Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
21.11.2024 | Petr Miler
To se otočilo rychle. Ještě před pár týdny odboráři trvali na navýšení mezd o 7 procent, teď už akceptují i jejich snížení. Je to nevídané, přesto se obáváme, že to pro vedení firmy bude málo - řezat se prostě musí víc.
Když finanční šéf Volkswagenu Arno Antlitz letos v září předstoupil před zaměstnance společnosti v jejím sídle a oznámil, že firma má rok, možná dva na odvrácení vlastního úpadku, mnozí byli v šoku. Pískot a „Auf Wiedersehen”, to byla reakce přítomných, kteří jistě doufali, že doktor Antlitz přehání a dál si budou žít jako v bavlnce. Nebylo tomu tak - automobilka jen o pár týdnů později přišla s tím, že lidem sníží platy až o 18 procent, desetitisíce jich propustí a zavře nejméně tři továrny.
To bylo v příkrém rozporu s představami odborářů, kteří i poté žádali 7% navýšení platů. Personální šéf ale jako by tuhle hru ani nechtěl hrát - jeho reakcí bylo, že zaměstnanci musí prostě snížení platů akceptovat a vyhnout si rukávy. Automobilka podle všeho opravdu najela na tvrdé úspory, čemuž nasvědčovalo i to, že konečně začala řešit četné krádeže. Odbory přesto trvaly na svém. Čekali jsme tedy hrozby stávkami a další otevřené konflikty, realita je ale nakonec úplně jiná.
Odbory poté, co agentura Reuters přišla s analýzou, podle níž má Volkswagen ve srovnání s dalšími firmami z oboru mimořádně vysoké personální náklady, zcela nevídaně, snad i bezprecedentně uznaly, že si zaměstnanci žijí nad poměry. Podle dat Reuters ukazují vynakládá VW na zaměstnance 15,4 procenta všech příjmů, zatímco třeba u Stellantisu, BMW nebo Mercedesu jde o 9,5 až 11 procenta. To je skutečně propastný rozdíl devastující konkurenceschopnost VW.
Sami odboráři tak nyní Volkswagenu navrhují plošné snížení mezd, akceptují ho ale jen výměnou za zrušení záměru hromadně propouštět a zavírat továrny. Informují o tom kolegové z Auto News s tím, že firma by takto měla ušetřit zhruba 1,5 miliardy euro ročně, navíc jsou prý otevřeni flexibilitě ohledně pracovní doby, znovu pokud to zabrání. „Je to alternativa k plánu představenstva snížit počet pracovních míst,” řekla k věci šéfka odboru Daniela Cavallo.
Je to konstruktivní návrh, to se cení, ale bude vedení koncernu dost dobrý? Pochybujeme o tom. 1,5 miliardy ročně jsou pro firmu drobné optikou toho, co chce ušetřit. Navíc to řeší jen malou část problému - při velikosti jejích současných aktivit nepotřebuje ani tolik lidí, ani tolik továren. Jak navíc nedávno zmiňovala analýza VDA, vynucená elektromobilita má tak jako tak postupně připravit v zemi o práci 190 tisíc lidí, takže současné zaměstnance nejspíš nebude potřebovat. Zvlášť když za onu nařízenou elektromobilitu jako jedna z mála posledních firem stále horuje. Jsme tedy přesvědčeni, že aspoň nějaké propouštění a zavírání fabrik prostě nevyhnutelné.
To ale odbory stále odmítají přijmout a Thorsten Gröger za ně říká, že „pokud se Volkswagen bude držet svých požadavků, bude se muset připravit na pracovní konflikt, jaký tato země nezažila dekády”. To zní zlověstně, když ale odbory nakonec samy přichází s návrhem na snížení mezd, možná nakonec akceptují i pro ně krutější kompromis.
Pracovat pro VW zejména v jeho ústředí ve Wolfsburgu bylo dosud něco jako dar z nebes. Už to uznaly i odbory a akceptují snížení mezd, vedení VW to ale jen stěží bude dost dobré. Foto: Volkswagen
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejčtenější články
- Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
24.11.2024 - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
24.11.2024 - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
25.11.2024 - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 01:22 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch