Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí
8.7.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Mazda připravuje novou MX-5 a má přes sebou velké úkoly. Jedním z nich je rapidní snižování hmotnosti až pod úroveň první generace tohoto roadsteru.
Mazda MX-5 je již mnoho let etalonem v oblasti lehkých roadsterů, které si může koupit i obyčejný člověk bez konta se sedmimístnými zůstatky. Mazda připravuje novou MX-5, která by podle slov automobilky měla být lehčí než předchozí model a v tomto směru dokonce překonat i úplně první generaci tohoto modelu. Vydat se cestou snižování hmotnosti je v případě menších zábavných automobilů skutečnou nezbytností a Mazda si sama nastavila velmi ambiciózní cíl v podobě 800 kg bez provozních kapalin a řidiče. To je vskutku heroický úkol, neboť současná generace je na hmotnosti 1 075 kg, tedy o téměř 300 kg výše.
Nová MX-5 bude kompaktnější než současný model, což v tomto případě znamená, že bude užší a zmenšení dozná také část vozidla. Z hlediska designu bude odpovídat spíše dalšímu evolučnímu kroku, jako tomu ostatně bylo i v případě posledních třech generací. Celkově bude vyznění podobné designu představeného konceptu Shinari minulý rok na pařížském autosalonu.
Loňský koncept Shinari by měl být pro novou MX-5 velkou inspirací
Šasí nové Mazdy MX-5 bude kvůli nákladům velmi pravděpodobně vyrobeno z vysoko pevnostní ocele, ale využity budou některé speciality ve struktuře jako je dvojitá páteř rámu. Ta by měla zabránit většímu kroucení šasi, které je pro otevřené vozy kvůli absenci střechy typické. Některé z inovací budou natolik významné, že si je Mazda nechává patentovat.
Nový dvoumístný roadster Mazdy bude využívat pravděpodobně přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru, který nahradí současné atmosférické motory s objemem 1,8 a 2,0 litru. Zde spatřuji jediný omyl Mazdy, která chce turbodmychadlem zbytečně zabíjet odezvu na plyn, ale přeregulovaný trh si žádá své. Nový agregát by měl být velmi nejen úsporný, ale také výkonnější. Disponovat má novými technologiemi jako je variabilní fázování vačky nebo novým zpracováním mechanických dílů (písty apod.), které povede ke snížení tření. Uvedené technologie jsou zatím jen marketingovými proklamacemi, takže si zatím nelze dost dobře představit, jak celý tento kolotoč vylepšení bude ve výsledku fungovat, ale časem se jistě dozvíme více.
Také interiér Shinari má o nové MX-5 leccos napovídat
Velkým problémem k řešení je u tohoto malého vozidla nejen ochrana posádky v případě bočních a čelních nárazů, ale také ochrana chodců. Zde by měla pomoci pyrotechnická kapota, které se v případě čelního střetu okamžitě vystřelí svou horní část o několik centimetrů výše, aby zabránila kontaktu chodcovy hlavy s tvrdými součástmi automobilu. Tento princip není žádnou novinkou, ale u tak malého automobilu bude mít zřejmě premiéru.
Nová Mazda MX-5 bude souhrnem malých i velkých vylepšení, což dokladují také změny kosmetického charakteru, jako odstranění přihrádky před spolujezdcem ve prospěch jiných odkládacích prostor nebo uživatelský manuál na USB. Mazda šetří hmotnost také na magentech reproduktorů audio soustavy, kde hodlá nahradit těžké neodymiové magnety lehčími keramicko-feritovými jednotkami.
Jestli se Mazda u nové MX-5 zabývá takovými detaily, tak bere svůj úkol ohledně snižování hmotnosti opravdu vážně a my se můžeme dočkat opravdu zajímavého automobilu. Kdy? Prý na přelomu let 2012 a 2013.
Současná generace Mazdy MX-5 v části z mnoha svých speciálních edicí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva