Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí

Mazda připravuje novou MX-5 a má přes sebou velké úkoly. Jedním z nich je rapidní snižování hmotnosti až pod úroveň první generace tohoto roadsteru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí

8.7.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek

Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mazda připravuje novou MX-5 a má přes sebou velké úkoly. Jedním z nich je rapidní snižování hmotnosti až pod úroveň první generace tohoto roadsteru.

Mazda MX-5 je již mnoho let etalonem v oblasti lehkých roadsterů, které si může koupit i obyčejný člověk bez konta se sedmimístnými zůstatky. Mazda připravuje novou MX-5, která by podle slov automobilky měla být lehčí než předchozí model a v tomto směru dokonce překonat i úplně první generaci tohoto modelu. Vydat se cestou snižování hmotnosti je v případě menších zábavných automobilů skutečnou nezbytností a Mazda si sama nastavila velmi ambiciózní cíl v podobě 800 kg bez provozních kapalin a řidiče. To je vskutku heroický úkol, neboť současná generace je na hmotnosti 1 075 kg, tedy o téměř 300 kg výše.

Nová MX-5 bude kompaktnější než současný model, což v tomto případě znamená, že bude užší a zmenšení dozná také část vozidla. Z hlediska designu bude odpovídat spíše dalšímu evolučnímu kroku, jako tomu ostatně bylo i v případě posledních třech generací. Celkově bude vyznění podobné designu představeného konceptu Shinari minulý rok na pařížském autosalonu.


Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 1 - Mazda-Shinari-koncept-2010-09Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 2 - Mazda-Shinari-koncept-2010-10Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 3 - Mazda-Shinari-koncept-2010-11
Loňský koncept Shinari by měl být pro novou MX-5 velkou inspirací

Šasí nové Mazdy MX-5 bude kvůli nákladům velmi pravděpodobně vyrobeno z vysoko pevnostní ocele, ale využity budou některé speciality ve struktuře jako je dvojitá páteř rámu. Ta by měla zabránit většímu kroucení šasi, které je pro otevřené vozy kvůli absenci střechy typické. Některé z inovací budou natolik významné, že si je Mazda nechává patentovat.

Nový dvoumístný roadster Mazdy bude využívat pravděpodobně přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru, který nahradí současné atmosférické motory s objemem 1,8 a 2,0 litru. Zde spatřuji jediný omyl Mazdy, která chce turbodmychadlem zbytečně zabíjet odezvu na plyn, ale přeregulovaný trh si žádá své. Nový agregát by měl být velmi nejen úsporný, ale také výkonnější. Disponovat má novými technologiemi jako je variabilní fázování vačky nebo novým zpracováním mechanických dílů (písty apod.), které povede ke snížení tření. Uvedené technologie jsou zatím jen marketingovými proklamacemi, takže si zatím nelze dost dobře představit, jak celý tento kolotoč vylepšení bude ve výsledku fungovat, ale časem se jistě dozvíme více.

Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 4 - Mazda-Shinari-koncept-2010-12Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 5 - Mazda-Shinari-koncept-2010-13Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 6 - Mazda-Shinari-koncept-2010-14Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 7 - Mazda-Shinari-koncept-2010-15Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 8 - Mazda-Shinari-koncept-2010-16
Také interiér Shinari má o nové MX-5 leccos napovídat

Velkým problémem k řešení je u tohoto malého vozidla nejen ochrana posádky v případě bočních a čelních nárazů, ale také ochrana chodců. Zde by měla pomoci pyrotechnická kapota, které se v případě čelního střetu okamžitě vystřelí svou horní část o několik centimetrů výše, aby zabránila kontaktu chodcovy hlavy s tvrdými součástmi automobilu. Tento princip není žádnou novinkou, ale u tak malého automobilu bude mít zřejmě premiéru.

Nová Mazda MX-5 bude souhrnem malých i velkých vylepšení, což dokladují také změny kosmetického charakteru, jako odstranění přihrádky před spolujezdcem ve prospěch jiných odkládacích prostor nebo uživatelský manuál na USB. Mazda šetří hmotnost také na magentech reproduktorů audio soustavy, kde hodlá nahradit těžké neodymiové magnety lehčími keramicko-feritovými jednotkami.

Jestli se Mazda u nové MX-5 zabývá takovými detaily, tak bere svůj úkol ohledně snižování hmotnosti opravdu vážně a my se můžeme dočkat opravdu zajímavého automobilu. Kdy? Prý na přelomu let 2012 a 2013.

Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 9 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 24Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 10 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 25Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 11 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 26Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 12 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 27Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 13 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 28
Dosavadní generace Mazdy MX-5

Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 14 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 52Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 15 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 53Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 16 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 54Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 17 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 01Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 18 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 02Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 19 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 04Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 20 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 05Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 21 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 03Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 22 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 06Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 23 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 10Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 24 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 11Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 25 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 09Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 26 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 08Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 27 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 07Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 28 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 12Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 29 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 13Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 30 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 19Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 31 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 20Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 32 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 21Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 33 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 22Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 34 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 23Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 35 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 32Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 36 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 33Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 37 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 34Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 38 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 35Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 39 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 36Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 40 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 37Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 41 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 38Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 42 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 39Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 43 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 41Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 44 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 42Nová Mazda MX-5 bude výkonnější a mnohem lehčí - 45 - Mazda MX-5 Mazda MX-5 fotky 50
Současná generace Mazdy MX-5 v části z mnoha svých speciálních edicí

Petr Štefek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.