Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Fiesta ST je další přehmat Fordu. Tříválec pod kapotou je nesmysl
24.2.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ani ve své nejvýkonnější benzínové verzi vám nová Fiesta nenabídne více než tři válce, jeden z nich se navíc bude odpojovat. Bylo to vážně nutné?
Možná jste po sériích článků vysvětlujících proč je současný extrémní downsizing nesmyslný a jak to samé prozatím možná opatrně, bezpochyby ale už otevřeně mluví také zástupci nejvýznamnějších automobilek, dospěli do stavu, kdy jste začali vidět světlo na konci tunelu. Nová Fiesta ST je nicméně důkazem, že ne všichni to vidí stejně.
Že se pod kapotou nové generace Fiesty zabydlely s výjimkou naftové patnáctistovky výlučně tříválce, bylo s přimhouření obou očí a nasazením černých brýlí ještě akceptovatelné. Flotilové emise se ještě pořád počítají z normovaného testu a svou metodikou od reality odtrženého testu NEDC. A Ford zkrátka nechtěl platit vysoké pokuty za jeden ze svých nejprodávanějších evropských modelů, který v celkovém součtu CO2 logicky něco znamená.
Každopádně asi bychom neměli ve světle chystané zkoušky měření paliva WLTP zapomínat na to, že vznikla právě proto, aby papírovou moc downsizingu zčásti eliminovala a už proto mohl Ford postupovat poněkud jinak. Ale budiž, je to jeho volba.
Proč ale musela mít tři válce a ještě menší objem pohonné jednotky také nová nejvýkonnější sportovní varianta ST, která bude nepochybně tvořit pouze okrajovou část prodejů, pokud jde o tuto typovou řadu i celkově v rámci modrého oválu, je nám poněkud záhadou. Tříválec má své neřešitelné limity a pokud je někdy lze snést pro jejich jedinou výhodu, nižší spotřebu při velmi malé zátěži, je to u aut mířících na řidiče, kteří od svých vozů mnoho nečekají. To ale není případ Fiesty ST, každopádně jste ale již sami určitě pochopili, že i ona tříválec dostala.
Nejnovější provedení Fiesty ST má mezi předními koly nově vyvinutý motor 1,5 Ecoboost s třemi válci a turbodmychadlem, který oproti někdejšímu přeplňovanému čtyřválci o objemu 1,6 litru mírně posílil. Konkrétně ze 182 na rovných 200 koní, zatímco maximální točivý moment 290 newtonmetrů zůstal identický.
Pokud se ptáte, co bylo na původní šestnáctistovce špatně a proč bylo nutné vyvíjet úplně novou pohonní jednotku, když byla dříve k mání i silnější verze 1,6 Ecoboost v provedení ST200 s 215 koňmi, tak můžeme s klidným svědomím říci, že objektivně vůbec nic. Důvodem jsou pouze papírové emise, které jsou u varianty 1,5 l nepatrně nižší, ačkoli nepochybujeme příliš o tom, že v reálném provozu vyjde průměrná spotřeba v nejlepším případě nastejno.
I kdyby ale byly nároky nového motoru na palivo reálně redukovány, možná je na místě otázka, jestli sportovní automobilu opravdu musí být eko. Nechápejte nás špatně, jistě by ani majitel vozu s dvanáctiválcem neměl nic proti, pokud by jeho miláček začal jezdit za polovinu, jenže takovou úsporu výměna čtyřválce 1,6 za tříválec 1,5 reálně nikdy nepřinese. Bude minimální, pokud bude vůbec nějaká. Naopak výměnou za to dostane řidič bez diskuse horší průběh výkonu, menší kultivovanost, více diskutabilního specifického hluku i vibrací.
Patnáctistovka navíc přináší systém deaktivace jednoho válce schopný odpojit jej během 14 milisekund, takže za jistých specifických podmínek (při částečném zatížení) bude z Fiesty ST vlastně dvouválec. Nemluvě o tom, že tato konstrukce musela být náročnější na vývoj a nepochybně také dražší, s výjimkou starých miniaturních pětistovek od Abarthu opravdu neznáme další sportovní auta, která by se mohla „pochlubit“ tím, že jezdí na dva válce. U Priusu či nějakého městského mini by to teoreticky pro majitele smysl možná mělo, ale Fiesta ST?
Aby byl náš souhrn k novému modelu od Fordu kompletní, měli bychom ještě zmínit, že vůz bude v prodeji v obou karosářských variantách, tedy jako tří i pětidveřový hatchback, pod blatníky budou namontována osmnáctipalcová kola a vůz dostane také unikátní mřížku chladiče, specifické nárazníky i spoiler na víku zavazadlového prostoru. Uvnitř pak najdete sportovní sedadla Recaro, volant se zkosenou spodní částí a chybět nebude ani nic z luxusní či bezpečnostní výbavy ze standardních modelů.
Nová Fiesta ST se oficiálně představí na ženevském autosalonu, s oficiálním uvedením na trh ale nepočítejte dříve než někdy na počátku příštího roku, takže pro tuto chvíli vám cenou posloužit nemůžeme.
Nová verze Fiesty ST vyměnila čtyřválec za tříválcovou patnáctistovku.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
28.11.2024 - Střezte se, EU chce pomoci místnímu automobilovému průmyslu tak, že na svých absurdních plánech nezmění ani ň
28.11.2024 - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
28.11.2024 - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
28.11.2024 - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
28.11.2024
Živá témata na fóru
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- BMW Divize 12.27. 12:08 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB