Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Dacia Duster nabídne za málo opravdu hodně, nejpraktičtější verze strčí do kapsy celé Simply Clever Škody
1.12.2023 | Petr Prokopec
Rumunské SUV je plné vesměs příjemných překvapení. Nejenže dobře vypadá, ponechává si aspoň jeden „normální” motor a cenově nehodlá zamířit nemístně vysoko, ve verzi Extreme s prvky InNatura nabídne také mimořádně široké praktické využití.
Jednou z největších novinek tohoto týdne je Dacia Duster třetí, tedy fakticky druhé generace. Rumunská automobilka při jejím vývoji zjevně měla na paměti, že boduje hlavně u soukromých kupců, kteří dnes paradoxně smýšlí racionálněji než řada firemních zákazníků. V souladu s tím se tedy rozhodla držet kombinace maximální praktičnosti za minimální cenu, jakkoli i tady do hry promluvily politické tlaky. Většina pohonných jednotek, které se v nabídce objeví, je tak nějakým způsobem elektrifikována. Jde ale spíše o ústupek oněm tlakům než upřímnou oddanost takovým řešením.
Jak už jsme zmiňovali, nový Duster zabírá na silnici prakticky stejné místo jako jeho předchůdce, a to přesto, že původní platformu B0 nahradila modernější architektura CMF-B. S ní vůz narostl z 4 320 na 4 343 milimetrů, přičemž podobné změny jsou spojené také se šířkou, výškou a rozvorem. Automobilka nicméně zvládla lépe využít vnitřní prostor, pročež měl vzrůst nejen prostor pro nohy zadních cestujících a pro lokty těch vpředu, ale také zavazadelník.
Automobilka také oznámila, že i přes tento posun (stejně jako přes mnohem širší výčet asistenčních systémů již v základní výbavě) zůstane nový Duster levný, tedy alespoň relativně. Rumunské SUV by se tak nadále mělo cenově držet při zemi, třebaže výška 217 mm u verzí s pohonem 4x4 je špičkou v jeho třídě. Šéf Dacie Denis Le Vot pak upřesnil, že startovat se bude pod 20 tisíci Eur (cca 486 tisíc korun), informace z Rumunska pak hovoří o ceně ještě o asi o 20 tisíc Kč nižší, což zní lákavě.
Ještě lépe začnete o novém Dusteru smýšlet ve chvíli, kdy zjistíte, co za své peníze dostanete. Se základní úrovní výbavy zvanou Essential je totiž mimo jiné spojena i manuální klimatizace, stejně jako třeba automatická světla, zadní parkovací senzory či přední okna v elektrice. Pokud vám to ale nestačí, můžete se přesunout na stupeň Expression, kde se již dočkáte litých 17palcových kol, 10,1palcovou obrazovkou multimédií či 7palcovým digitálním přístrojovým štítem.
Vrchol nabídky pak budou tvořit úrovně Journey a Extreme, z nichž první zmíněná nahrazuje sedmnáctky 18palcovými ráfky. Dále pak nechybí třeba mlhovky, automatická klimatizace, elektronická parkovací brzda, bezdrátová nabíječka mobilních telefonů, multimédia s navigací či audio systém Arkamys 3D. Asi největší pozornost ale na ulici bude budit provedení Extreme, a to zejména díky některým vnitřním a vnějším prvkům v měděné barvě a také praktickým prvkům na palubě v základu či za příplatek.
Standardem pro toto provedení je i zcela nový systém YouClip 3 v 1, jenž kombinuje držák na nápoje, háček na tašku a přenosné světlo. Dacia se tak zjevně rozhodla konkurovat škodováckému Simply Clever. To jen potvrzuje skutečnost, že již od úrovně Expression lze počítat se čtyřmi praktickými úchytnými body (zvanými YouClip). Doplnit je pak lze dvěma dalšími, které je možné vybavit třeba odkládací kapsou či další indukční nabíječkou.
Dacia se zároveň rozjela v nabídce originálního příslušenství mířícího stejným směrem. To je sdruženo do kolekce zvané InNatura, přičemž zahrnuje paket Sleep známý již z modelu Jogger se třemi základními funkcemi. Tím prvním je 1,9 metru dlouhé a 1,3 metru široké dvoulůžko, dále tu pak máme poličku a úložný prostor. Zmínit je pak třeba i nosiče určené pro outdoorové aktivity, které se připevňují k modulárním ližinám, které dostal Duster Extreme do standardu. Z auta tak lze bez velké snahy udělat pojízdný hotel na kolech, něco takového ani škodovky neumí, ne z továrny.
Ve finále pak uděláme radost ekologickým aktivistům, neboť do kabiny této výbavy se nastěhovalo i omyvatelné čalounění Microcloud a hlavně gumové rohože obsahující 20 procent recyklovaného materiálu. Zajímavý je pak pohled na přední i zadní nárazník, jejichž kontrastní barva nevznikla lakováním, ale vstříknutím specifického plastu. Znamená to tedy, že veškeré škrábance budou prakticky neviditelné, neboť pod nimi nebude prosvítat základní lak. To je vážně „simply clever”...
Duster Extreme láká praktičností, unikátními prvky i vzhledem, který umocňují doplňky v měděné barvě. V kombinaci s pohonem 4x4, který počítá s pěti jízdními režimy a světlou výškou 217 mm, asi půjde o nejlevnějšího ze zástupců seriózních off-roadů. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
včera - Majitel Tesly až po dvou letech pochopil, jak moc drahé ježdění s ní je, auto za tu dobu ztratilo na hodnotě 2,3 milionu Kč
včera - To aby zastřela, jak nevzhledná je? Kia hned po premiéře své poslední novinky odhalila i její rozsáhlé příslušenství
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva