Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové nejdražší auto světa za 428 milionů je jak přízrak, na fotkách skoro není vidět
5.3.2019 | Petr Prokopec
S cenou skoro půl miliardy korun si titul nejdražšího nového auta světa odnáší zcela suverénně. Člověk by za to čekal něco křiklavého, ale kdeže, La Voiture Noire je skutečně černé a v přítmí byste jej skoro přehlédli.
Stephan Winkelmann zjevně své práci rozumí. Německý businessman byl prezidentem Lamborghini jmenován v roce 2005, tedy v době, kdy automobilka jen stěží zvládala překračovat tisíc prodaných aut ročně a k dojné krávě mela opravdu daleko. Když ji pak o třináct let později opouštěl, byl takový odbyt spojený jen s americkým trhem. Celosvětově se pak Lamborghini dostalo přes tři tisíce vozů. Mnohem podstatnější ovšem bylo, že Winkelmann rozjel zakázkové úpravy a speciální či limitované edice, které plnily firemní kasu měrou vrchovatou a Lambo k pozici dojné krávy o hodně přiblížili.
Nyní Winkelmann šéfuje Bugatti, přičemž od majitele zjevně dostal stejné zadání - udělat ze značky pálící finance koncernu Volkswagen stroj na peníze, na jejichž přehazování budou šéfové z Wolfsburgu potřebovat vidle. A jak se zdá, evidentně se mu to daří. Poté, co vyrukoval se speciální edicí Sport, dal světu i unikátní Divo. Také tato varianta přitom za základ použila Chiron, v rámci designu ovšem nezůstalo jen u několika drobných doplňků. Místo toho se měnilo ve velkém, což ovšem bude moci ocenit jen 40 lidí na světě za výrazně vyšší cenu.
Ve světle aktuálního debutu je však Divo jen chudým příbuzným. Bugatti na ženevském autosalonu vyrukovalo s novým zakázkovým modelem La Voiture Noire (doslova Černé auto), který se rázem stal vůbec nejdražším novým automobilem všech dob. Cena jediného vyrobeného exempláře vyšplhala na neskutečných 16,7 milionu Eur včetně daně, tedy v přepočtu na téměř půl miliardu korun (konkrétně se jedná o 428 milionů korun). Je jisté, že většina z této sumy je pro značku ziskem a nikoliv náklady.
Také La Voiture Noire totiž užívá jako základ strukturu Bugatti Chiron, stejně jako jeho pohonné ústrojí. I nadále je tedy možné počítat s osmilitrovým šestnáctiválcem, čtyřmi turbodmychadly a výkonem 1 500 koní. Nakolik se ovšem změnila jízdní dynamika, není jisté - Bugatti zatím neuvedlo, jestli byla novou karoserií ovlivněna hmotnost a aerodynamika. I kdyby však došlo na negativa, stovku pod 3 sekundy novinka z Molsheimu jistě pokoří, stejně jako metu 400 km/h.
Techniku ale ponechme stranou, zvláště když zůstává sériová. Místo toho si proklepneme vzhled, který byl inspirován legendárním modelem Type 57 Atlantic. Bugatti na sklonku 30. let minulého století vyrobilo pouze čtyři exempláře, z nichž nejznámějším je asi vůz se šasí č. 57591, které aktuálně vlastní návrhář Ralph Lauren. Ten nedávno odmítl nabídku na jeho odprodej, ačkoliv mu neznámý zájemce nabízel více než sto milionů dolarů (2,26 miliardy korun).
Laurenův exemplář je pak sice nejznámější, rozhodně by nebyl tím nejdražším. Taková pocta připadá na osobní vůz Jeana Bugattiho, který ostatně stál za jeho zrodem. Své provedení pojmenoval - událi jste - La Voiture Noire, přičemž jej půjčoval i řadě tehdejších prominentů. Příliš si jej ale neužil, při havárii v srpnu 1939 zemřel. Zda jej ale přežil samotný vůz a především kde se nyní nachází, to je ve hvězdách. Z Molsheimu krátce po Jeanově smrti zmizel.
Továrnu Bugatti v roce 1940 vyrabovali nacisté, kteří odvezli vše, co bylo cenné. Model Type 57 Atlantic byl mezi zabavenými věcmi, do cílové destinace však již nedorazil. A jakkoliv po něm již osmdesát let pátrá velká řada lidí, na jeho nalezení natím nedošlo. S ohledem na částku nabízenou za Laurenův exemplář je jisté, že by se jednalo o objev opravdu velkolepý - původní La Voiture Noire by se totiž asi stala nejdražším vozem celé historie.
Než se tak ovšem stane, musíme si vystačit s její moderní interpretací. K jejímu vzniku došlo tak, že si designér značky Etienne Salomé položil otázku, jak by asi legendární kupé vypadalo, kdyby ho Jean Bugatti tvořil dnes. Výsledek si můžete prohlédnout na fotkách, stejně jako naživo přímo v Ženevě. Originálu se novinka přibližuje hlavně v zadních partiích, kde došlo na instalaci nového karbonového perforovaného krytu motoru.
Původnímu vozu se nové Bugatti přibližuje i šesti koncovkami výfuku, stejně jako naznačenou středovou ploutví, která má odkázat na unikátní metody z leteckého průmyslu, jenž automobilka v době zrodu Type 57 Atlantic adoptovala. Zatímco však dříve šlo o funkční prvek, který v podstatě držel pohromadě levou a pravou část vozu, nyní je ploutvička pouze designovým prvkem, který tu slouží jako připomínka originálu.
Nakolik se vám vůz líbí, již necháme na vás. Pořídit si ho ale tak jako tak nemůžete, a to nikoliv jen kvůli enormní ceně. Bugatti totiž skutečně vyrobilo jen jediný exemplář, a ten již má svého majitele - dle spekulací by jím přitom měl být někdejší šéf koncernu Ferdinand Piëch, což by vlastně nebylo až tak překvapivé, neboť znovuzrození značky Bugatti si vydupal právě on a je jedním z lidí, kteří mohou stamiliony korun postrádat bez mrknutí oka.
Zda se ale La Voiture Noire opravdu zařadí do jeho exkluzivní sbírky, zatím potvrzené nebylo. Dodat tak jen můžeme, že Salomé je nejvíce hrdý na přepracování čelních světlometů, které jsou mnohem výraznější než lampy standardního Bugatti Chiron. Jakkoliv ovšem došlo i na jejich přesunutí více na boky, duální funkce jim zůstala. Kromě osvícení vozovky se totiž starají také o obtékání vzduchu, jak dosvědčují otvory před i za nimi.
Bugatti La Voiture Noire se ukázalo naživo v Ženevě...
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
před 11 hodinami - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
včera - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
včera - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
včera - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva