Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová nejsilnější nabíjecí stanice v Evropě připomíná nereálnost rozšíření elektroaut
22.2.2020 | Petr Miler
Někteří by rádi viděli na evropských silnicích miliony elektrických aut během několika let. Limitů je ale spousta a nová supernabíječka Porsche připomíná jeden z nich - není pro ně dostatek elektřiny.
Porsche loni spustilo sériovou výrobu svého prvního elektrického modelu a zatím s ním slaví úspěchy. Vzhledem k tomu, že jej leckdo vnímá jako sporťák, do kterého klidně naložíte čtyři lidi i s nákladem, může jít optikou klientů německé automobilky o smysluplné auto - moc daleko s ním sice nedojedete, ale komu to vadí, jde-li spíše o vůz pro zábavu za volantem, kterou na rozdíl od konkurence zvládá obsloužit s nadhledem. Navíc se dá nabít rychleji než jakékoli jiné elektrické auto současnosti.
Architektura vozu zvládá obsloužit příkon až 350 kW, což teoreticky dovoluje dobití akumulátorů za nějakých 20 minut. Není to pár minut jako u benzinky a výsledkem je „plná nádrž”, která je ekvivalentem 31 litrů benzinu, ale je to o hodně lepší než u ostatních elektroaut. Právě na tento aspekt se Porsche zaměřuje ve své poslední tiskové zprávě, neboť v Lipsku, domově jedné ze svých továren, uvedlo do provozu nejsilnější nabíjecí stanici v Evropě.
Je to pozoruhodné dílo, neboť disponuje dobíječkami s následujícími parametry:
• 6 x 350 kW pro využití zákazníky Porsche (celkem 2,1 MW)
• 12 x 350 kW pro využití kýmkoli (celkem 4,2 MW)
• 4 x 22 kW pro využití kýmkoli
• blíže neupřesněný počet 22kW dobíječek pro využití zákazníky Porsche
Stanice tedy zvládá současně dobíjet až 18 Taycanů naráz maximální možnou měrou, neboť celková instalovaná kapacita této stanice kapacita se pohybuje okolo 7 MW. Elektrická revoluce je tedy dokonána? Stěží.
Dovolíme si upozornit hlavně na jedno číslo - 7 MW, sedm megawatt. Docela by nás zajímalo, jak se vůbec Porsche podařilo na k místu takový elektrický výkon dostat, ale budiž, to je technicky proveditelné. Problém je jinde - jde o samotných 7 megawatt, které zde teoreticky může z elektrické sítě odebírat nabíjení pouhých 18 aut současně.
Abychom si udělali představu o tom, jak moc elektřiny to je, se podívejme na výkony českých elektráren. Např. elektrárna Komořany, jedna z velkých tepelných elektráren v Ústeckém kraji, kterou jsem kdysi měl možnost navštívit, generuje maximální výkon 239 MW. Podobných či větších tepelných elektráren není v ČR ani dvacet a všechny dohromady generují maximálně 9 400 MW. A celý Temelín generuje 2 110 MW.
V kontextu těchto čísel je vidět, jak moc 7 MW odebíraných pořád relativně pomalým (ve srovnání s konvenčními auty, bavíme se o ekvivalent doplnění 31 litrů benzinu za 20 minut) dobíjením pouhých 18 aut je. Jde o 3 % veškerého výkonu Komořan, na dobíjení 18 aut. Kdyby se takto „rychle” (pořád jde o desítky minut) rozhodlo v ČR dobíjet svá elektroauta 27 tisíc lidí (což není nereálné při milionech aut, která tu jezdí), spotřebují veškerý výkon českých tepelných elektráren, který odpovídá skoro 5 Temelínům. K dispozici přitom není ani zlomek, něčím je také třeba obsluhovat domácnosti, továrny, obchody...
I kdyby se tedy nakrásně podařilo vynalézt akumulátory, které učiní elektrická auta dostupnými, všechna dostala možnost dobíjení oněmi pořád limitujícími 350 kW, vznikla infrastruktura, která je bude s to obsloužit (a ani jedno z toho se nezdá být v dohledné době reálné), pak pořád chybí elektřina, která je mohla „živit”. A i kdyby byla, pořád půjde o energii generující emise CO2 jinde. Jakkoli rychlé rozšíření elektrických aut je zkrátka nemožné a kdo tvrdí opak, přehlíží realitu.




Nová nabíjecí superstanice Porsche svými možnostmi dalece překonává i Superchargery Tesly. Pěkná věc, ovšem zároveň ukazující, jak nemožné je, aby elektromobily začalo v tuto chvíli používat jakkoli vysoké množství lidí
Zdroj: Porsche
Bleskovky
Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
před 11 hodinamiRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025
Nejnovější články
Němci vyzkoušeli líbivé laciné SUV Peugeotu jako ojetinu. Boduje hlavně motorem, s jakým už se nové neprodává
před 2 hodinamiFerrari má poprvé po letech problémy s prodejem, o až ošklivý nový model není zájem. A nejen o něj, říká automobilový guru
před 4 hodinamiNissan může vrátit do nabídky auto, po kterém na přelomu milénia Češi toužili, bere to ale znovu za špatný konec
před 5 hodinamiAni nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
před 7 hodinamiŠéf Seatu jako drsňák nejen vypadá. Přes tlak říká, že do roku 2030 nenabídne ani elektromobil, nedá se na nich vydělat
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.18. 16:16 - řidičBOB
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.18. 08:44 - petr_riha
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB