Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové BMW 3 F30 do posledního šroubku
14.10.2011 | Miro Mihálik, Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ živé foto, video) Máme pro vás vše podstatné o šesté generaci nejdůležitějšího modelu BMW - nové řadě 3 s kódovým označením F30.
Novou generaci řady 3 jsme vám stručně představili hned krátce po její dnešní premiéře v mnichovském sídle BMW. Nebyli bychom to ale my, kdybychom vám tak významný nový model nepřiblížili detailně. A tak jsme hned s prvním článkem začali pracovat i na tomto, který má za cíl vám o bavorské novince říci vše podstatné. Oficiální tisková informace má 65 stran, a tak by zřejmě nebylo až tak složité napsat o nové trojce i knihu, my bychom vám ale to nejdůležitější rádi sdělili v mnohem stručnějším balení. Jak se nám to podařilo, to prosím posuďte sami, začínáme tradičně vzhledem.
Tak trochu svá, tak trochu „pětková”
Design nové trojky byl po prvním i druhém přistižení zcela nemaskovaného vozu tajemným špiónem znám zvenčí i zevnitř, detaily ale z těchto fotek patrné nebyly. Z přece jen lepšího pohledu na záď, která značně připomínala tu ze současné řady 5, se mělo za to, že též příď po starší sestřičce leccos podědí a tomu odpovídaly i dříve uvolněné spekulativní ilustrace. Nakonec toho ale není tolik.
Přední partie si totiž jdou tak trochu vlastní cestou, když jsou charakterizovány především relativně nízkými, protáhlými světlomety, které jsou ve své vnitřní části protaženy až k masce chladiče. Pro tu nejsou typické ani tak tradiční „ledvinky”, jako spíše její značně zkosení a relativně ostrý přechod v přední kapotu. Toto řešení můžeme vidět prakticky na všech nových BMW a hádejte, komu za něj můžeme poděkovat. Když tento prvek nazveme eurohrb a za jeho přátele označíme chodce, asi pochopíte, odkud vítr vane.
Předek se na jednotlivých přiložených snímcích u jinak stejného vozu mírně liší, což mají na svědomí odlišně pojaté výbavové stupně, které rozebíráme níže. Je to stejné řešení jako u nové jedničky, snad jen s tím rozdílem, že u ní jsou varianty přídě dvě a zde tři. I když vlastně jsou čtyři - poslední možnost tvoří tradiční M paket, který bude zjevně dostupný hned od prvních měsíců výroby. Nejvýrazněji odlišuje vůz právě zcela specifickým předním nárazníkem, všechny „empaketové” prvky ale rozebíráme na jiném místě tohoto článku.
Pohled na boční partie odhalí téměř totožný profil jako u dosavadní generace 3er. Pokud byste si oba vozy postavili vedle sebe, zjistíte, že se liší prakticky jen délkou a několika detaily jako jsou vnější zpětná zrcátka. Jinak se o „profilové odlišnosti” starají hlavně přední a zadní světlomety zasahující až do bočních partií.
Záď pak nepřináší žádné větší překvapení, když je vskutku věrnou napodobeninou řady 5 F10. Rozeznat zezadu oba vozy na silnici bude pro necvičené oko dozajista obtížné.
Vzhled interiéru je po posledním úniku fotek prostý překvapení a bylo by tomu tak zřejmě i bez něj. Pokud je vám známa podoba interiéru nové jedničky, pětky nebo šestky, budete i při pohledu do vnitřku nové trojky jako doma. Charakteristický je pro něj volant s poněkud mohutným, šestiúhelníkovým středem, masivní středová konzole a podobně pojatý středový tunel. Za zmínku jistě stojí i vrchní část palubní desky s širokým displejem palubního systému a vysokým okrasným obložením po pravé straně volně přecházejícím v plastovou část palubky. Přístrojová deska opět jako by vypadla z oka posledním novinkám BMW a typická je pro ni především kombinace klasických přístrojů s částmi tvořenými výlučně LCD displejem.
K interiéru snad už jen jedna poznámka - s M paketem vypadá samozřejmě trochu jinak, zaskočil nás ale velmi specifický tříramenný volant. Na jednu stranu připomene slavný „bondovský” model Z8, na druhou se nám zdá, že se svým pojetím do interiéru docela jinak pojatého vozu prostě nehodí. Ale dost bylo chození kolem horké bavorské kaše, jdeme na čísla a fakta.
Delší, prostornější, ale lehčí
Ty, kterým se nelíbí neustálé zvětšování nových modelů, asi nepotěší, že nová trojka opět narostla. Délka poskočila na 4624 mm (+ 93) a rozvor byl prodloužen o pět centimetrů na 2810 mm. Rozchod přední nápravy byl rozšířen o 37 mm, zadní o 47 mm. Pro úplnost - šířka auta činí 1 811 mm (o 6 mm méně) a výška 1429 mm (+ 8 mm). Výměnou za mohutnější karoserii BMW slibuje více prostoru pro posádku, zejména pak pro cestující vzadu, kteří si až dosud mohli vcelku oprávněně stěžovat. Otázkou ovšem je, jestli jim automobilkou uváděných 15 mm navíc na kolena a 8 mm nad hlavou budou stačit.
Také zavazadelník se podařilo o kousek zvětšit. Nyní má 480 litrů, o dvacet více než předchůdce, a pokud si připlatíte, můžete jej otevírat pouhým „mávnutím“ nohou pod nárazníkem, což se docela hodí, když máte zrovna plné ruce. Nejedná se ovšem o originální systém, prakticky stejný používá Volkswagen Passat. V rozporu s rozměry se nicméně povedlo srazit hmotnost. Sice ne o moc, ale přeci. Mnichov uvádí, že v závislosti od modelu se hmotnost aut snížila o 40 až 45 kg.
Podle tiskové zprávy se kostra i zbytek karoserie nové trojky spoléhá na vysokopevnostní ocele a oproti předchůdci se povedlo zvýšit torzní tuhost o deset procent. To není závratná hodnota, na druhou stranu to dokládá velmi vysokou pevnost typu E90.
Spokojenost rovněž může panovat také u těch, kteří od novinky očekávali perfektní rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50, které je vždycky dobrým signálem snahy návrhářů a příslibem nadprůměrných jízdních vlastností. BMW pochopitelně tvrdí, že budou špičkové. Konstrukční základ zavěšení není výrazně jiný než u trojky typové řady E90. Vpředu pracuje MacPherson s pružinami doplněnými v centrální části o další pružící element, vzadu je pětiprvkový multilink. BMW upozorňuje na extrémně nízkou hmotnost ramen díky použití hliníku, a součástí podvozku jsou i speciální nová ložiska a kulové čepy s velmi malým vnitřním třením.
Šest nebo osm převodových stupňů, zatím čtyři motory
V duchu úspory pár gramů CO2 na každém kilometrů byl původní hydraulický (tedy původní u výchozího provedení 3er E90, v závěru výroby už měla i ta stejný) posilovač vyměněn za elektro-hydraulický systém. Za příplatek pak bude mít zákazník možnost objednat si řízení s variabilním převodem. Ze stejných důvodů dostala šestá generace trojky stop-start ve standardu bez ohledu na to, jestli dáte přednost standardní 6stupňové manuální převodovce, anebo osmistupňovému automatu ZF (podle BMW poprvé v tomto segmentu) kombinovatelnému se všemi pohonnými jednotkami. Ty budou na začátku pouze čtyři.
Základní benzínový model dostal označení 328i a přesně podle očekávání to není atmosférický řadový šestiválec. Jde o známý přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec N20 s přímým vstřikováním, systémem Valvetronic a Double Vanos. Výkon činí 245 koní při 5 000 až 6 500 ot./min. a maximální točivý moment 350 newtonmetrů od 1 250 do 4 800 ot./min. Hmotnost vozu je 1 430 kg (vždy DIN) a ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou dokáže na stovku akcelerovat za 5,9 sekundy. V případě použití osmistupňového automatu to potrvá o dvě desetiny déle. S průměrnou spotřebou je to naopak. Manuál by měl v kombinovaném cyklu jezdit za 6,4 litrů, varianta bez spojky o 0,1 l méně. Již s nejslabším zážehovým agregátem činí nejvyšší rychlost 250 km/h.
Druhá benzínová jednotka rovněž nepotřebuje hlubší představení. Ve verzi 335i o hmotnosti 1 510 kg pracuje řadový šestiválec o objemu 3,0 litru přeplňovaný jedním turbodmychadlem typu twin-scroll. Nabízí 306 koní od 5 800 do 6 000 ot./min. a 400 newtonmetrů od 1 200 do 5 000 otáček. Maximálka je pro verzi s automatem i manuálem identických 250 km/h, stejně tak i čas zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 vteřiny (o desetinu lepší než přímý předchůdce). Spotřeba se ale značně odlišuje. Manuálnímu šestikvaltu bylo v normovaném cyklu naměřeno 7,9 l, automatu jen 7,2 l/100 km. Možná se mýlíme, ale toto by měl být dosud největší zaznamenaný rozdíl ve spotřebě u jednoho modelu, ve prospěch automatické převodovky. Inu, osm stupňů má eurotest tuze rád...
Dieselové jednotky budou na začátku rovněž dvě, ačkoli spíše jedna, jen pokaždé naladěná jinak. Ta slabší 320d s přídomkem EfficientDynamic Edition dostala dvoulitrový čtyřválec s výkonem 163 koní při 4 000 ot./min. a 380 Nm od 1 750 do 2 750 ot./min. Auto váží v základu 1 415 kg a opět máte možnost vybrat si ze dvou typů převodovek. Bez ohledu na ni BMW deklaruje špičkovou spotřebu pouze 4,1 l/100 km, ačkoli nemusíme příliš zdůrazňovat, že realita bude bez ohledu na pohonnou jednotu i převodovku někde jinde. Co se týče dynamiky, mírně vede 6stupňový manuál - 230 km/h a 8,0 s z 0 na 100 km/h vs. 225 a 8,1. Standardní BMW 320d váží o 5 kg více, nabízí stejných 380 Nm, ale výkon vzroste na 184 koní. Zrychlení na 100 km/h potrvá 7,5, respektive 7,6 s a kombinovaná spotřeba se zvýší na 4,5 a 4,4 litru nafty. Maximálka je rovněž velmi podobná 235 km/h s manuálem, 230 km/h s automatem.
Nějaké další motory? To rozhodně. Příštím benzínovým základem se stane přeplňovaná šestnáctistovka známá také z nové jedničky. Pod označením 316i bude mít 136 koní a 220 Nm a nad ní bude stát dvoulitr typu 320i s výkonem 184 koní a 270 Nm. Mezi těmito modely je ještě prostor pro verzi 318i s agregátem 1,6 naladěným na 170 koní a 250 Nm a bylo by proto logické, kdyby se objevila také. BMW o některých jednotkách píše již v oficiální tiskové zprávě a potvrzuje 320i, 316d, 318d. Již v létě budou k mání také první čtyřkolky xDrive v modelech 335i, 328i, 320i a 320d.
Mimo M3 bude nejsilnější benzínovou trojkou Active Hybrid, jež dostane techniku nové hybridní pětky. Objeví se až na podzim, ale přesnější parametry již máme k dispozici. Pod kapotou bude přeplňovaný třílitr (306 k) s elektromotorem (55 k) o celkovém výkonu 340 koní a kombinovaném točivém momentu 450 newtonmetrů. Automobilka uvádí průměrnou spotřebu 6,4 l/100 km, schopnost jezdit výlučně na akumulátory na vzdálenost tři až čtyři kilometry do rychlosti 60 km/h při akceleraci a až 160 km/h při minimální zátěži. BMW se rovněž chlubí také tím, že na první pohled hybridní techniku nepoznáte, ačkoli pravdou je, že se kvůli baterkám zmenšil objem zavazadlového prostoru na 390 litrů.
Ani diesely nezůstanou pouze v této sestavě. Dvoulitr bude později k mání také ve slabších verzích s výkony 116 koní (jako 316d) a 143 koní se štítkem 318d. Vyloučena nemůže být ani nejsilnější vznětová čtyřválcová varianta, která by mohla mít až 218 koní. Naftový šestiválec v nabídce velmi pravděpodobně zůstane. Jakmile se objeví, měl by mít 258 nebo 313 koní, podle toho, jestli dáte přednost modelu 330d nebo 335d. Vyloučit nelze ani typ 340d nebo 350d, který by byl vybaven třikrát přeplňovaným třílitrovým dieselem potvrzeným pro pětku a který by mohl být dokonce označen písmenem M.
Tři základní provedení, M paket již za pár měsíců
Stejně jako u nové řady 1, také trojka bude od základu dělena v rámci personalizace na tzv. linie, jen místo dvou budou tři - Sport Line, Luxury Line a Modern Line a později v roce 2012 dorazí také klasický exteriérový a interiérový paket M Sport, který již najdete v kompletní sadě fotografií. První tři balíčky se od sebe navzájem odlišují spíše drobnými stylistickými detaily než nějak zásadně. Pokud se v nich chcete orientovat, stačí, když si zapamatujete, že Sport má většinu interiérových doplňků laděných do černé v kombinaci červenou, Luxury upřednostňuje chromované lišty a Modern dává přednost broušenému hliníku. M Sport se tradičně zaměřuje také na design a nabídne pozměněné nárazníky, větší kola až do rozměru 19 palců, snížený podvozek o 10 milimetrů, sportovní sedačky a v tomto případě také zkrácené dráhy řazení u manuálu, tzv. short shift a jiné brzdy.
Když už jsme u nich - BMW tvrdí, že kromě zvětšených průměrů vnitřně chlazených kotoučů napříč modely se jim povedlo snížit jejich váhu a tím také neodpruženou hmotnost. Firma dále velebí jejich odolnost vůči vysokým teplotám i díky použití hliníkových třmenů, pravdou ale je, že více asi ukážou až testy, protože u všech motorizací jsou pouze jednopístkové. To lze změnit objednávkou paketu M Sport, pak dostanete čtyřpístkové vpředu a dvoupístkové vzadu. BMW F30 dostane po vzoru větší pětky příplatkové adaptivní tlumiče. Ty bude možné objednat pro standardní podvozek a také M Sport, ale v takovém případě dostanete poněkud jinak odladěný systém s názvem Adaptive M Sport. Ovládání bude opět zajišťovat systém Driving Experience Control, přepínající pomocí tlačítek režimy Eco Pro, Comfort, Sport a Sport +, nastavující také reakce stabilizace, řízení, odezvy plynu a řazení automatu, pokud je přítomen.
Výbava novinky je jedním slovem obrovská, ačkoli potenciální zákazníci už asi tuší, že jen tak zadarmo se nebude nic rozdávat. BMW vám za patřičnou sumu dodá třeba navigaci s mapami Google a systémem RTTI (dopravní informace v reálném čase), automatické parkování, radarový tempomat, internet i s připojením na sociální sítě, novou generaci head-up displeje s barevnou grafikou, systém varování při nechtěném opuštění jízdního pruhu a před kolizí (i se schopností automaticky zastavit při zaregistrování kritické situace), bezpečnostní systém eCall automaticky upozorňující záchranné složky na nehodu, inteligentní světla, čtyři kamery zprostředkující řidiči situaci kolem vozu při parkování.
Nové BMW 3 se začne vyrábět příští měsíc v německých závodech automobilky a k mání pro běžné zákazníky bude až začátkem roku 2012. Na ceny si tedy budeme muset ještě chvíli počkat, nedá se však očekávat, ze by se dramaticky lišily od těch, za které je k mání současná trojka.
Kompletní galerie oficiálních snímků nového BMW 3
Živé fotografie z dnešní premiéry nové řady 3 v Mnichově
Nová trojka při první prezentaci pro média
Jak šel čas řadě 3, anebo šest generací trojky v ulicích Mnichova
Základní technické parametry F30 obrazem
Parametry motoru verze 320d EfficientDynamics Edition
Nová trojka na prvních videích
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
před 3 hodinami - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
před 5 hodinami (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
před 6 hodinami - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
před 8 hodinami - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva