Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové BMW 1: druhá generace v plné parádě
5.6.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(120 foto) Po únicích řady materiálů BMW zveřejnilo veškeré detaily k nové řadě 1 F20. Představí se až ve Frankfurtu, to podstatné víme už teď.
Již dlouho jsme nezažili, aby nový model významné automobilky sklidil tak odmítavé reakce jako nové BMW řady 1 připravené pro modelový rok 2012. Jestliže my jsme při včerejším, později výrazně doplněném úniku prvních fotografií a specifikací vyjádřili na designem novinky jisté rozpaky, pak reakce drtivé většiny potenciálních zákazníků byly mnohem kritičtější. Ať už jde o ohlasy pod článkem, diskuzi na našem fóru nebo komentáře na Facebooku, našli jste pro vzhled bavorské novinky téměř bezvýhradně slova opovržení.
Pokud patříte mezi ty, kterým se nová jednička nelíbí, zkuste ji dát ještě šanci a projít si s námi veškeré její specifikace a kompletní fotogalerii. BMW totiž po únicích neváhalo a rychle uvolnilo téměř úplné specifikace a řadu dalších fotek. Tak se na to všechno pojďme podívat.
Komentovat vzhled novinky po záplavě kritickým komentářů není zrovna snadné, pokusím se ale o střízlivé hodnocení. Troufnu si říci, že se BMW podařil skoro husarský kousek, když již tak kontroverzní design první generace řady 1 dokázalo nahradit něčím ještě kontroverznějším. Zatímco většina ostatních modelů prochází jakousi „debanglizací” (zejména řady 5 a 7) a jejich nový, střízlivější vzhled je přijímán pozitivně, v případě řady 1 došlo na zcela opačný proces. BMW sice o druhé generaci jedničky říká, že dostala svěžejší a sportovnější vzezření, realita je ale trochu jiná. Vzhled vozu je spíše usedlý a díky tvarování mohutných předních světlometů i jaksi smutný.
Příliš mu nepomáhá ani proporčně nevyvážená příď jako taková, která kombinuje velké lakované plochy, relativně malé ledvinky a již zmíněná mohutná světla, která na jedné straně výrazně zasahují do předních blatníků a na druhé jen lehce doplňují prostor v okolí masky chladiče. Z profilu je navíc patrná i výška a jakási plochost přídě, jenž vzhledu na dynamice také nepřidá, celkový pohled z boku pak odhalí možná až přílišnou podobnost s první generací vozu. Záď je spíše nenápaditá než kontroverzní, když je kombinací první jedničky a Volkswagenu Polo, který připomínají hlavně koncová světla.
Design vozu má na svědomí současný šéfdesignér značky Adrian van Hooydonk. Snad jej neučinil takovým, jakým je jen ze žárlivosti na svého předchůdce, který si svým kontroverzním přístupem získal velké renomé, ať už v pozitivním nebo negativním smyslu slova. Dosud Hooydonkovo jméno znalo jen pár zasvěcenců, po dnešku na něj jistě budeme vzpomínat častěji...
Jestliže na vnějších partiích je těžké objevit něco vyloženě pěkného, uvnitř už to tak složité není. Zde nastal spíše obvyklý bavorský posun poslední doby, který interiér činí konzervativněji a kvalitněji vyhlížejícím. Architektura vnitřku je celkově odlišná, nejvíce na ni ale zaujme širší středová konzole, nově pojatý volant, jinak ztvárněná přístrojová deska a nový displej palubního systému iDrive, který se opět umí schovat do nitra palubky a nově bude mít úhlopříčku až 8 palců. BMW nad to tvrdí, že interiér je kvalitnější a lépe zpracovaný, čemuž po zkušenostech s posledními novinkami značky rádi věříme.
Z technického hlediska je zajímavé, že vůz stojí na platformě budoucí generace trojkové řady F30, která se má mimochodem též představit ve Frankfurtu. Pochlubí se zavěšením typu McPherson vpředu a víceprvkovým vzadu, globálně jde tedy o stejné řešení jako u dosavadního provedení obou vozů. Konstruktéři si v případě nové generace ponechali prostor i pro implementaci pohonu všech kol xDrive, zatím ale není jisté, zda se se jej řada 1 opravdu dočká.
Ač může druhá jednička na první pohled vypadat velká podobně jako ta první, je po všech stránkách větší. Na délku měří 4 324 mm a přibrala tak 85 mm, na šířku má o 17 mm více a měří 1 765 mm, výška se ale nezměnila a zůstává na kótě 1 421 mm. Též podvozek se „nafoukl”, když nabídne rozvor 2 690 mm (+30 mm), rozchod pak byl navýšen o 51 mm na 1535 mm vpředu a o 72 mm na celkových 1 569 mm vzadu. Bez zajímavosti není, že nejsilnější naftové provedení 120d má vzadu rozchod zúžený na 1 556 mm.
BMW říká, že prostor pro nohy cestujících vzadu se díky tomu zvětšil o 21 mm (což není mnoho s ohledem na celkové změny rozměrů) a místo pro zavazadla povyskočilo na 360 litrů z původních 330. Jak jsme již včera zmínili, po sklopení zadních sedadel nově dělených v poměru 40:20:40 pak vznikne místo až pro 1 200 litrů haraburdí.
Pod kapotou najdeme pro začátek dvojici motorů v pěti výkonových variantách. Z benzinových motorů bude k mání zatím jen přeplňovaná šestnáctistovka ve verzích se 136 a 170 koňmi (116i a 118i), temná strana síly (diesel) pak nabídne pouze dvoulitrový agregát se 115, 143 a 183 koňmi (116d, 118d a 120d). Jejich kompletní specifikace najdete níže, pro tuto chvíli dodáme, že oficiálně avizován byl též příchod provedení 116d EfficientDynamics Edition, jenž se má pochlubit ultra nízkou spotřebou a odpovídajícími emisemi CO2 nedosahujícími ani 100 gramů na kilometr jízdy.
Očekávána je také verze 128i s novým přeplňovaným dvoulitrem N20 a výkonem okolo 250 koní, která nahradí atmosféricky plněný třílitr. Potvrzen byl též budoucí příchod motoru z opačného spektra nabídky, přeplňovaného benzinového tříválce o objemu 1,5 litru, který by měl dávat výkon okolo 120 koní.
Všem motorům budou dopřány ekoprvky z řady Efficient Dynamics, zejména pak systém start/stop, indikátor vhodné doby pro přeřazení, pneumatiky se sníženým valivým odporem, elektrický posilovač řízení nebo rekuperace drobné části kinetické energie přes alternátor. Pokud si všimnete zvláštního uspořádání otáčkoměru vozu (po nula otáčkách už není vidu, motor je pouze buď vypnutý, nebo připravený), je možné, že BMW si pro nás chystá ještě nějaké překvapení a jeho dosud mikrohybridní technologie dozná dalšího posunu směrem k dalšímu omezení nezbytnosti spalovacího motoru pro jízdu.
I podle oficiálních informací má být převodovka vozu buď šestistupňová manuální, nebo osmistupňová automatická. Potvrzeno ani vyvráceno zatím nebylo, zda verze 120d dostane automat jako standardní prvek.
Z hlediska výbavy má novinka nabídnout více standardních prvků než současné provedení, automobilka hovoří dokonce o výchozí verzi palubního systému iDrive (tedy ne toho, který vidíte na snímcích) v základu. Mnohem širší ale pochopitelně bude nabídka příplatkové výbavy, ve které se objeví mj. zadní kamera pro lepší orientaci řidiče při couvání, varování před opuštěním jízdního pruhu, varování před možnou kolizí, adaptivní tempomat, rozeznávání dopravních značek a další, vesměs komfortně-bezpečnostní prvky.
Pokud vám vrtá hlavou, co znamenají označení Ubran a Sport na přiložených fotkách, pak vězte, že nejde až tak o klasické úrovně výbavy jako spíše o odlišná základní provedení s jinými vizuálními i výbavovými prvky. K mání budou za stejnou základní cenu a budete si je moci dovybavit dle vlastních preferencí.
Jak jsme již zmínili, novou generaci jedničky čeká veřejný debut na zářijovém autosalonu ve Franfkurtu, po kterém by se hned měla dostat do prodejů. Jako první bude představen pětidvéřový hatchback, který můžete vidět na přiložených snímcích. V příštím roce jej ale má následovat i třídvéřová varianta a dle naší nedávné zprávy i řada dalších klonů, přímo BMW v tuto chvíli hovoří až o šesti karosářských provedeních. Zatímco odvozené kupé a kabriolet by se nově měly být nabídnuty v rámci dvojkové řady, rodinnému provedení Gran Turismo či jakémusi kombi by mělo zůstat označení řady, ale získat by měly jiný technický základ s pohonem předních kol.
Nechme se tedy překvapit, co dalšího BMW v rámci své „kompaktní revoluce” připraví. Pro dnešek již bylo novinek více než dost...
Podrobná technická data jednotlivých motorizací
BMW 116i
Zážehový řadový čtyřválec přeplňovaný jedním turbodmychadlem typu twin-scroll (BMW TwinPower Turbo), přímé vstřikování paliva do válce, nahrazení škrtící klapky systémem Valvetronic, proměnné časování sacích i výfukových ventilů Double Vanos.
Objem: 1 598 cm2
Nejvyšší výkon: 100 kW/136 koní při 4 400 ot./min.
Nejvyšší točivý moment: 220 Nm při 1 350 - 4 300 ot./min.
Zrychlení 0 - 100 km/h: 8,5 s
Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Kombinovaná spotřeba paliva: 5,5 - 5,7 l/100 km
Emise CO2: 129 - 132 g/km
BMW 118i
Zážehový řadový čtyřválec přeplňovaný jedním turbodmychadlem typu twin-scroll (BMW TwinPower Turbo), přímé vstřikování paliva do válce, nahrazení škrtící klapky systémem Valvetronic, proměnné časování sacích i výfukových ventilů Double Vanos.
Objem: 1 598 cm2
Nejvyšší výkon: 125 kW/170 koní při 4 800 ot./min.
Nejvyšší točivý moment: 250 Nm při 1 500 - 4 500 ot./min.
Zrychlení 0 - 100 km/h: 7,4 s
Nejvyšší rychlost: 225 km/h
Kombinovaná spotřeba paliva: 5,8 - 5,9 l/100 km
Emise CO2: 134 - 137 g/km
BMW 116d
Vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný jedním turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, přímé vstřikování paliva typu common-rail (maximální vstř. tlak 1 600 barů).
Objem: 1 995 cm2
Nejvyšší výkon: 85 kW/115 koní při 4 000 ot./min.
Nejvyšší točivý moment: 260 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min.
Zrychlení 0 - 100 km/h: 10,3 s
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Kombinovaná spotřeba paliva: 4,3 - 4,5 l/100 km
Emise CO2: 114 - 117 g/km
BMW 118d
Vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný jedním turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, přímé vstřikování paliva typu common-rail (maximální vstř. tlak 1 600 barů).
Objem: 1 995 cm2
Nejvyšší výkon: 105 kW/143 koní při 4 000 ot./min.
Nejvyšší točivý moment: 320 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min.
Zrychlení 0 - 100 km/h: 8,9 s
Nejvyšší rychlost: 212 km/h
Kombinovaná spotřeba paliva: 4,4 - 4,5 l/100 km
Emise CO2: 115 - 118 g/km
BMW 120d
Vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný jedním turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, přímé vstřikování paliva typu common-rail (maximální vstř. tlak 1 800 barů).
Objem: 1 995 cm2
Nejvyšší výkon: 135 kW/184 koní při 4 000 ot./min.
Nejvyšší točivý moment: 380 Nm při 1 750 - 2 750 ot./min.
Zrychlení 0 - 100 km/h: 7,2 s
Nejvyšší rychlost: 228 km/h
Kombinovaná spotřeba paliva: 4,5 - 4,6 l/100 km
Emise CO2: 119 - 122 g/km
Kompletní fotogalerie BMW 1 v provedení Urban
Kompletní fotogalerie BMW 1 v provedení Sport
Další snímky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 5 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před hodinou - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 2 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 4 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 5 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva