejlepší architektury pohonu zadní nebo obou náprav ve své třídě, a to dokonce na globální úrovni“, což by ji mělo od krachu zachránit. To ale znamená významnou obměnu portfolia.
V oučasnosti je naplánováno, že v závěru příštího roku se ukáže nová Giulia, jinak také konkurence pro BMW řady 3. Po jejím debutu automobilka pošle k vodě hatchback MiTo a místo něj představí dva nové kompakty, dvě SUV a jednu „specialitku“, jež by se měla vztahovat k modelu 4C. S největší pravděpodobností tedy půjde o zamýšlené provedení RS, o kterém se v poslední době hodně mluvilo.
Všechny tyto modely měly spoléhat na tři benzinové a dva dieselové motory. V prvním táboře najdeme dva čtyřválce a jeden šestiválec, druhý je rozdělen rovnoměrně. Ohledně výkonů značka mnoho podrobností nesdělila, u benzinového šestiválce se však v případě vrcholného naladění očekává 500 koní. S těmito agregáty má dorazit vzrušující italský design, který doplní nízká hmotnost, navíc v mnoha případech ideálně rozložená mezi nápravy v poměru 50:50. Všechny tyto změny by pak měly vést k až abnormálnímu růstu prodejů - z loňských 74 000 registrací se jich v roce 2018 má stát čtyři sta tisíc.
Ferrari
Ferrari California T je novinkou pro letošní rok, v tom příštím zřejmě dorazí omlazené kupé 458 Italia
Jelikož značku Dodge jsme již zmínili v samostatném článku, můžeme se po Alfě Romeo vypravit rovnou do Maranella. Zde má přitom i nadále vznikat maximálně 7 000 nových vozů ročně, jenže ani to podle Marchionneho není nezměnitelnéí dogma. S ohledem na zvyšující se poptávku v dříve neprobádaných koutech světa (Čína, Jižní Amerika) by tato kvóta klidně mohla časem narůst na 10 000 exemplářů. Výjimečnost značky však musí být v každém případě zachována.
Samotné modely pak mají ve výrobě vždy vydržet čtyři roky, než je vystřídá verze M (modificato) de facto značící facelift. I když ten v případě Ferrari může být opravdu zásadní, jak nám dokazuje nedávná minulost. Asi jen málokdo totiž ví, že Ferrari F430 bylo víceméně „jen“ vylepšeným modelem 360 Modena. Interní kód druhého jmenovaného totiž zní F136, u prvního je to pak F136M.
Podle tohoto vzorce bychom se přitom měli v brzké době dočkat modernizovaného Ferrari 458 Italia, jemuž čtyřletý životní cyklus končí právě letos. Otázkou přitom je, co nabídne pod kapotou - podle spekulací by klidně mohlo jít o přeplňovanou V6, která by nahradila atmosférický osmiválec. Tím by ostatně došlo k většímu propojení s Formulí 1, do které se nadále bude značně investovat. Jedním z důvodů je také fakt, že od roku 2008 automobilka nevyhrála jediný titul.
Fiat
Nový Fiat 500X se zatím ukázal jen na patentových snímcích
Túra po italských automobilkách pomalu připomíná horskou dráhu - s Alfou Romeo jsme byli dole, s Ferrari nahoře. Nyní ale před sebou máme opětovně sešup, řeč totiž bude o Fiatu. I v jeho případě se ale máme dočkat značného zlepšení, a to především díky představení nové nízkonákladové značky, která by se od konce příštího roku měla v Evropě postavit modelům Dacie. Kromě toho pak Fiat chystá i sporťák s pohonem zadních kol, jímž není nic jiného než dvojče chystané Mazdy MX-5.
Začněme zmíněnou levnou značkou, která se poprvé ukáže ve formě sedanu v závěru příštího roku. Následně dorazí hatchback a kombi, v roce 2017 přijde i nízkonákladové SUV. Všechny tyto novinky by navíc měly stát na jedné platformě, přičemž kromě nízké vstupní ceny chce automobilka redukovat také budoucí provozní náklady ve stylu Citroënu C-Cactus.
Nabídka samotného Fiatu se má rozdělit do dvou směrů. První má být racionální a funkční, přičemž postavena bude kolem modelu Panda, zatímco „Pětistovková rodina“ má plnit roli emotivní. Tato řada by navíc měla vystoupat do vyšších sfér trhu, kde si bude moci dovolit účtovat vyšší cenu. Není zatím jisté, kolik bude mít členů - víme pouze tolik, že v příštím roce se dočká přírůstku v podobě modelu 500X. Levnější linie by pak měla být čtyřčlenná, přičemž od roku 2016 bude zahrnovat i nástupce modelu Punto.
Na vrcholek potravinového řetězce se pak postaví zmíněný sportovní model, který měl původně nést logo Alfy Romeo. Po rozhodnutí, že tato značka ponese punc Made in Italy, však došlo ke změně názoru. Na stole tak leží dvě možnosti. Buď z něj bude Fiat nebo Abarth. Dodat tak již můžeme pouze tolik, že všechny uvedené modely by měly zvednout prodeje značky na 1,9 milionu nových vozů v roce 2018. Zajímavé přitom je, že hlavní růst Fiat očekává v Asii a Jižní Americe, zatímco v Evropě mají být prodeje stejné jako loni.
Chrysler
Nový Chrysler 200 se v roce 2017 dočká faceliftu
Dostáváme se k americké části koncernu, u které modernizace dle nového plánu zjevně odstartují. Ještě letos se na autosalonu v Los Angeles počítá s představením modernizovaných modelů 300 a 300C. Po nich by v roce 2016 měl dorazit nový kompaktní sedan Chrysler 100, který je pro značku extrémně důležitým, ale také značně riskantním vozem - soupeřit má v segmentu, kde se pohybuje Ford Focus či VW Golf.
Ve stejném roce pak automobilka uvede i novou generaci minivanu Town & Country, s jejímž příchodem dojde k „úmrtí“ spřízněného Dodge Grand Caravan. Novinka Chrysleru by přitom měla dorazit i jako plug-in hybrid, který se pochlubí průměrnou spotřebou 3,1 l/100 km. Ta je sice měřena podle amerických směrnic, jež realitě odpovídají mnohem více než ty evropské, skutečnost však zřejmě i tak bude o trochu vyšší.
Jsme v roce 2017, kdy by dorazit měl facelift sedanu 200. Ten doplní představení zcela nového crossoveru, jež by se rovněž měl objevit ve verzi PHEV. Více o něm však značka nesdělila, přesunout se tak můžeme o rok dále. Toto období je vyhrazeno zcela nové generaci modelů 300 a 300C, ty však již mají dorazit bez varianty SRT8. Místo toho dostaneme další SUV. Celkové prodeje značky by v roce 2018 měly činit 800 000 kusů, což oproti loňským 350 000 registracím zní vskutku sebevědomě.
Jeep
Nový Jeep Renegade je pro značku stěžejním modelem
Značku Jeep jsme již podrobně probrali před dvěma dny, dnes tak její plán proletíme v rychlíku. Veškeré předchozí dohady byly oficiálně potvrzeny - snad až na fakt týkající se nárůstu prodejů. Zatímco se původně spekulovalo, že v roce 2015 mají registrace činit minimálně 1,5 milionu vozů, nyní se již počítá rovnou se dvěma miliony. Ke splnění tohoto cíle by přitom mělo přispět zlepšení operací v Číně a Latinské Americe, stejně jako by základními pilíři nabídky měly být dva nové modely Renegade a Grand Wagoneer.
První z nich je samozřejmě již na světě, ten druhý by měl dorazit až v roce 2018. V mezičase tak Jeepu budou muset k navyšování prodejů stačit omlazené Grand Cherokee (2015), které bude o rok později následovat facelift Jeepu Cherokee. Na stejné období se pak chystá nástupce modelů Compass a Patriot, zatímco na rok 2017 byla naplánována modernizace „renegáta“. Kromě toho se pak objeví i zcela nový Wrangler a Grand Cherokee.
Maserati
Maserati Alfieri se dočkáme ve verzích kupé i kabriolet
Vracíme se zpátky do Itálie, zvesela však rozhodně nezačneme. Místo toho musíme zmínit, že letos se odchodu do důchodu dočkají modely GranTurismo a GranCabrio. Jejich místo pak nebude hned tak zaplněno, neboť na příští rok se chystá pouze představení nového SUV Levante. Nový sporťák ve formě produkčního kupé Alfieri se pk objeví v roce 2016, přičemž jeho pohon dostane na starosti přeplňovaný benzinový šestiválec. K dispozici nebude jen jako zadokolka, ale rovněž jako verze 4x4, která by měla dostat až 520 koní.
O rok později dorazí kabriolet Alfieri, který dostane stejný mechanický základ. Absence osmiválce v nabídce by přitom měla zaručit dostatek prostoru pro budoucí GranTurismo, které bude debutovat v roce 2018. Maserati se v jeho případě zatím nezmiňuje o otevřené verzi, roli jediného kabrioletu v nabídce tak očividně bude muset zastat pouze zmíněné Alfieri.
Všechny tyto modely mají stát na upravené platformě modelů Ghibli a Quattroporte, jedinou výjimku ovšem tvoří Levante. To navíc nebude k mání pouze s benzinovými motory, ale rovněž s dieselovými agregáty. Vrcholná verze pak dostane V8 naladěný na více než 560 koní, přičemž postavit se má Porsche Cayenne Turbo. V jejím případě se pak zřejmě dočkáme i výhradně dodávaného systému 4x4, zatímco u slabších modelů bude k dispozici i pohon zadní nápravy.
Tím jsme prakticky na konci, opomenout však nesmíme ani na modernizaci sedanů Ghibli a Quattroporte. Ty by od roku 2018 měly být k mání s novým benzinovým šestiválcem, stejně jako se rozšíří portfolio verzí pojících diesel s pohonem zadních kol. Prodeje by přitom díky všem těmto změnám měly narůst na 75 000 kusů, tedy na pětinásobek loňské kvóty.
Ram
Ram 2500 Power Wagon je letošním nováčkem
A jsme v samém závěru Marchionneho prezentace, značku Ram však již tak podrobně rozpitvávat nebudeme. Na českých silnicích jejich zástupců najdeme méně než šafránu a jinak tomu zřejmě nebude ani v příštích letech. A to navzdory faktu, že nabídka značky má být značně omlazena i rozšířena. Důraz je přitom kladen hlavně na užitkové modely jako ProMaster a ProMaster City, jichž se dočkáme ještě letos.
Roky 2015 až 2018 jsou určeny nejprve faceliftu a následně i nové generaci modelu 1500, dorazit však mají i zcela nové náklaďáky. Očekávaný nárůst prodejů je pak relativně střídmý, z loňských 463 000 registrací by se v roce 2018 mělo stát 620 000. Opět má přitom pomoci zaměření se na jihoamerický trh, který zjevně pro celý koncern začne být důležitější než problémy zmítaná Evropa.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Expert rozebral vrcholnou „papalášskou” Ladu na díly. A objevil komponenty ze všech koutů světa
včera - Elektrická Kia se zrychlením supersportů ruinuje majitele, roční se po obřím propadu hodnoty prodává téměř za polovinu
včera - BMW už za týden zredukuje emise svých dieselů o 90 procent, k dobrému mu to ale nikdo nepřičte
včera - Elektrická strategie Porsche totálně selhává. Neprodává Taycan, neprodává Macan, neumí vyvinout lepší 718, novinkám vrací benziny
včera - Hyundai se dál otáčí k zákazníkům zády. Obří designovou bizarnost nového SUV ještě snesou, konec nejzajímavějších motorů už míň
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva