Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Škoda Octavia III 2013 je venku. Větší a přesto o 100 kg lehčí
11.12.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Škoda dnes odhalila novou Octavii. Její design nás po mnoha únicích nepřekvapí, nejdůležitější technické detaily by vás ale zajímat mohly.
Tip: Projděte si také živé fotky a video z první prezentace Octavie 3 v Mladé Boleslavi.
Tip2: Máme pro Vás i první uniklé fotky nové Octavie RS.
Kvalita posledních špionážních záběrů proudících z Chile byla na dost vysoké úrovni, abychom mohli dnes, při formální světové premiéře nové Octavie, konstatovat - nic nového pod sluncem. Samozřejmě design pro Škodu nový jistě je, přestože se neodchyluje od konceptu stanoveného liftbackem Rapid. Za podobu obou je odpovědný hlavní návrhář mladoboleslavské značky Jozef Kabaň.
Vlastně poprvé se s oficiálním odhalením můžeme pořádně podívat do interiéru, také zde bychom ale mohli úspěšně hovořit o slunci a omezeném počtu novinek. Ne snad, že by vnitřek připomínal dosavadní generaci (i když i tady by se spojitosti našly), je ale znovu střižený velmi podobně jako u nového Rapidu. Za designový nápad lze označit snad jen ztvárnění spodní části tříramenného volantu, jinak jsou ale linie interiéru naprosto vyzpytatelné. První uvolněný snímek pochopitelně zachycuje jednu z vysokých specifikací, která rozhodně nepůsobí obyčejně - části obložené chromovanými prvky (pravděpodobně imitacemi) nebo plastem v piánové černi působí spolu se sympaticky střiženými ovladači i vcelku luxusně a jinak nelze hovořit ani o viditelných výstupech nové palubní elektroniky. Jak ale bude „O3” vypadat v některé ze skromnějších specifikací, to teprve uvidíme.
Škoda mluví o Octavii jako o klíčovém modelu značky a nejinou rétoriku zvolila i nyní s důrazem na „kus auta navíc“. To docela koresponduje s celkovými vnějšími i vnitřními rozměry, které - přestože vůz svou platformou MQB spadá do jednoho segmentu s novým Golfem nebo prťavě působící A3 2012 - atakují střední třídu. Rozvor novinky mezigeneračně narostl o 108 mm na celkových 2 686 mm, čímž Octavia s přehledem překonává Audi A3 (2 601 mm) i Golf (2 637 mm). Délka Škody činí 4 659 mm (+ 90 mm) a šířka 1 814 mm (+ 45 mm).
Automobilka dále slibuje více prostoru v interiéru - pasažéři na předních sedadlech mají k dobru 8 mm nad hlavami a 39 mm v oblasti ramen. Pro cestující vzadu kabina nabízí bonus v podobě 73 mm pro kolena, plus 26 mm na šířku a celkově 980 mm nad hlavami. Impozantně vypadá pak zejména základní objem zavazadlového prostoru, kde Octavia patrně nebude mít konkurenci - má až 590 litrů, s tím, že jde opět o karoserii typu liftback s výklopným zadním oknem.
Přes tohle všechno je zajímavé, že stejně jako u Golfu a A3 hlásí i Škoda významné snížení hmotnosti o 102 kg (bude to patrně největší a nikoli průměrný rozdíl), což slibuje zlepšení jízdních vlastností, jízdní dynamiky i provozní efektivity.
Octavia dorazí na trh se čtyřmi zážehovými a stejným počtem naftových pohonných jednotek. Benzínovým základem se stane přeplňovaný čtyřválec 1,2 TSI s výkonem 86 koní, naopak na špičce (do příchodu rovněž slíbené verze RS) bude - a to je třeba s ohledem na VW Passat hodně překvapivé - 1,8 TSI s výkonem 180 koní. Nejmenším dieselovým a papírově nejúspornějším motorem Škody Octavia se stane 1,6 TDI s výkonem 110 koní. Podle tabulek bude mít vůz průměrnou spotřebu jen 3,4 litru na 100 kilometrů, vztaženo na emise 89 g CO2 na kilometr.
Bližší detaily nebo konkrétnější popis dalších motorizací Škoda prozatím neuvolnila, slíbila ovšem model poháněný stlačeným zemním plynem CNG, pohon všech kol a k tomu manuální nebo dvouspojkové převodovky DSG. S výjimkou základních agregátů budou všechny verze k dispozici v provedení Green tec, obsahujícím systém start-stop. Z tiskové zprávy není zcela zřejmé, jestli jej dostanete automaticky anebo jako nadstandard, v prvním případě by to ale znamenalo, že v Octavii by automatické vypínání motoru nebylo povinné.
Jak se patrně dalo očekávat, novou Octavii bude možné za příplatek napěchovat všemi pro koncern dostupnými technickými hračkami. Ve výbavě se tak objeví systém nouzového brzdění Front Assistant, Lane Assistant popisovaný doslovně jako technika „udržující vůz v jízdním pruhu“, což by znamenalo aktivní zásahy do řízení, nebo třeba Crew Protect Assistant připravující posádku na hrozící nehodu. Z dalších stojí za zmínku devět airbagů (kolenní bude ve standardu, zadní boční nikoli), Driver Activity Assistant rozpoznávající únavu řidiče či aktivní kapotu snižující riziko poranění chodců a zajišťující plný počet hvězdiček v crash testu Euro NCAP.
Pokud máte dojem, že je to pořád málo, pak tu máme adaptivní radarový tempomat, aktivní světla s „asistentem“ dálkových světel, automatické parkování, systém rozpoznávání dopravních značek nebo výběr jízdního režimu Driving Mode Selection, který přizpůsobí stavitelné prvky spojené s řízením aktuálně nastavenému módu. K luxusnějším prvkům výbavy bude patřit prosklená střecha, dotykový displej rádia a navigace se zoomem ovládaným pohybem dvou prstů jako u mobilních telefonů či bezklíčový přístup a startování s názvem Kessy.
Co „simply clever řešení“? Nějaká se najdou. Třeba ochrana hrdla nádrže před natankováním nesprávného paliva, z vnitřní strany víčka znovu nechybí škrabka na led a ve dveřích budou malé, vyjímatelné koše na odpadky. Více toho Škoda prozatím nezveřejnila, předpokládáme však, že už brzy chybějící technické detaily doplní. Však jsme zatím oficiálně neviděli třeba ani nový kombík, který je přitom také hotový a vlastně i odhalený a neznáme ani řadu dalších podrobností jako ceny.
V souvislosti s třetí novodobou generací Octavie tedy ještě bude nějaký čas o čem psát, pro nejbližší hodiny vám můžeme slíbit minimálně živé fotky z první veřejné prezentace. Na těch si budete moci „oktávku” prohlédnout ještě o mnoho lépe než na pár přiložených oficiálních záběrech.
Tohle jsou první oficiální fotky nové Octavie 3, poprvé i zevnitř
Nový kombík jsme zatím mohli spatřit jen na špionážních fotkách, pořád máme tu nejlepší vůbec, která záď zachycuje do detailu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 37 minutami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 2 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 4 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva