Nissan říká, že nová generace legendárního GT-R bude elektrická a skvělá, jen potřebuje baterie, které neexistují

Tohle absurdní vyjádření docela výstižně shrnuje marnost, která elektrická auta obchází už déle než 100 let. Ano, opravdu mohou být skvělá, potřebují ale úložiště energie, které neexistuje. Ani baterie s tuhým elektrolytem spásou nebudou, navíc nedorazí ještě další dekádu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nissan říká, že nová generace legendárního GT-R bude elektrická a skvělá, jen potřebuje baterie, které neexistují

8.11.2023 | Petr Prokopec

Nissan říká, že nová generace legendárního GT-R bude elektrická a skvělá, jen potřebuje baterie, které neexistují

/

Foto: Nissan

Tohle absurdní vyjádření docela výstižně shrnuje marnost, která elektrická auta obchází už déle než 100 let. Ano, opravdu mohou být skvělá, potřebují ale úložiště energie, které neexistuje. Ani baterie s tuhým elektrolytem spásou nebudou, navíc nedorazí ještě další dekádu.

Říká se, že pokrok nezastavíš. Co ale možná platí v řadě jiných odvětví, nezdá se být realitou v automobilové branži. Stačí se ostatně jen vrátit o pár let zpátky, kdy jste s dostatečně efektivním dieselem pod kapotou a patřičně velkou nádrží mohli zdolat půl Evropy na jeden zátah a o nic se nestarat. Pro některé ovšem i nejmodernější diesely s prakticky nulovými emisemi přímo škodlivých emisí představují automobilový ekvivalent dinosaurů, který se stará o vypouštění přímo prakticky neškodných emisí CO2 do ovzduší.

Budoucností je podle nich elektrický pohon, který ale nic takového neumožňuje. Koneckonců si jen vezměte takový Nissan Leaf - ten lze sice aktuálně pořídit se slevou 100 tisíc korun, tedy od 759 000 Kč, ovšem za to dostáváte baterie o kapacitě 40 kWh, s nimiž vůz zvládne jen 415 normovaných kilometrů. A protože jde reálně o ekvivalent jen něco málo přes 10 litrů nafty, dokážete si asi představit, jak obtížné bude dostat se v reálu za hranici 250 najetých km. A to jen v případě, kdy baterii využijete ze 100 do 0 % kapacity. Jak pravděpodobné to je?

Právě kvůli prťavému paketu baterek je Leaf relativně lehkým a relativně levným vozem, základní verze má na kontě 1 505 kg a stojí zmíněné peníze. Váží tedy méně než supersportovní GT-R, které ručku vah posouvá na kdysi vysokých 1 675 kilogramů. Jedinou baterií na palubě je v jeho případě ta startovací, která se ovšem na celkové hmotnosti podílí jen zlomkově. Člověk se tak chtě nechtě musí ptát, čeho se asi u tohoto modelu dočkáme v blízké budoucnosti, až Nissan pošle 3,8litrový přeplňovaný šestiválec do důchodu. Zatím to totiž na krok kupředu nevypadá, spíše na několik skoků vzad.

Kolegové z Top Gearu si sedli na slovíčko s produktovým šéfem japonské automobilky Ivanem Espinozou. A ten naznačil, že plně elektrické GT-R je ve výhledu a bude elektrické, dokonce bude i skvělé. Jenže kdy se bude vyrábět, to nikdo říci nesvede. Nissan totiž příchod elektrického sporťáku podmiňuje existencí zásadně lepších baterií, které dnes prostě neexistují. A čeká se na ně už přes 100 let. Japonci upínají svou pozornost k akumulátorům s tuhým elektrolytem, ty ale zase tak moc neřeší a sériovou produkci Nissan neplánuje dřív než na rok 2029. I to je ale podle samotných výrobců baterek nemístný optimismus.

„Zavázali jsme se k tomu, že i v budoucnu nabídneme sportovní vůz, to je zkrátka jistota,“ uvedl Espinoza. Zároveň však dodal, že aby GT-R R35 dostalo důstojného nástupce, je potřeba vyčkat na stále zdaleka neexistující baterie. Jen s nimi by mohl vůz být relativně lehký a zároveň dojet dál než za roh. A také by umožnily celý vůz patřičně zmenšit, což by vydláždilo cestu k dobré aerodynamice i při zachování vnitřního uspořádání 2+2.

Ve srovnání se stávajícím provedením chce Nissan více odlišit standardní verzi od varianty Nismo. V prvním případě má totiž dorazit přátelský vůz, který bude vhodný pro každodenní ježdění, zatímco v tom druhém máme očekávat na okruhy zaměřenou bestii. Pod tuto dvojici se pak má postavit Nissan Z a jeho varianta Nismo, zatímco spodní patro nabídky bude okupovat nový dostupný sporťák. I ten ale vyfasuje elektrické ústrojí.

V případě níže postaveného modelu se zjevně počítá se stávajícími lithium-iontovými bateriemi, očekávat v takové chvíli můžeme těžký vůz, vůz s mizerným dojezdem nebo nejspíš obojí. Tedy všechno, jen ne pokrok. Přičemž je otázkou, zda ten vůbec bude spojen s příštím GT-R, neboť jak jsme už naznačili, o bateriích s tuhým elektrolytem se mluví s nadšením už hezkých pár, jejich příchod na trh je ale neustále odkládán.

A i když dorazí, asi dvojnásobná energetická hustota nebude spásou, pořád půjde o zlomek dnes samozřejmých možností obyčejné palivové nádrže. Však 60litrová nádrž plná nafty dnes představuje ekvivalent přibližně 234kWh baterie vážící 53 kg v samotné naftě a pár jednotek kilo v podobě nádrže - menší baterie Hummeru EV dnes váží 1 325 kg. Ani dvojnásobné zlepšení tak není přelomové, místo více jak dvacetkrát horšího řešení budeme mít v rukou vice jak desetkrát horší. Ani to není pokrok.

Stávající GT-R bude do té doby alespoň nějakou dobu dožívat, čas ale může s ohledem na zmíněné její atraktivitu paradoxně dále zvyšovat. Více jak 1,6 tuny vážící sporťák byl svého času bizár, proto se mu také říká Godzilla. Ale dnes, kdy je podstatně těžší i relativně obyčejné BMW M4? Pokrok se v některých ohledech skutečně nejenže zastavil, změnil se dokonce v opak.


Nissan říká, že nová generace legendárního GT-R bude elektrická a skvělá, jen potřebuje baterie, které neexistují - 1 - Nissan Hyper Force 2023 prvni sada 01Nissan říká, že nová generace legendárního GT-R bude elektrická a skvělá, jen potřebuje baterie, které neexistují - 2 - Nissan Hyper Force 2023 prvni sada 02Nissan říká, že nová generace legendárního GT-R bude elektrická a skvělá, jen potřebuje baterie, které neexistují - 3 - Nissan Hyper Force 2023 prvni sada 03Nissan říká, že nová generace legendárního GT-R bude elektrická a skvělá, jen potřebuje baterie, které neexistují - 4 - Nissan Hyper Force 2023 prvni sada 04Nissan říká, že nová generace legendárního GT-R bude elektrická a skvělá, jen potřebuje baterie, které neexistují - 5 - Nissan Hyper Force 2023 prvni sada 05
Elektrické GT-R generace R36 předznamenává koncept Hyper Force, se kterým se značka před pár dny pochlubila. Uvedla, že produkční verze by dostala velmi pokročilý elektrický systém pohonu všech kol e-4ORCE, který vychází z veškerých zkušeností nasbíraných při vývoji a provozu stávající technologie zvané ATTESA. Má to být skvělé auto, chybí mu „drobnost” - použitelné baterky. Foto: Nissan

Zdroj: Top Gear

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.