Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Corvette ZR1 šokuje jako hypersport pro chudé. Přepisuje pravidla výkonem 1 079 koní v pořád „normálním” autě
26.7.2024 | Petr Prokopec
Ptáte se, jak by vypadal automobilový svět, kdyby výrobci dál pracovali na cizelování spalovacích aut? Tohle je jedna z odpovědí. Dnes není problém stvořit extrémně výkonné, normálně využitelné a lehké auto s cenou pár milionů korun.
Z odhalení nového Chevroletu Corvette ZR1 je v úžasu je celý automobilový svět. Vědělo se, že tohle auto přijde a bylo jasné, že toho nenabídne málo. Američané se ale doslova utrhli ze řetězu a rozhodli se všem ukázat, že když chcete, můžete pořád posouvat svět aut o parník vpřed za pomocí odepisované spalovací techniky. Americká novinka totiž neslyšela nic o elektrifikaci, dokonce nemá k dispozici ani 48voltový okruh, nejsou tu žádné baterie umožňující bezemisní dojezd či superkondenzátory, prostě nic. Jen starý dobrý osmiválec, v jehož případě se značka rozhodla, že musí odpravit pomalu vše, nač narazí.
Spojení „starý dobrý“ berte jen jako obrazné, ve skutečnosti je agregát s označením LT7 zcela nový, byť má mnoho společného s jednotkou LT6, která pohání Corvette Z06. I nadále zde tedy máme 5,5litrový osmiválec s plochou hřídelí, novinkou jsou však u něj dvě turbodmychadla. Mimo to dorazila i nová hlava válců, optimalizováno bylo časování a zdvih válců a zvětšena byla palivová komora. Nechybí ani unikátní písty, ojnice či sekundární vstřikování paliva. Přepracována pak musela být i osmistupňová automatická převodovka, aby zvládla vysoký točivý moment.
Jak jsem totiž naznačil na úvod, nová ZR1 se chlubí čísly, která vážně berou dech. Výkonem 1 079 koní totiž překonává vše kromě vrcholné světové ligy čítající hrstku hypersportů. Veškerý zbytek se ale musí krčit v koutě, ať již jde o Ferrari 12cilindri, Lamborghini Revuelto, Pagani Huayra, McLaren 750S, Mercedes-AMG One či Bugatti Veyron. Točivým momentem 1 121 Nm pak Corvette dokonce i válcuje obrovité americké pick-upy osazené ještě obrovitějšími diesely jako je třeba Ram 2500. Oproti nim se ovšem Chevroletu povedlo udržet hmotnost na uzdě.
Automobilka uvedla, že kupé váží 1 665 kg a roadster 1 705 kg. Jde sice o „suchá čísla“, a tak s veškerými náplněmi budou obě ještě o pár desítek kilo těžší, ovšem v dnešní době i něčemu takovému je třeba aplaudovat. O to zvědavější ostatně jsem na data týkající se dynamiky, neboť Chevrolet prozatím pouze zmínil, že maximálka přesáhne 350 km/h. V rámci čtvrtmíle bychom pak měli očekávat čas pod 9,7 sekundy.
Automobilka se nicméně teprve chystá k finálním testům. Protože ale při nich velmi záleží na tom, aby vzduch obtékal okolo karoserie i skrze ni tak, jak má, bylo třeba sundat veškeré maskování. Proto se premiéra odehrála již nyní, jakkoli výroba a prodej odstartují až v příštím roce. Cena zatím zveřejněna nebyla, velmi pravděpodobně však odstartuje pod 200 tisíci dolary (cca 4,69 milionu korun). To je v kombinaci s daným výkonem neskutečná láce, která povede k velkému zájmu - i proto Chevrolet oznámil, že výrobu nebude nijak omezovat.
Američané ostatně nejsou jen toho názoru, že chtějí prodat „tolik kusů ZR1, kolik si jich trh bude přát“. Stávající novinku totiž berou jako odrazový můstek k ještě vyšším metám. Značka totiž již nějaký ten pátek pracuje na variantě Zora, která by měla využit dvakrát přeplňovaný osmiválec novinky. Ten nicméně spojí s elektromotorem a bateriemi z verze E-Ray. Čekat tak sice můžeme navýšení hmotnosti, ovšem zároveň by se Corvette měla dočkat zhruba 1 250 koní, z nichž část zamíří na přední kola a u nichž nebude tak výrazná turbo-prodleva.
Zora by se tak mohla zařadit mezi tu vůbec nejvyšší světovou ligu, na její odhalení si ale ještě budeme muset počkat. Nyní se tak vrátíme k ZR1, jenž se dále dočkala karbonových brzd s kotouči o průměru 400 milimetrů vpředu a 390 mm vzadu. Klientela přitom kromě standardního provedení bude moci sáhnout po paketu ZTK, který má z novinky udělat nikoli hvězdu STK, ale závodních okruhů. Podvozek Magnetic Ride je totiž v tomto případě tužší, obutí Michelin Pilot Sport 4S se mění na semi-slicky Pilot Sport Cup 2R a vzadu lze počítat s masivním zadním křídlem.
Chevrolet nicméně bude nabízet také paket Carbon Aero, který počítá s veškerými aerodynamickými změnami z ZTK, nicméně je páruje se standardním podvozkem a obutím. Agresivnější bodykit má přitom navýšit přítlak v nejvyšší rychlosti na více než 544 kg. U kupé je pak navíc možné počítat s děleným zadním oknem, byť centrální karbonová lišta vylepšující odvětrávání motorového prostoru je již součástí standardního balení. To se týká i průduchu v čelní kapotě, skrze který odtéká vzduch směřující zepředu k mezichladiči.
K interiéru pak už jen dodáme pár slov, ostatně oproti výchozím verzím se příliš nezměnil. Novinkou jsou jen loga ZR1 či ukazatel plnícího tlaku turbodmychadel. Sportovní sedadla pak nejspíše budou specifická pro tento model, který se zároveň dočká i většího množství karbonových dekorů. Tím ale jeho výjimečnost uvnitř skončí, v případě přístrojového štítu lze totiž počítat s 12palcovým digitálním displejem, zatímco multimédia doplní 8palcová obrazovka jako u výchozí třikrát levnější Corvette C8.



















Corvette ZR1 lze vyšňořit paketem ZTK, který přihazuje lepivější pneumatiky či monstrózní zadní křídlo. Ovšem již ve standardu novinka bere dech, a to zejména svým výkonem, který poprvé v historii překonává metu tisíce koní. Zapotřebí k tomu přitom nebyla žádná forma elektrifikace, vše obstarává starý dobrý spalovací osmiválec. Foto: Chevrolet
Zdroj: Chevrolet
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 9 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnes Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 5 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 6 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 8 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 9 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva