Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Škoda Yeti se vážně nemá jmenovat Yeti. Proč známé jméno dostalo vale?
22.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová iterace kompaktního SUV Škody zanevře na své dosavadní jméno a místo toho svým názvem odkáže na zapomenutou vesnici či fiktivní postavu.
Včerejší náznaky došly naplnění, nová Škoda Yeti již nebude odkazovat sněžného muže. Mladoboleslavská automobilka se inspirovala u Audi a po jeho vzoru bude do názvů všech svých SUV dávat písmeno „Q“. Po Kodiaqu přijde Karoq. Naznačují to nejen už včera zmiňované informace, ale i registrace tohoto jména u českého úřadu průmyslového vlastnictví, k níž došlo 7. března 2017.
Se stoprocentní jistotou to zatím potvrdit nemůžeme, neboť proces registrace je stále v běhu, záměr dát novému vozu toto jméno je ale faktem. A musíme se ptát, co k tomu Škodu vedlo, neboť nebývá obvyklé, aby se automobilka vzdávala jména úspěšného modelu, na jehož tradici může dále navazovat.
Jistou odpověď neznáme, ale vytušit lze dva hlavní motivy. Jednak bude novinka o poznání větší než stávající Yeti a Škoda chce tímto krokem utnout vazbu, která by v zákaznících mohla vytvářet mylný dojem, že je řeč o příliš malém modelu. Z toho logicky vyplývá také to, že nástupce Yetiho bude dražší - jeho ceny se jistě přiblíží na dostřel půl milionu korun za základní výbavu doplněnou přeplňovaným litrovým tříválcem.
A jednak chce automobilka už jmény naznačovat, kam si ten či onen modle mají zařadit. Bude-li Q v názvu, půjde o SUV nebo crossover, u nichž se toto písmeno nepoužívá jen u sesterského Audi. Po Kodiaqu tak přijde Karoq a pak třeba... Karotqa. To žertujeme, pochopitelně.
Mechanicky bude nový Yeti, respektive Karoq, do puntíku shodný s již odhaleným Seatem Ateca. Oba koncernové modely bude vyrábět škodovácký závod v Kvasinách. Odlišnosti samozřejmě najdeme ve vnějším i vnitřním vzhledu, který měl v případě tuzemské varianty na starosti Jozef Kabaň. Jsme si přitom jisti, že stále ještě nejde o poslední novinku, pod kterou je podepsán.
Design ale nyní ponechme stranou, místo toho se zaměřme na samotný název. Kde ho jen Škodovka vzala? Prvním tipem je vesnice v Albánii. Tamní Karoq je pár skoro zapomenutých chalup kdesi v albánských kopcích a lesích a rozhodně nejde o nějak pamětihodné místo. Zde tedy původ názvu nehledejme, místo toho se stejně jako v případě modelu Kodiaq vypravíme do Ameriky.
Kodiaq, jméno až sedmimístného SUV odkazuje na největšího hnědého medvěda, jehož pobyt je do značné míry ohraničen ostrovem Kodiak ležícím u jižního pobřeží Aljašky. Škoda jeho jméno jen lehce upravila, kdy druhé „K“ nahradila písmenem „Q“, aby tak lépe symbolizovala terénní vlastnosti vozu. Jak jsme navíc zmínili v úvodu, SUV tím navíc i lépe zapadá do koncernové skladby.
Obdobným způsobem pak mohl vzniknout i název Karoq, jehož počátky by se daly vysledovat u indiánského kmene Karuk. To se často vyslovuje jako Karok, Škoda tak mohla jen zopakovat svůj předchozí postup. Karukové, či chcete-li Karokové, byli jedněmi z nejzručnějších Indiánů a prosluli zejména vysokou formou zemědělství. Zároveň byli víceméně jediným kalifornským kmenem, který přežil tamní zlatou horečku.
Rozhodně by tedy nešlo o špatný odkaz, zvláště když název kmene lze volně přeložit jako lidé z proti proudu či protisměru. Tím by Škoda dostala do názvu i onen posun samotného modelu směrem do vyšších sfér. Ani zde si samozřejmě nemůžeme být jisti, že jsme na správné stopě. Zjistíme to až v příštích měsících, zdá se nám to ale jako nejpravděpodobnější varianta.
Poslední možností by totiž byla postava Karoka z fiktivního herního světa Vindictus. Jde o mohutného válečníka vysokého zhruba dva metry a vážícího dvě stě kilo, který zvládá soupeřit i s veliteli klanů protivníka. Pro nové SUV Škody by tak sice šlo o poctu, ovšem uvědomovali by si jin příslušníci hráčské komunity. Realitu nám Škoda jistě brzy vykreslí sama...


Škoda si na patentovém úřadu zaregistrovala název Karoq...
...který je nejspíše určen pro novou Škodu Yeti, jíž jsme si mohli prohlédnout na neoficiální ilustruaci...
...či snímcích špionážních fotografů pořízených v Číně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Rychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 42 minutamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 3 hodinami„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 4 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva