Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová nejsilnější nabíjecí stanice v Evropě připomíná nereálnost rozšíření elektroaut
22.2.2020 | Petr Miler
Někteří by rádi viděli na evropských silnicích miliony elektrických aut během několika let. Limitů je ale spousta a nová supernabíječka Porsche připomíná jeden z nich - není pro ně dostatek elektřiny.
Porsche loni spustilo sériovou výrobu svého prvního elektrického modelu a zatím s ním slaví úspěchy. Vzhledem k tomu, že jej leckdo vnímá jako sporťák, do kterého klidně naložíte čtyři lidi i s nákladem, může jít optikou klientů německé automobilky o smysluplné auto - moc daleko s ním sice nedojedete, ale komu to vadí, jde-li spíše o vůz pro zábavu za volantem, kterou na rozdíl od konkurence zvládá obsloužit s nadhledem. Navíc se dá nabít rychleji než jakékoli jiné elektrické auto současnosti.
Architektura vozu zvládá obsloužit příkon až 350 kW, což teoreticky dovoluje dobití akumulátorů za nějakých 20 minut. Není to pár minut jako u benzinky a výsledkem je „plná nádrž”, která je ekvivalentem 31 litrů benzinu, ale je to o hodně lepší než u ostatních elektroaut. Právě na tento aspekt se Porsche zaměřuje ve své poslední tiskové zprávě, neboť v Lipsku, domově jedné ze svých továren, uvedlo do provozu nejsilnější nabíjecí stanici v Evropě.
Je to pozoruhodné dílo, neboť disponuje dobíječkami s následujícími parametry:
• 6 x 350 kW pro využití zákazníky Porsche (celkem 2,1 MW)
• 12 x 350 kW pro využití kýmkoli (celkem 4,2 MW)
• 4 x 22 kW pro využití kýmkoli
• blíže neupřesněný počet 22kW dobíječek pro využití zákazníky Porsche
Stanice tedy zvládá současně dobíjet až 18 Taycanů naráz maximální možnou měrou, neboť celková instalovaná kapacita této stanice kapacita se pohybuje okolo 7 MW. Elektrická revoluce je tedy dokonána? Stěží.
Dovolíme si upozornit hlavně na jedno číslo - 7 MW, sedm megawatt. Docela by nás zajímalo, jak se vůbec Porsche podařilo na k místu takový elektrický výkon dostat, ale budiž, to je technicky proveditelné. Problém je jinde - jde o samotných 7 megawatt, které zde teoreticky může z elektrické sítě odebírat nabíjení pouhých 18 aut současně.
Abychom si udělali představu o tom, jak moc elektřiny to je, se podívejme na výkony českých elektráren. Např. elektrárna Komořany, jedna z velkých tepelných elektráren v Ústeckém kraji, kterou jsem kdysi měl možnost navštívit, generuje maximální výkon 239 MW. Podobných či větších tepelných elektráren není v ČR ani dvacet a všechny dohromady generují maximálně 9 400 MW. A celý Temelín generuje 2 110 MW.
V kontextu těchto čísel je vidět, jak moc 7 MW odebíraných pořád relativně pomalým (ve srovnání s konvenčními auty, bavíme se o ekvivalent doplnění 31 litrů benzinu za 20 minut) dobíjením pouhých 18 aut je. Jde o 3 % veškerého výkonu Komořan, na dobíjení 18 aut. Kdyby se takto „rychle” (pořád jde o desítky minut) rozhodlo v ČR dobíjet svá elektroauta 27 tisíc lidí (což není nereálné při milionech aut, která tu jezdí), spotřebují veškerý výkon českých tepelných elektráren, který odpovídá skoro 5 Temelínům. K dispozici přitom není ani zlomek, něčím je také třeba obsluhovat domácnosti, továrny, obchody...
I kdyby se tedy nakrásně podařilo vynalézt akumulátory, které učiní elektrická auta dostupnými, všechna dostala možnost dobíjení oněmi pořád limitujícími 350 kW, vznikla infrastruktura, která je bude s to obsloužit (a ani jedno z toho se nezdá být v dohledné době reálné), pak pořád chybí elektřina, která je mohla „živit”. A i kdyby byla, pořád půjde o energii generující emise CO2 jinde. Jakkoli rychlé rozšíření elektrických aut je zkrátka nemožné a kdo tvrdí opak, přehlíží realitu.
Nová nabíjecí superstanice Porsche svými možnostmi dalece překonává i Superchargery Tesly. Pěkná věc, ovšem zároveň ukazující, jak nemožné je, aby elektromobily začalo v tuto chvíli používat jakkoli vysoké množství lidí
Zdroj: Porsche
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před hodinou - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
včera - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva