Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová švédská silniční stíhačka je králem zrychlení na 400 km/h i brzdění na nulu, majitelé s ní ale dále nesmí jezdit
2.7.2024 | Petr Prokopec
Je to pozoruhodný výkon dosažený jen s pomocí spalovacího pohonu, pořád nad ním ale visí meč v podobě nedávno shořelého auta. Příčina požáru je zřejmější, majitelé ale s autem dál nesmí jezdit.
Před dvěma týdny si majitelé Koenigseggů udělali v Řecku dostaveníčko. Srazu se zúčastnil i vlastník zcela nového modelu Jesko, jenž se postaral o největší show. Naneštěstí ovšem nešlo o bleskurychlé starty či šílenou maximální rychlost, místo toho jeho vůz zachvátily plameny. A protože požár byl ohromně intenzivní, spálil exemplář s výrobním číslem 7358 během krátké chvíle na uhel. Dle svědků přitom auto začalo hořet zničehonic, i proto Koenigsegg vzápětí všem majitelům tohoto modelu oznámil, aby s ním přestali jezdit.
O týden později se Švédové ozvali s vysvětlením. Automobilka totiž za vozem, který se vzňal, objevila potůček hydraulické kapaliny. To ji vedlo ke zkoumání tlaku systému, přičemž zjistila, že jedna ze zadních hydraulických hadiček byla narušena. A právě to mělo vést ke vzniku požáru. Koenigsegg tak nyní prověřuje veškeré komponenty v dané oblasti u všech produkčních exemplářů Jeska, které vyrobil. Zároveň také pracuje na modernizaci softwaru, jenž by případný únik dokázal detekovat a systém následně z preventivních důvodů vypnul.
Zatím tedy není jasné, kdy budou majitelé moci své vozy znovu používat, automobilka si ale chtěla spravit reputaci něčím pozitivnějším. S Jeskem se tedy vydala na jednu ze švédských letištní ranvejí, kde za volant vozu ve verzi Absolut usedl firemní testovací jezdec Markus Lundh. Právě ten 27. července, tedy o den později, než bylo původně plánováno, stanovil hned čtyři nové rychlostní rekordy. Důvodem zpoždění bylo až příliš velké horko, které 26. července panovalo.
Je pochopitelně otázkou, zda Koenigsegg náhodou nepočkal na chladnější den i z obav z možného dalšího vzplanutí. Ostatně na rekordní jízdu došlo v 5 hodin ráno. Klíčové ovšem je, že se vše obešlo bez incidentů. Vůz, který na ranvej vyrazil, pak byl zcela produkční až na instalaci ochranné klece a sedadla řidiče z modelu One:1. Jinak bylo Jesko Absolut ve stavu, v jakém jej přebírají zákazníci, tedy se standardními pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2 R a natankované biopalivem E85.
Jesko v této podobě zvládlo disciplínu 0-400-0 km/h za pouhých 27,83 sekundy. Ve srovnání s modelem Regera, který se loni dostal na 28,81 sekundy, je tedy o podstatnou sekundu rychlejší. A poráží i chorvatský elektrický Rimac Nevera, který se rozjede na čtyřstovku a z ní následně zastaví „až“ za 29,93 sekundy. Tento vůz pak Jesko poráží i v rámci akcelerace na 400 km/h, kterou jeho 1 622 spalovacích koní zvládá za 18,82 sekundy. Chorvaté s 1 914 koňmi ovšem potřebují 21,31 sekundy.
Lze už jen dodat, že dalšími dvěma rekordními počiny jsou zrychlení z klidu na 250 mil v hodině (tedy na 402 km/h) za 19,2 sekundy a disciplína 0-250-0 mph, jíž Jesko zvládlo za 28,27 sekundy. Kdy dojde na další „zářezy na pažbě“, je otázkou. Šéf značky Christian von Koenigsegg ale již dříve avizoval, že verze Absolut by měla zvládnout až 563 km/h. Něco takového se zdá být teoreticky možné, ostatně Lundh se na dokázal rozjet na 413 km/h na pouhých 1 617 metrech...
Jesko Absolut je novým králem světa, zrychlení z nuly na čtyřstovku a následné zastavení na nulu zvládá pod 28 sekund. Foto: Koenigsegg
Zdroj: Koenigsegg
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 37 minutami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 2 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 4 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 14:30 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB