Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Škoda Superb do posledního šroubku: 219 foto, 3 videa, data
17.2.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+živé foto) Největší letošní novinka Škody nabízí až 280 koní, ve verzi GreenLine ale má jezdit jen za 3,7 l. Zavazadelník pojme až 1 760 litrů.
Přehled kapitol
Doplněno 23:50: Do třetí kapitoly tohoto článku jsme přidali živé fotky a video z pražské premiéry nového Superbu, které vám nabídnou řadu dosud nepoznaných pohledů na českou novinku.
Mladoboleslavská automobilka dnes podle očekávání slavnostně odhalila novou generaci Škody Superb. Už teď můžeme říci, že jde o nejdůležitější českou automobilovou novinkou letošního roku a značka si na ní podle svých slov dala patřičně záležet - prý ještě nikdy v její dosavadní historii nevěnovala vývoji jakékoli své novinky takovou pozornost. Výsledek prý má stát za to třeba už proto, že liftback dostal do vínku nejprostornější kabinu i zavazadelník ve své třídě. Kromě toho tu máme hmotnost nižší oproti předchůdci až o 75 kilogramů, řadu nových motorů a údajně skvělé jízdní vlastnosti. Extrémně nízký koeficient odporu vzduchu (Cd 0,263 u verze GreenLine) je pak jedním z důvodů, proč můžeme počítat s nadstandardní provozní efektivitou.
Začněme ale pěkně od začátku designem, který do značné míry staví na konceptu Vision C, který se ukázal loni v Ženevě. Souběžně s tím jsme se dočkali adaptace platformy MQB, což týmu sdruženému okolo Jozefa Kabaně umožnilo dopřát vozu vyváženější postoj. Délka tak sice narostla o 28 mm na 4 861 milimetrů, souběžně s tím však došlo ke zkrácení předního převisu o 61 mm a natažení rozvoru o 80 mm na 2 841 milimetrů. Počítat můžeme také se širším rozchodem (o 39 mm vpředu a 54 mm vzadu), takže kola se přiblížila okrajům karoserie a vůz působí vizuálně mohutněji.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015.
Aby toho nebylo málo, můžeme zmínit ještě nárůst šířky o 47 milimetrů (na 1 864 mm) a výšky o šest milimetrů (na 1 468 mm), což prý podle tvůrců přináší ideální třídimenzionální harmonii. Obrázek si ovšem v tomto směru každý učiní sám, my se raději zaměříme na detaily. Tedy kupříkladu na širší masku chladiče, která od stupně výbavy Ambition přichází s chromovými doplňky. Dále zde pak máme nová světla, která na vyšších úrovních spárují bi-xenony s LEDkami pro denní svícení.
Bokům budou pro změnu dominovat litá kola, přičemž na výběr bude deset různých variací ve velikostech od 16 do 19 palců. Kromě toho budete moci volit ze 14 odstínů laku, kdy bílá Candy, modrá Pacific, červená Corrida a bílá Laser jsou barvy nemetalické a černá Magic, stříbrná Brilliant, červená Rosso Brunello, zelené Jungle, modrá Lava, šedá Metal, béžová Capuccino, hnědá Magnetic, bílá Moon a šedá Business jsou pro změnu barvami metalickými.
Zpět ale k samotným bokům, jimž vévodí linie Tornado spojující přední a zadní světla, která jsou vůbec poprvé standardně osazena diodami. Mimo to navyšuje dynamičnost designu linie Wing, která zvýrazňuje přední i zadní blatníky. Záď pak dostala do vínku již zmiňované svítilny, které opět formují písmeno „C“ a jejichž pozadí odkazuje na český křišťál. Mezi nimi pak najdeme prolis, kde se může objevit příplatková parkovací kamera, senzory ovšem najdeme zakomponované v difuzoru.
Přesunout se můžeme do interiéru, který s ohledem na změnu venkovních rozměrů nabízí více místa cestujícím i jejich nákladu. Ve standardu lze počítat se 625 litry, po sklopení zadních sedadel lze však objem navýšit až na 1 760 l. Jde o rekordní hodnoty ve své třídě, přičemž praktičnosti dále napomáhá 1 082 milimetrů široký nákladový otvor. Víko zavazadelníku lze pak vyklopit až do výšky 1 868 mm, zatímco nákladová hrana zůstala vzdálena 711 mm nad vozovkou. Při sklopení sedadla spolujezdce se pak dovnitř vejdou předměty dlouhé až 3,1 metru.
Zahanbit se ovšem nový Superb nedá ani v případě prostoru určenému posádce. Vpředu tak v oblasti loktů naměříme 1 507 milimetrů, tedy o 39 mm více než u druhé generace. Na 991 mm narostl prostor nad hlavou, ještě více místa však najdeme na zadních sedadlech. Zde lze počítat se šířkou 1 520 mm (+69 mm) a 980 milimetry (+25 mm) určenými pro hlavy cestujících, ti ovšem mohou rovněž zaevidovat 157milimetrový prostor před koleny, tedy prakticky dvojnásobek druhé nejlepší hodnoty v segmentu.
Již od zahájení prodeje budou k dispozici čtyři úrovně výbavy Active, Ambition, Style a Laurin a Klement. Lišit se budou zejména barevným provedením a multimediálními systémy, jednotlivým detailům se ale budeme věnovat zejména ve chvíli, kdy bude znám kompletní oficiální ceník. Ani tak ale zřejmě nepokryjeme veškeré možnosti, neboť nový Superb nabídne celkem 152 prvků výbavy. Novinkou je přitom kupříkladu ambientní osvětlení nebo třízónová automatická klimatizace.
Dále můžeme zmínit tolik, že již základní úroveň Active bude zahrnovat systém start/stop, rekuperaci brzdné energie, multikolizní brzdu, elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS+, sedm airbagů nebo kontrolu tlaku v pneumatikách. Chybět pak nebude manuální klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu či 16palcová ocelová kola, chlazená schránka před spolujezdcem a samozřejmě dnes již tolik neohromující škrabka na námrazu ve víčku palivové nádrže.
Stupeň Ambition pak dále dodá dvouzónovou klimatizaci Climatronic, dešťový a světelný senzor, rádio Swing s pětipalcovým dotykovým displejem, 16palcová litá kola nebo malý kožený paket. V případě úrovně Style lze dále počítat s tempomatem, parkovacími senzory, mlhovkami s funkcí Corner, luxusnějšími potahy sedadel, dekoračními lištami v tmavém designu Alu Look nebo litými sedmnáctkami ve zcela novém pojetí Stratos.
Vrcholná úroveň Laurin a Klement je pro změnu spojena s 18palcovými koly Pegasus, koženým čalouněním, obklady lakovanými piánovou černí či kupříkladu multimediálním systémem Bolero, který počítá s 6,5palcovým displejem, 12 reproduktory a funkcí SmartLink umožňující propojení s vaším telefonem. Dále je součástí standardu adaptivní podvozek DCC (Dynamic Chassis Control), který počítá s elektronicky regulovanými tlumiči a jízdními režimy Eco, Comfort, Sport a Individual.
Mimo to jsou součástí nejvýše položené výbavy komfortní koberečky Lounge-Step s integrovanou opěrkou pro chodidla. Další navýšení pohodlí pak mohou mít na svědomí dva deštníky, jež se nachází ve schránkách v předních dveřích, či parkovací asistent, který řidiči napomáhá s parkingem v příčných i podélných mezerách a také s následným vyjetím. Přitom je ovšem třeba, aby systém detekoval v prvním případě minimálně 80 cm nad celkovou délku vozu, ve druhém pak 35centimetrový odstup od ostatních aut.
Tím bychom interiér mohli považovat za probraný, i když zastavit se ještě můžeme u nejzajímavějších doplňků příplatkové výbavy. Mezi ty patří posuvná panoramatická střecha o rozměrech 1 002 x 1 200 mm či kupříkladu vyhřívaná přední a zadní sedadla, z nichž ta přední mohou být osazena také funkcí ventilace. Premiérou je pak zavedení tzv. virtuálního pedálu, tedy systému automatického otevírání víka zavazadelníku za pomoci kopance pod nárazník. Souběžně s tím je dostupné i bezklíčové otevírání a startování KESSY.
Dodat pak již lze pouze tolik, že stejně jako třeba nová Fabia dostal i Super do vínku technologii SmartGate, díky které si můžete zobrazit některé funkce automobilu na vašem mobilním telefonu. Mezi nimi nechybí třeba G-Meter (zobrazení přetížení, rychlosti, aktivace brzd apod.), MotorSound (simulace zvuku motoru, k dispozici jsou dva zvuky sportovních motorů a jeden... letadla) či hry pro děti. Již zmíněná technologie SmartLink pak komunikuje se systémy CarPlay a Android Auto.
Informace o kabině a výbavě ale již vyměníme za data o mechanice, přičemž v prvé řadě zmíníme snížení hmotnosti o 75 kilogramů. Nejméně tedy na váhách naměříme benzinovému provedení 1,4 TSI, které dosahuje hodnoty 1 375 kg, zatímco nejlehčí dieselový model váží o devadesát kilo více. Samotné pohonné jednotky přitom mají na oné redukci rovněž zásluhu, neboť lehčí jsou až o 18 kg. Podvozek využívající lehkých slitin pak přihazuje dalších 12 kg, zatímco dvě kila připadají na řízení a 22 kg na sedadla, interiér a přístrojovou desku.
Nemalých třiadvacet kilo jde na vrub platformy MQB, jež se ze 46 procent skládá z vysokopevnostní oceli. Přitom lze počítat se čtyřnásobnou pevností v porovnání s běžnou ocelí. Zmiňovaný vylepšený podvozek má pro změnu přinést lepší komfort a stabilitu, přičemž vpředu užívá vzpěr MacPherson a vzadu víceprvkové nápravy. Na obou koncích vozu najdeme trubkové stabilizátory či vinuté pružiny, výše uvedený elektronický diferenciál XDS+ je pak aktivován při příčném zrychlení 0,15 G, tedy již při nízkých rychlostech, kdy dojde k přibrzďování vnitřního kola.
V rámci pohonných jednotek můžeme zmínit prohlášení o 20procentním navýšení výkonu a 30procentním snížení spotřeby, které má spojitost i s absencí 3,6litrového šestiválce. Místo toho je nyní vrcholem přeplňovaný čtyřválec, a to jak benzinový, tak i dieselový. Mimo to je možné hned čtyři motorizace spojit se systémem pohonu všech kol Haldex páté generace (ve srovnání se „čtyřkou“ je o 1,4 kila lehčí), který standardně pohání jen přední kola a zadní nápravu připojuje až při ztrátě trakce té přední.
To bychom ovšem měli představení značně zobecněné, proto si jednotlivé agregáty projdeme jaksepatří zevrubně. Přitom začneme benzinovým motorem 1,4 TSI, který ve své základní variantě váží pouhých 104 kilo. Výkon byl naladěn na 92 kW/125 koní a točivý moment na 200 Nm, jež přenáší šestistupňový manuál. Spotřeba v takovém případě činí 5,4 l/100 km, tedy o dvanáct procent méně než nyní, zatímco zrychlení z klidu na stovku zabere 9,9 sekundy a nejvyšší rychlost dosahuje hodnoty 208 km/h.
Přeplňovanou jedna-čtyřku si ovšem můžete dopřát také v potentnějším provedení, jež nabízí 110 kW/150 koní a 250 Nm. V takovém případě lze počítat s aktivním managementem válců ACT, který dokáže dočasně odpojit druhý a třetí válec. Spotřeba tak klesla na 4,8 litru na sto kilometrů u modelu osazeného šestistupňovým manuálem, zatímco v rámci jízdní dynamiky lze počítat se sprintem z klidu na stovku za 8,6 sekund a nejvyšší rychlostí 220 km/h.
Kompletní technická data benzinových verzí, pohon 4x2
Vyjma toho lze sáhnout také po sedmistupňové automatické převodovce DSG, která spotřebu zvyšuje na 4,9 litru a na akceleraci vyžaduje rovných devět sekund. Nejvyšší rychlost zůstává shodná, ovšem pouze u předokolky. Motor 1,4 TSI ACT je totiž možné spřáhnout také s pohonem 4x4, který hmotnost vozu zvedá na 1 505 kg. Spotřeba pak pro změnu činí 5,4 l/100 km a ona maximálka 217 km/h. Sprint na stovku je však shodný jako u verze s jednou poháněnou nápravou.
Dále se na řadu dostává čtyřválec 1,8 TSI, který produkuje 132 kW/180 koní a 320 Nm. Spřáhnut může být se šestistupňovým manuálem či sedmistupňovým DSG, přičemž v prvním případě lze počítat se spotřebou 5,8 l/100 km, sprintem na stovku za 8 sekund a nejvyšší rychlostí 232 km/h. Ve druhém případě je pak žíznivost o tři deci nižší, zatímco v rámci jízdní dynamiky můžeme počítat se zhoršením o jednu desetinu sekundy, respektive o jeden kilometr v hodině.
Vrchol řady představuje přeplňovaný dvoulitr TSI, který je spřažen pokaždé jen se šestistupňovým automatem DSG. Ten u méně výkonné verze přenáší na přední kola 162 kW/220 koní a 350 Nm, což stačí na zrychlení z klidu na stovku za 7 sekund, nejvyšší rychlost 243 km/h a spotřebu 6,1 l/100 km. Potentnější provedení naladěné na 206 kW/280 koní pro změnu počítá s Haldexem, přičemž metu 100 km/h pokoří již za 5,8 s. Nejvíce se pak rozjede na 250 km/h, přičemž každých sto kilometrů si řekne o 7,1 litru.
Kompletní technická data naftových verzí, pohon 4x2
Dostáváme se k dieselům řady EA 288, které v případě verze GreenLine dostaly do vínku selektivní katalytickou redukci SCR, jež počítá s roztokem močoviny AdBlue. Souběžně s tím dorazí také pneumatiky s nižším valivým odporem, načež se máme dočkat spotřeby pouhých 3,7litrů na 100 km a emisí CO2 ve výši 95 g/km. Toto provedení motoru 1,6 TDI, které počítá s výkonem 88 kW/120 koní, jež bude na přední nápravu přenášet šestistupňový manuál, ovšem bude dostupné až v závěru letošního roku.
Zmiňovaný agregát, tedy dieselová jedna-šestka, ovšem bude k dispozici již v době vstupu na trh, přičemž zahájení prodeje tipujeme na červen letošního roku. Půjde však o standardní formu, která sice dosahuje stejného výkonu, průměrně si však řekne o jedno deci paliva více v případě sedmistupňového automatu DSG. Manuál je pak o další deci žíznivější, na druhou stranu však redukuje čas potřebný ke zrychlení o desetinu sekundy na 10,9 s. Nejvyšší rychlost 206 km/h je shodná pro obě převodovky.
Přesunout se můžeme ke slabšímu dvoulitrovému turbodieselu, který může výkonem 110 kW/150 koní zásobovat přední nebo všechna čtyři kola. Vybírat přitom můžete mezi šestistupňovým manuálem či šestistupňovou dvouspojkou, tu však se systémem 4x4 nelze spojit. Spotřeba se pohybuje mezi čtyřmi a 4,4 litry, zatímco v rámci akcelerace je možné počítat s časy od 8,8 do 9,1 sekundy. Nejúspornější a nejrychlejší je vždy manuální Superb, což platí rovněž o nejvyšší rychlosti oscilující od 217 do 220 km/h.
Kompletní technická data verzí s pohonem 4x4
Ještě zajímavějších hodnot ovšem dosahuje motor 2,0 TDI, který přední nebo obě nápravy zásobuje výkonem 140 kW/190 koní a točivým momentem 400 Nm. Zrychlení z klidu na stovku zvládne verze 4x4 již za 7,6 sekundy, přičemž se rozjede až na 229 km/h a průměrně si řekne o 5 l/100 km. K mání je pouze se šestistupňovým DSG, kdy touto převodovkou je možné osadit i předokolku. V ten moment spotřeba klesne na 4,5 l/100 km, zatímco nejvyšší rychlost naroste na 7,7 sekundy a maximálka na 234 km/h.
Opomenout samozřejmě nesmíme ani manuální verzi, která má dle evropského normovaného cyklu jezdit za rovné čtyři litry na sto kilometrů. Zároveň se rozjede až na 237 km/h, ke sprintu z klidu na stovku však vyžaduje osm sekund. To je ale v rámci motorů vše, dodat tak již můžeme pouze tolik, že všechny motorizace počítají s palivovou nádrží o objemu 66 litrů. Maximální hmotnost připojeného vozíku se pak liší dle objemu a typu motoru, nejvýše však činí 2 200 kg u Škody Superb 4x4 s dvoulitrovými dieselovými nebo benzinovým motorem.
Stranou našeho zájmu nezůstávají rovněž bezpečnostní systémy, jimiž je mladoboleslavská novinka vybavena. O multikolizní brzdě již byla řeč, stejně jako o sedmi airbazích. Nyní tak naši pozornost stočíme na detekci vozů ve slepém úhlu, který se u modelů značky Škoda objevuje poprvé. Aktivní je od 10 km/h až po dosažení nejvyšší rychlosti, přičemž dvě radarové jednotky monitorují oblast vedle vozu a maximálně 20 metrů za ním. Řidiče pak varují rozblikáním diod.
Dále tu máme systém Driver Alert sledující bdělost řidiče, Lane Assist napomáhající udržení vozu ve zvoleném jízdním pruhu nebo Traffic Jam Assist. Ten je rovněž absolutní novinkou, kdy při aktivovaném adaptivním tempomatu dokáže v rychlostech pod 60 km/h v kolonách automaticky řídit, brzdit a přidávat plyn. Podmínkou ovšem je, že máte ruce na volantu. Pokud navíc řidič náhle není schopen jízdy, nový systém Emergency Assist sám automaticky začne brzdit až do úplného zastavení a současně aktivuje výstražná světla.
Pokud je nehoda neodvratná, přichází ke slovu další inovace, a sice ochrana posádky Crew Protect Assist, v jejímž rámci lze počítat s přitáhnutím bezpečnostních pásů a uzavřením bočních či střešního okna. Mimo to zde máme rozpoznávání dopravního značení, které nevyhodnocuje pouze omezení rychlosti či kupříkladu zákaz předjíždění, ale zvládá také číst dodatkové tabulky či příslušné značky, které veškeré tyto zákazy ruší. I tento asistent se ve vozech značky Škoda objevuje vůbec poprvé.
S touto zmínkou ovšem můžeme představení nového Superbu ukončit, přičemž jen dodáme, že ceny budou nejspíše k dispozici od května letošního roku (v tu chvíli můžete počítat také s prvním testem). První spekulativní informace však naznačují, že třetí generace by ve srovnání s tou druhou měla podražit o nějakých 20 tisíc korun. Základní provedení 1,4 TSI by tak mělo startovat na sumě 570 000 Kč, což vypadá jako zajímavá nabídka.
Čtěte dále: Kompletní galerie oficiálních fotografií nové Škody Superb (112 foto), Živé fotografie a video nové Škody Superb z pražské premiéry (107 foto)
První videa s novou Škodou Superb 2015
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 2 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 4 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 5 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva