Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Škoda Fabia III odhalena, výraznější, prostornější i lehčí
19.8.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mladoboleslavský hatchback nabídne více místa pro posádku i zavazadla, spotřeba však klesne o 17 procent. Vše pak rámuje nový design.
Tip: Podívejte se také na první špionážní fotky nové Fabie Combi, jejíž prototypy už se prohánějí po českých silnicích.
Nová Škoda Fabia je konečně venku. Postupné odhalování jejího vzhledu bylo až neúměrně dlouhé a možná se obrátí proti značce samé. Pokud si dáme dohromady sebevědomá prohlášení o působivé stylizaci s jednotlivými detailními záběry, které se dostaly na světlo v posledních dnech, pak tu máme obrovská očekávání. Je ale otázkou, zda ve vašich očích dojdou naplnění - novinka nevypadá špatně, za automobilovou krásku z přehlídkových mol ji ale asi označí jen málokdo. Tím nechceme říci, že by dosti rozporuplný vzhled druhé generace Fabie nebyl vylepšen, koncept Vision C z letošní Ženevy, který i nové mini Škody částečně předznamenával, byl ale o poznání odvážnější.
Firemní šéfdesignér Jozef Kabaň dodává, že novinka je „naprosto věrná svým původním charakteristikám - je prostorná, praktická, úsporná a promyšlená jako nikdy předtím.” Kabaň pak k vozu dále říká: „Navzdory dynamickému designu jsme zvětšili zavazadlový prostor, který je největší v segmentu, prostor pro cestující je pak širší a delší. K tomu nabízíme až deset nových řešení Simply Clever, mezi nimi poprvé u vozu Škoda technologii Mirror Link, s jejíž pomocí lze propojit smartphone s vozidlem.“
Abychom přitom designérova slova podpořili konkrétními čísly, pak zmínit můžeme délku 3 992, která stávající provedení překonává o 9 centimetrů. Šířka pak činí 1 732 milimetrů, zatímco v případě výšky 1 467 mm můžeme počítat s třícentimetrovým poklesem. V rámci rozvoru lze pak čekat nárůst o 5 mm na 2 470 mm, což vysvětluje, proč původní komponenty PQ24 byly přejmenovány na platformu PQ26. Pozitivní jistě je, že ač nová Fabia do většiny směrů narostla, máme se dočkat snížení hmotnosti až o 65 kg.
Není to přitom jediná redukce, další přichází v rámci žíznivosti. Napříč nabídkou, která počítá se čtyřmi benzinovými a třemi dieselovými motory, lze totiž očekávat pokles spotřeby paliva o 17 procent. Konkrétní data všech pohonných jednotek odhalena nebyla, v rámci výkonu však již údaje k dispozici máme. Startovat se tedy bude tříválcovým motorem 1,0 MPI, který nabídne 44 kW/60 koní nebo 55 kW/75 koní.
Dalším agregátem v řadě se pak stane čtyřválec 1,2 TSI, který bude naladěn na 66 kW/90 koní či 81 kW/110 koní. V jeho případě lze přitom sáhnout po sedmistupňovém automatu DSG, standardem ovšem bude převodovka manuální. Ta u třech nejslabších pohonných jednotek počítá jen s pěti stupni, u vrcholné přeplňované jedna-dvojky však bude standardem stupňů šest.
Přesunout se můžeme na pole dieselové, kde se dočkáme nového tříválce 1,4 TDI. Ten bude k mání s výkonem 55 kW/75 koní, 66 kW/90 koní a 77 kW/105 koní, přičemž opětovně můžeme počítat s nabídkou manuálu nebo automatu. Mimo to lze očekávat také příchod úsporné verze GreenLine, která má jezdit za 3,1 l/100 km. Dorazit však má až na sklonku roku 2015.
Ostatní motory však budou k dispozici již během podzimního zahájení prodeje, výroba nové Škody Fabia totiž začíná na sklonku tohoto měsíce. Automobilka přitom musela zásadně modernizovat i některé montážní úseky, zvláště kvůli novým agregátům. Modernizována však byla i lakovna, do prací přitom bylo zapojeno 40 firem specializovaných na výrobní technologie.
Kabaň dodává, že na výběr bude hned 15 barev karoserie, ke kterým se přidá speciální koncept ozdobený kontrastně lakovanou střechou, litými koly a kryty zpětných zrcátek. Mimo to lze volit ze tří stupňů výbavy (zřejmě opět Active, Ambition a Elegance), posléze však dorazí i varianta Monte Carlo a chybět nebudou ani populární zvýhodněné pakety.
Na samotné fotky interiéru však bude třeba počkat, přičemž Škoda naznačuje podobnou mediální masáž jako v případě odhalování exteriéru. Na světlo světa tak zřejmě budou postupně vylézat detaily nového volantu, klimatizace či kvalitnějšího čalounění. Tyto prvky pak doplní multikolizní brzda a pravděpodobně i autonomní brzdy. Adaptivní tempomat je však otázkou.
Na ceny bude třeba vyčkat možná ještě déle než do Paříže, i v tomto směru by nám ale mohl napomoci Volkswagen Polo. To na českém trhu startuje na sumě 289 900 Kč, za kterou dostáváte motor 1,0 MPI o výkonu 75 koní a výbavu Comfortline, jež by měla odpovídat střední úrovni dostupné u nové Škody Fabia. Ta by však mohla být o trochu levnější.
Alespoň v případě exteriéru už nová Fabie nemá co skrývat, na pořádný pohled do kabiny si ještě chvíli počkáme
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
před 10 hodinami - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus