Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová Corvette ZR1 šokuje jako hypersport pro chudé. Přepisuje pravidla výkonem 1 079 koní v pořád „normálním” autě
26.7.2024 | Petr Prokopec
Ptáte se, jak by vypadal automobilový svět, kdyby výrobci dál pracovali na cizelování spalovacích aut? Tohle je jedna z odpovědí. Dnes není problém stvořit extrémně výkonné, normálně využitelné a lehké auto s cenou pár milionů korun.
Z odhalení nového Chevroletu Corvette ZR1 je v úžasu je celý automobilový svět. Vědělo se, že tohle auto přijde a bylo jasné, že toho nenabídne málo. Američané se ale doslova utrhli ze řetězu a rozhodli se všem ukázat, že když chcete, můžete pořád posouvat svět aut o parník vpřed za pomocí odepisované spalovací techniky. Americká novinka totiž neslyšela nic o elektrifikaci, dokonce nemá k dispozici ani 48voltový okruh, nejsou tu žádné baterie umožňující bezemisní dojezd či superkondenzátory, prostě nic. Jen starý dobrý osmiválec, v jehož případě se značka rozhodla, že musí odpravit pomalu vše, nač narazí.
Spojení „starý dobrý“ berte jen jako obrazné, ve skutečnosti je agregát s označením LT7 zcela nový, byť má mnoho společného s jednotkou LT6, která pohání Corvette Z06. I nadále zde tedy máme 5,5litrový osmiválec s plochou hřídelí, novinkou jsou však u něj dvě turbodmychadla. Mimo to dorazila i nová hlava válců, optimalizováno bylo časování a zdvih válců a zvětšena byla palivová komora. Nechybí ani unikátní písty, ojnice či sekundární vstřikování paliva. Přepracována pak musela být i osmistupňová automatická převodovka, aby zvládla vysoký točivý moment.
Jak jsem totiž naznačil na úvod, nová ZR1 se chlubí čísly, která vážně berou dech. Výkonem 1 079 koní totiž překonává vše kromě vrcholné světové ligy čítající hrstku hypersportů. Veškerý zbytek se ale musí krčit v koutě, ať již jde o Ferrari 12cilindri, Lamborghini Revuelto, Pagani Huayra, McLaren 750S, Mercedes-AMG One či Bugatti Veyron. Točivým momentem 1 121 Nm pak Corvette dokonce i válcuje obrovité americké pick-upy osazené ještě obrovitějšími diesely jako je třeba Ram 2500. Oproti nim se ovšem Chevroletu povedlo udržet hmotnost na uzdě.
Automobilka uvedla, že kupé váží 1 665 kg a roadster 1 705 kg. Jde sice o „suchá čísla“, a tak s veškerými náplněmi budou obě ještě o pár desítek kilo těžší, ovšem v dnešní době i něčemu takovému je třeba aplaudovat. O to zvědavější ostatně jsem na data týkající se dynamiky, neboť Chevrolet prozatím pouze zmínil, že maximálka přesáhne 350 km/h. V rámci čtvrtmíle bychom pak měli očekávat čas pod 9,7 sekundy.
Automobilka se nicméně teprve chystá k finálním testům. Protože ale při nich velmi záleží na tom, aby vzduch obtékal okolo karoserie i skrze ni tak, jak má, bylo třeba sundat veškeré maskování. Proto se premiéra odehrála již nyní, jakkoli výroba a prodej odstartují až v příštím roce. Cena zatím zveřejněna nebyla, velmi pravděpodobně však odstartuje pod 200 tisíci dolary (cca 4,69 milionu korun). To je v kombinaci s daným výkonem neskutečná láce, která povede k velkému zájmu - i proto Chevrolet oznámil, že výrobu nebude nijak omezovat.
Američané ostatně nejsou jen toho názoru, že chtějí prodat „tolik kusů ZR1, kolik si jich trh bude přát“. Stávající novinku totiž berou jako odrazový můstek k ještě vyšším metám. Značka totiž již nějaký ten pátek pracuje na variantě Zora, která by měla využit dvakrát přeplňovaný osmiválec novinky. Ten nicméně spojí s elektromotorem a bateriemi z verze E-Ray. Čekat tak sice můžeme navýšení hmotnosti, ovšem zároveň by se Corvette měla dočkat zhruba 1 250 koní, z nichž část zamíří na přední kola a u nichž nebude tak výrazná turbo-prodleva.
Zora by se tak mohla zařadit mezi tu vůbec nejvyšší světovou ligu, na její odhalení si ale ještě budeme muset počkat. Nyní se tak vrátíme k ZR1, jenž se dále dočkala karbonových brzd s kotouči o průměru 400 milimetrů vpředu a 390 mm vzadu. Klientela přitom kromě standardního provedení bude moci sáhnout po paketu ZTK, který má z novinky udělat nikoli hvězdu STK, ale závodních okruhů. Podvozek Magnetic Ride je totiž v tomto případě tužší, obutí Michelin Pilot Sport 4S se mění na semi-slicky Pilot Sport Cup 2R a vzadu lze počítat s masivním zadním křídlem.
Chevrolet nicméně bude nabízet také paket Carbon Aero, který počítá s veškerými aerodynamickými změnami z ZTK, nicméně je páruje se standardním podvozkem a obutím. Agresivnější bodykit má přitom navýšit přítlak v nejvyšší rychlosti na více než 544 kg. U kupé je pak navíc možné počítat s děleným zadním oknem, byť centrální karbonová lišta vylepšující odvětrávání motorového prostoru je již součástí standardního balení. To se týká i průduchu v čelní kapotě, skrze který odtéká vzduch směřující zepředu k mezichladiči.
K interiéru pak už jen dodáme pár slov, ostatně oproti výchozím verzím se příliš nezměnil. Novinkou jsou jen loga ZR1 či ukazatel plnícího tlaku turbodmychadel. Sportovní sedadla pak nejspíše budou specifická pro tento model, který se zároveň dočká i většího množství karbonových dekorů. Tím ale jeho výjimečnost uvnitř skončí, v případě přístrojového štítu lze totiž počítat s 12palcovým digitálním displejem, zatímco multimédia doplní 8palcová obrazovka jako u výchozí třikrát levnější Corvette C8.
Corvette ZR1 lze vyšňořit paketem ZTK, který přihazuje lepivější pneumatiky či monstrózní zadní křídlo. Ovšem již ve standardu novinka bere dech, a to zejména svým výkonem, který poprvé v historii překonává metu tisíce koní. Zapotřebí k tomu přitom nebyla žádná forma elektrifikace, vše obstarává starý dobrý spalovací osmiválec. Foto: Chevrolet
Zdroj: Chevrolet
Bleskovky
- Lewis Hamilton přiznal, že přestal kupovat drahá moderní auta, raději investuje do děl černých umělců
včera - „Horst Fuchs v sukních” ve svých 84 letech ve vysoké rychlosti nezvládl nové Ferrari, skončilo na střeše
12.11.2024 - Souboj vrcholných německých stíhačů Audi, BMW a Mercedesu ovládl ten nejlehčí, nejjednodušší a nejvíc „zpátečnicky” stvořený
10.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Barcelona II - finále sezóny 2024 včera 13:00
- Náhradník Jorge Navarro včera 09:30
- CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček 13.11.2024
- Časový program letošního finále Grand Prix 13.11.2024
- Japonští mistři světa v Grand Prix 12.11.2024
Nejnovější články
- Tušíte, jak nízko padly ceny supersportovního Mercedesu-AMG GT? Nejlevnější kusy dnes koupíte za míň než dražší škodovky
včera - Volvo dokonalo obrat. Spalovací auta ponechá v nabídce tak dlouho, dokud o ně bude zájem
včera - Znovuzrozená ikona Mercedesu od zakladatele AMG se ukázala doslova nahá. Už je jasné, proč je tak drahá
včera - Peugeot chtěl ukázal použitelnost elektromobilu a vydal se s ním na 1 000 km dlouhou cestu, dokázal pravý opak
včera - Vedení koncernu VW říká, že „nová” značka AUDI přivede k Audi lidi, kteří by si ho jinak nekoupili. Jak?
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.14. 23:49 - M.Z.
- OT - ski a horo vybavení 11.14. 20:34 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.14. 17:10 - Truck Daškam
- Zákaz zastavení a pokuta 11.14. 14:34 - Truck Daškam
- VZKAZY 11.14. 12:24 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.14. 10:52 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.13. 19:40 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.13. 16:58 - pavproch