Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Škoda Octavia prošla crash testy, slabiny předchůdce odstraňuje jen zčásti
4.12.2019 | Petr Prokopec
Třebaže čtvrtá generace Octavie vypadá jako úplně jiné auto, její crash test připomíná, že jde spíše o rozsáhlý facelift dosavadního provedení. Část slabin českého bestselleru zůstává.
Organizace Euro NCAP se v závěru letošního roku nadmíru činí, neboť nárazovými zkouškami aktuálně prošlo hned dvanáct aut. Výsledků ovšem máme třináct, neboť u nového Peugeotu 2008 byl užit klasický dvojí metr belgické organizace. Vůz se tedy dočkal crash testů se standardní a příplatkovou výbavou, která na palubu přihodila radarové senzory a navýšila tak efektivitu autonomních brzd. Díky tomu se čtyřhvězdičkové hodnocení základní varianty náhle proměnilo na pětihvězdičkové, jakkoliv odolnost samotného vozu zůstala samozřejmě nezměněna.
Na toto umělé navyšování deklarované bezpečnosti poukazujeme již dlouho, zejména s ohledem na slabiny moderních technologií. Lze sice kvitovat, že bezpečnostní asistenti mohou následky kolize zmírnit či ji zcela odvrátit, nicméně spoleh na průběh samotného nárazu nemají žádný vliv.
Brečet ale na tomto hrobě již znovu nebudeme, stejně jako dnes nebudeme detailně procházet celou dvanáctku otestovaných vozů. I proto, že většina se pyšní právě pěti hvězdami. Výjimku v tomto kole tvoří pouze Jeep Renegade, který dojel na nedostačující elektronickou podporu, a sourozenci v podobě Seatu Alhambra a Volkswagenu Sharan. Zatímco však americké SUV získalo jen tříhvězdičkové hodnocení, pár od VW Group má na kontě hvězdy čtyři. A taktéž výtky k malému počtu berliček.
V tomto směru naopak kraluje Tesla Model X, která je nejlépe hodnoceným vozem tohoto kola. Nadmíru zajímavé přitom je, že americký elektromobil je mnohem staršího data výroby než jeho nová evropská konkurence v podobě Porsche Taycan. Přesto však čtyřdvířko ze Zuffenhausenu zaostává v oblasti ochrany dospělých i chodců. A jak jsme již naznačili, doslova převálcováno je v kategorii asistenčních systémů. Ač je tedy možná kvalitnější, minimálně v očích Euro NCAP tahá za slabší konec provazu.
Přesuňme se ale k vozu, který nás zajímá nejvíce, a tím je nová Škoda Octavia. Testem bruselské organizace přitom prošel kombík, který míří do prodeje jako první. A na první pohled se nad hodnocením dá zajásat, neboť tu máme pro marketing tolik potřebných pět hvězd. Značka tak pokračuje ve šňůře, která začala již v roce 2008. Nicméně je třeba dodat, že tu máme jisté zklamání, ačkoliv to nic nemění na skutečnosti, že oproti předchozí generaci došlo k jistým zlepšením.
Abychom nemluvili pouze obecně, rovnou zmíníme, že kritika testovacích komisařů mířila především k testu naražení na kůl. Nová Octavia totiž stále neposkytuje dokonalou ochranu horním partiím dospělé posádky, v tomto případě totiž stále hrozilo pohmoždění žeber. Jakkoliv je třeba dodat, že u předchůdce bylo hodnocení ještě horší, posun k lepšímu je velmi malý, ovšem při opravdu velkém zdražení.
Kromě toho je třeba dodat, že při simulaci čelního nárazu pouze částí přídě došlo na navýšení rizika úrazu u obou cestujících vpředu. Test nárazu celou přídí pak u předchůdce ještě prováděn nebyl, proto tu nemáme přímé srovnání, nicméně skutečnost, že Euro NCAP mluví o vyšším riziku u pasažérů vzadu, není pro Škodu zrovna skvělou vizitkou. Ukazuje se tedy, že nová Octavia sice vypadá zcela nově, pod blýskavým kabátem však došlo jen na dílčí změny.
K ochraně dětí ale již nelze říci ani popel, v tomto ohledu si mladoboleslavská novinka Brusel získala. A podobně je tomu také u ochrany chodců, kdy víceméně jediné výtky letí k tuhým čelním sloupkům, což ale posádka pro změnu stoprocentně ocení. Pochvalu pak zaslouží elektronické berličky, neboť autonomní brzdy zasahovaly bez chybičky a systém dokázal detekovat nejen pěší, ale také cyklisty. Ve výsledku tak nepřekvapí kladné body i v kategorii asistentů.
Suma sumárum tu tedy máme daleko více kladů než záporů, jakkoliv ony nedostatky zejména v kontextu s poměrně vysokou cenou zamrzí. Zvláště když novou Octavii při ochraně dospělých válcuje i letitý Ford Mondeo, v jehož případě je posádka lépe chráněna při obou variantách čelního nárazu i při bočním napichování na kůl.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP






Tabulka s klíčovými výsledky Škody Octavia Combi
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Škody Octavia Combi na stránkách Euro NCAP.
Zdroj: Euro NCAP
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321