Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nissan DeltaWing: extrémní stíhačka pro Le Mans
13.3.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) Svérázným způsobem se letos bude Nissan prezentovat na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Na konkurenci vytáhne takřka tříkolku.
První pohled na Nissan DeltaWing ve vás musí nutně vyvolat vzpomínky na speciály určené k překonávání rychlostních rekordů nebo dragstery stvořené pro čtyřistametrový sprinty. Takový postřeh je jistě relevantní, o tomto výtvoru ale mnoho nenaznačuje - Nissan a jeho partneři s ním nehodlají vyrazit na solné pláně ani opuštěná letiště, chtějí s ním zazářit v Le Mans, tedy na okruhu, kde se krom ježdění rovně také dost zatáčí. A i to má tahle svéráznost zvládat s nadhledem.
Ačkoli si tento vůz (no, spíše „vůz”) říká Nissan, japonská automobilka jeho nápad na jeho stvoření spíše zastřešila, než že by stála u jeho zrodu. Samotný projekt DeltaWing je na světě již nějaký ten pátek a na svědomí jej má americký designér britského původu Ben Bolby, kterému s vdechnutím života této šílenosti pomohla i známá figura amerického motorsportu Don Panoz, firma Highcroft Racing, asociace All American Racers a pneumatikářský gigant Michelin. Všichni zúčastnění si pak brousí zuby na to, že letos 16. a 17. června s tímto „vozitkem” v Le Mans zavaří prototypům v třídách LMP1 a LMP2. DeltaWing sice předem nemá nárok promluvit do celkové klasifikace, ale to tvůrcům ani nevadí - i bez toho chtějí ukázat, že budoucnost automobilového sportu může vypadat i jinak, než si dnes myslíme. A jak vlastně?
Asi nebudeme daleko od pravdy, když jej nazveme batmobilem nebo stíhačkou na kolech. Vůz má při pohledu ze shora tvary blízké letounům s trojúhelníkovými křídly (odtud ostatně i jeho název), na rozdíl od nich ale „pilot” sedí až v zadní části vozu skoro mezi zadními koly. Ta jsou široce rozkročená, což se rozhodně nedá říci o těch předních - ta jsou si tak blízká, že vůz vypadá, jako by měl kola pouze tří. Ale nemá, jsou čtyři a hádejte, jaké pneumatiky obouvají.
Motor této šílenosti se nachází vzadu, je jím ale docela skromná přeplňovaná jednotka o objemu 1,6 litru s označením DIG-T (zkratka značí Direct Injection Gasoline Turbocharged, takže něco jako TFSI). Právě to je v tuto chvíli hlavní přispění Nissanu, neboť DeltaWingu vhodný agregát dosud chyběl. I přes malý objem nabídne tento čtyřválec relativně vysoký výkon 224 kW (300 koní), což v kombinaci aerodynamicky optimalizovaným tělem (karoserie tomu vážně říkat nechceme) postačí k dosažení rychlosti až 320 km/h. Ani akcelerace zřejmě nebude marná - neznáme sice přesné hodnoty, Nissan ale konstatuje, že DeltaWing váží polovinu toho co konkurenti a dolním limitem ve třídě LMP1 je 900 kilogramů. Takže bychom tu mohli mít kolem 300 koní na 450 kilogramů, tedy ďábelských 666 koní na tunu. S takovým číslem snad lze i věřit očekáváním Nissanu, že DeltaWing bude vedle klasicky střižených konkurentů schopný obstát.
Protože jde opravdu o experiment, na startu letošního Le Mans očekávejte Nissan DeltaWing se startovním číslem 0. Jak se mu povede, to se uvidí, o dobrý výsledek by se ale měli postarat také zkušení piloti Marino Franchitti a Michael Krumm. Jejich šance by měla již tento víkend prověřit dvanáctihodinovka v Sebringu, kde se vůz poprvé objeví v ostré akci.
Ne, vážně ještě není Apríl. Nissan chce s touhle podivností se vší vážností dobýt Le Mans...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch